با ظریف دوستی 25 ساله دارم

۳۰ شهریور ۱۳۹۲ | ۲۰:۴۶ کد : ۱۹۲۱۷۰۱ سرخط اخبار

دبیر کل اتحادیه عرب بر حضور ایران در نشست بین المللی ژنو -2 برای یافتن راه حل سیاسی بحران سوریه تاکید کرد.

به گزارش عصر ایران ، نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن گفت: تصور می کنم حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، مطلب جدیدی را در سیاست ایران ارائه کند.

وی افزود: در سفر به نیویورک با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز دیدار خواهم کرد چرا که او دوست 25 ساله من است. قبل از این در کنار یکدیگر در سازمان ملل متحد فعالیت می کردیم. ما یکدیگر را به خوبی می شناسیم.

نبیل العربی وزیر خارجه سابق مصر، در سال های 1991 تا 1999 میلادی به عنوان سفیر مصر در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، فعالیت می کرد. ظریف نیز بین سال های 1989 تا 1992 سفیر ایران در سازمان ملل متحد بود.

دبیرکل اتحادیه عرب ادامه داد: حتی با وزیر خارجه سابق ایران یعنی علی اکبر صالحی درباره اهمیت عدم دخالت هیچ کشوری در امور داخلی دیگر کشورها گفتگوهای زیادی داشتم چرا که این اقدام از نگاه قوانین بین المللی، غیرقانونی است. با صالحی برای مدت زمانی زیادی در این باره گفتگو کردم. قصد دارم همین رویه را با وزیر خارجه جدید ایران نیز در پیش بگیرم.

العربی تاکید کرد: حل مسئله هسته ای ایران در دست یابی به توافقی برای عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها و به تبع آن، توقف روند افزایشی تنش ها در منطقه تاثیر گذار است.

وی همچنین گفت: براساس اطلاعاتی که دارم جان کری و سرگی لاوروف وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه قرار است با مشارکت اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل متحد در موضوع سوریه، روز 28 ماه جاری میلادی (سپتامبر) در نیویورک نشستی را برگزار خواهند کرد که در آن سه موضوع بررسی می شود.

دبیر کل اتحادیه عرب ادامه داد: این سه موضوع شامل مشخص کردن نام کشورهای شرکت کننده در نشست ژنو -2 و چگونگی حضور یا عدم ایران در نشست ژنو - 2 است زیرا ایران یکی از طرف های درگیری های سوریه است و از حکومت سوریه پشتیبانی می کند. سومین موضوع هم تعیین زمان برگزاری نشست ژنو -  است.

با توافق وزیران خارجه آمریکا و روسیه، قرار است به زودی دومین نشست ژنو با حضور کشورهای موثر در بحران سوریه برگزار شود. هدف از این نشست، یافتن راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه است.

موضوع حضور یا عدم حضور ایران در نشست ژنو -2 هم اکنون یکی از مسائل مورد بحث میان قدرت های جهانی است.

به رغم حمایت روسیه، سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب از حضور ایران در نشست ژنو -1 اما با مخالفت ها و فشارهای آمریکا و اروپا، ایران در این نشست حاضر نشد.

اما هم اکنون نظر بسیای از قدرت های جهانی درباره مشارکت ایران در نشست ژنو -2 مثبت است.

دبیر کل اتحادیه عرب اضافه کرد: قبل از این بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد از ما خواسته بود نظرات خود را درباره برگزاری نشست ژنو -2 ارائه کنیم  و ما هم گفتیم که همه کشورهایی که در سوریه، دارای نقش هستند از جمله ایران باید در این نشست حاضر باشند.

وی افزود: البته ما ابزاری هم در دست داریم که می توانیم از طریق آن با مخالفت برخی از کشورها با حضور ایران در کنفرانس ژنو -2 مقابله کنیم.

کلید واژه ها: ژنو سازمان ملل متحد اتحادیه عرب نیویورک نشست ژنو -2


نظر شما :