جزئیات دعوت ظریف به مجلس شورای اسلامی

۱۱ مهر ۱۳۹۲ | ۲۱:۲۱ کد : ۱۹۲۲۳۶۹ سرخط اخبار

کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از وزیر امور خارجه خواسته است تا برای توضیح پاره ای از مسائل به مجلس برود. این در حالی است که در روزهای اخیر، این موضوع به یکی از بحث ها در محافل سیاسی و رسانه ای تبدیل شده است.

خبرنگار «تابناک» برای پیگیری دلایل این دعوت به سراغ برخی از نمایندگان رفته است که در ادامه می خوانید:

* دولت درست عمل کند و نتیجه را به خدا واگذارد

دکتر مؤید حسینی صدر در این باره می گوید: ما دو موضوع را دنبال می کنیم. یکی این که از زبان وزیر خارجه جزئیات سخنان و مذاکراتی را که انجام شده، بشنویم؛ زیرا این حق مجلس است که از آنچه در کشور و منطقه رخ می دهد، باخبر باشد. موضوع دیگری که بر آن تأکید داریم این است که می خواهیم به آقای روحانی بگوییم، حمایتی که از دولت داریم به این معنا نیست که بخواهیم به هر قیمتی روابط را ترمیم کند. انتظار ما حرکت در راهی معقول، منطقی و به دور از جنجال و در عین حال حفظ عزت جمهوری اسلامی است.

وی افزود: دولت درست عمل کند و نتیجه را به خدا واگذارد. نمی خواهد کسی نگران باشد که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، شکستی برای دولت است. هدف ما این است که دولت از طرح موضوعات هزینه زا دوری کرده و عاقلانه رفتار کند، دشمن تراشی نکند و کاری نکند که باعث شود دشمنان متحد شوند و همین کاری را که کردند ادامه دهند.

نماینده مردم خوی اظهار داشت: اگر سایرین عاقل بودند و از این فضا بهره بردند و مشکلاتشان را با ملت ایران حل کردند و حسن نیت نشان دادند، ما نیز استقبال می کنیم. اما اگر اینگونه هم نشد، به هیچ عنوان نیاز نداریم که منت کشی کنیم. ما در توسعه روابطمان ناز هیچ کشوری را نمی کشیم و می خواهیم از موضع استقلال، قدرت و احترام متقابل وارد شویم.

وی درباره مخالفت برخی از نمایندگان با مواضع و اقدامات دولت در این سفر گفت: بیشتر مخالفان از طیف پایداری هستند. این ها اشتباه می کنند. آقای ظریف خوب صحبت کرد و توانست از حقانیت ایران دفاع کند و از بیهوده گویی های اسرائیل بگوید. رفتار آقای ظریف قابل دفاع و بدون اشتباه بود و قابل تقدیر است. برخی می خواهند همیشه اعتراض کنند و به دولت سخت بگیرند. رفتار این ها استدلال قوی ندارد، ولی هر کسی آزاد است نظر خودش را بدهد. در مقابل این مخالفت ها نیز باید به این موضوع اشاره کرد که ۲۳۰ تن از نمایندگان از مواضع آقای روحانی حمایت کردند.

* فضای صمیمیی میان دولت و مجلس تغییری نکرده است

محمد رضا تابش نیز در این باره گفت: مجلس از آقای ظریف دعوت کرده تا در مجلس حاضر شود و گزارش و توضیحاتی از سفر اخیر بدهد تا نمایندگان بیشتر در جریان امور قرار بگیرند. یکی از اهداف جلسه دولت و مجلس نیز شنیدن سخنان و توضیحات شخص رئیس جمهور بود.

وی تأکید کرد: شرایط و فضای صمیمی میان دولت و مجلس تغییری نکرده و تنها در مورد رخدادهای سفر خارجی دولت، وزیر مربوطه برای تنویر افکار نمایندگان صحبت هایی خواهد کرد.

کلید واژه ها: مجلس


نظر شما :