تلاش کاخ سفید برای تعدیل مواضع غیرمنطقی اوباما درباره ایران

۱۰ مهر ۱۳۹۲ | ۱۳:۰۶ کد : ۱۹۲۲۲۹۹ سرخط اخبار

اظهارات نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل و پاسخ نماینده ایران به این ادعاها، تلاش کاخ سفید برای تعدیل مواضع اخیر اوباما درباره ایران، تحلیل یک خبرگزاری از اختلافات آمریکا و رژیم اسرائیل بر سر ایران و نگرانی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از بهبود روابط ایران و آمریکا، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

تلاش کاخ سفید برای تعدیل مواضع غیرمنطقی اوباما درباره ایران


به گزارش «تابناک»، ادعاهای نخست وزیر رژیم اسرائیل درباره ایران در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، مهمترین موضوع مربوط به ایران است که از روز گذشته تاکنون، بازتاب گسترده ای در میان مطبوعات بین المللی داشته است.

سایت شبکه خبری «اسکای نیوز» از جمله آخرین رسانه هایی است که به این موضوع پرداخته و به نقل از نتانیاهو می نویسد رژیم اسرائیل اجازه نخواهد داد ایران به بمب هسته ای دست پیدا کند. این سایت اشاره می کند که به گفته نتانیاهو، اسرائیل آماده است تا برای جلوگیری از آنچه دستیابی ایران به سلاح هسته ای خوانده، «به تنهایی» دست به اقدام بزند. به گفته وی، تنها راه برای توقف مسالمت آمیز روند دستیابی ایران به سلاح هسته ای، تلفیق تحریم های شدید با تهدید نظامی معتبر است. وی مدعی شده آینده رژیم اسرائیل، از سوی یک «ایران مسلح به سلاح هسته ای» که در پی نابودی این رژیم است، مورد تهدید قرار گرفته است. وی همچنین خواستار ادامه فشارهای بین المللی بر ایران شده است.

تلاش کاخ سفید برای تعدیل مواضع غیرمنطقی اوباما درباره ایران


در طرف مقابل، شماری از سایت ها و خبرگزاری واکنش ایران به تهدیدات رژیم اسرائیل را مورد توجه قرار داده اند. سایت خبری «آروتز شوا» در این زمینه با انتشار خبری به نقل از یکی از اعضای هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل می نویسد «بهتر است نتانیاهو فکر حمله را از سر خود بیرون کند». این سایت اشاره می کند که خداداد سیف، عضو هیئت نمایندگی ایران، بلافاصله به اظهارات نتانیاهو واکنش نشان داده و این اظهارات را جنگ طلبانه دانسته است. وی همچنین گفته: «سیاست چند صد ساله ایران مبنی بر عدم تجاوز، نباید به معنای ناتوانی کشور در دفاع از خود تعبیر شود».

تلاش کاخ سفید برای تعدیل مواضع غیرمنطقی اوباما درباره ایران


اما در پی اظهارات غیرمنطقی رئیس جمهور آمریکا که شب گذشته در دیدار با نتانیاهو بیان شد و واکنش تند وزیر خارجه ایران را به دنبال داشت، کاخ سفید در مقام توضیح برآمده است. به نوشته «واشنگتن اگزمینر»، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید بروز هرگونه تنش جدید میان ایران و آمریکا را رد کرده است. کارنی در پاسخ به ظریف که ادعای اوباما مبنی بر تغییر سیاست ایران در نتیجه تحریم ها را محکوم کرده بود، اظهارات اوباما را تعدیل کرده و گفته اعمال تحریم ها «تا حدی» و «به نوبه خود» سبب شده به جایی که اکنون هستیم، برسیم؛ اما در عین حال اشاره کرده روی کار آمدن یک دولت جدید در ایران که تمایل خود را به یافتن راه حلی دیپلماتیک و مبتنی بر گفت و گو نشان داده نیز در این زمینه نقش آفرین بوده است. وی گفته تنها با حل و فصل چالش های موجود است که می توان در زمینه هسته ای به نتیجه رسید و موضع اوباما در این موضوع، محکم و استوار است.

تلاش کاخ سفید برای تعدیل مواضع غیرمنطقی اوباما درباره ایران


از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه نیز به تحلیل دیدار اخیر اوباما و نتانیاهو و مواضع مطرح شده در این دیدار پرداخته و می نویسد با وجود تلاش آمریکا و رژیم اسرائیل برای مخفی کردن اختلاف نظرهای خود درباره ایران، دو طرف در این موضوع دچار عدم توافق های جدی هستند. این خبرگزاری اشاره می کند که واشنگتن همواره از حل و فصل دیپلماتیک موضوع هسته ای ایران دفاع کرده، در حالی که تل آویو خواستار طرح گزینه های نظامی بوده است. افزون بر این، رژیم اسرائیل معتقد است تنها راه حل دیپلماتیک موضوع هسته ای ایران، توقف کامل غنی سازی اورانیوم در این کشور است؛ در حالی که اوباما در اظهارات اخیر خود همواره از حق ایران برای داشتن برنامه صلح آمیز هسته ای دفاع کرده است.

تلاش کاخ سفید برای تعدیل مواضع غیرمنطقی اوباما درباره ایران


در نهایت، روزنامه «دیلی استار» لبنان با انتشار تحلیلی از نگرانی و ناخرسندی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از بهبود روابط ایران و آمریکا سخن گفته است. به نوشته این روزنامه، این نگرانی ها به ویژه پس از گفت و گوی تلفنی میان روسای جمهور ایران و آمریکا تقویت شده است. بر اساس این تحلیل، کشورهای عرب منطقه پیش از این نیز به سبب منصرف شدن آمریکا از طرح خود برای حمله به سوریه، از واشنگتن آزرده خاطر بوده اند و اکنون بهبود روابط با ایران، می توان به عامل جدیدی در این زمینه تبدیل شود.

کلید واژه ها: رژیم اسرائیل ایران و آمریکا


نظر شما :