یک مقام آگاه: ایران فردو را تعطیل نمی‌کند

۲۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۹:۳۲ کد : ۱۹۲۱۵۳۳ سرخط اخبار

وزیر خارجه کشورمان و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هم زمان نماینده گروه کشورهای 1+5 در مذاکرات با ایران است، یک شنبه هفته آینده در نیویورک با یکدیگر دیدار می کنند، این در حالی است که ایده مذاکرات رسمی ایران و 1+5 در حال حاضر بین دو طرف در دست بررسی است.

به گزارش ایسنا کاترین اشتون و محمد جواد ظریف برای اولین بار پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی قرار است 31 شهریور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار کنند.

مساله هسته یی، تحریم های بین المللی علیه ایران و مسایل منطقه به ویژه سوریه از جمله مهم ترین محور های مذاکراتی دو طرف در این دیدار است.

هم چنین بنا بر اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان وی قرار است در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با برخی یا همه وزیران خارجه عضو گروه 1+5 در نیویورک به طور جداگانه دیدار کند. با این حال دیدار های جداگانه وزیر خارجه با وزیران خارجه گروه 1+5 به معنی مذاکرات هسته یی نیست.

گفته می شود، این ایده که جدای از مذاکرات دو جانبه میان وزیران خارجه ایران و 1+5، مذاکراتی میان نمایندگان هفت کشور (ایران و آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) درباره مساله هسته یی ایران در نیویورک صورت گیرد در حال بررسی میان دو طرف است.

شایان ذکر است، رییس گروه مذاکره کننده هسته یی ایران محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان است.

در این سفر تعدادی از معاونان و مدیران و کارشناسان وزارت خارجه آشنا به مذاکرات هسته یی نیز وی را همراهی می کنند.

پیش از این بر اساس دستور حسن روحانی، رییس جمهور مسوولیت مذاکرات هسته یی از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه محول شده است.

به گزارش ایسنا ، در روز های اخیر رسانه های غربی از ارایه پیشنهادی جدید از سوی ایران در نیویورک از سوی دولت ایران به 1+5 خبر داده اند. هم چنین موضوع تعلیق غنی سازی 20درصد و توقف فعالیت سایت غنی سازی فردو از جمله اخباری است که این روز ها در این رسانه ها دیده می شود.

در این زمینه یک مقام آگاه به ایسنا گفت که ایران هیچ پیشنهاد جدیدی برای 1+5 در نیویورک نخواهد داشت و ما در انتظار پیشنهاد های طرف مقابل هستیم.

سعید جلیلی در پایان مذاکرات آلماتی 2 درباره تعلیق غنی سازی گفت که "غنی سازی جزو حقوق ملت ما است، چه 5 درصد چه 20 درصد. در پیشنهادی که ایران به 1+5 ارایه کرد، اعلام کردیم غنی سازی جزو حقوق ملت ایران است و ملت ایران این حقوق را بر اساس نیازهای خود اعمال می کند. اما موضوع غنی سازی می تواند به عنوان موضوعی برای همکاری های اعتمادساز باشد."

این مقام آگاه هم چنین اخبار برخی رسانه های خارجی مربوط به آمادگی ایران برای تعطیلی سایت فردو را تکذیب کرد.

روزنامه اشپیگل به نقل از منابع اطلاعاتی غربی مدعی شده است که حسن روحانی رییس جمهور ایران برای تعطیلی مجتمع هسته یی فردو آماده می شود.

این ادعا در حالی صورت می گیرد که کشورهای 1+5 نیز در آخرین مذاکرات با ایران در آلماتی از درخواست توقف غنی سازی 20درصدی، تعطیلی سایت فردو و انتقال مواد هسته یی با غنای بالا به کشور ثالث عقب نشینی کردند.

کلید واژه ها: نیویورک فردو


نظر شما :