نخست‌وزیر اردن:

برخی نمی‌خواهند سوریه آرام شود

۱۳ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۹ کد : ۱۹۲۰۸۳۸ اخبار اصلی خاورمیانه
حمله نظامی به سوریه نه تنها هیچ توجیهی ندارد بلکه هیچ کدام از طرف‌های درگیر نیز اجازه ندارند چنین چیزی را مطالبه کنند. تقاضا برای حمله نظامی به سوریه تنها باعث می‌شود تا تنش و درگیری و برخوردهای نظامی افزایش یابد و شائبه تلاش برای تجزیه سوریه را بیش از پیش تقویت کند.
برخی نمی‌خواهند سوریه آرام شود

دیپلماسی ایرانی: دکتر عبدالله النسور، نخست وزیر اردن در سخرانی ای که روزنامه القدس العربی، چاپ لندن آن را پوشش داده است، تاکید می کند که حتی حمله نظامی به سوریه مانع از آن نمی شود که کمک های انسانی به این کشور قطع شود و از این که خونریزی در این کشور همچنان ادامه دارد، ابراز تاسف می کند.النسور در این مصاحبه به روشنی به نگرانی اردن از وضعیت سوریه اشاره می کند و می گوید که این نگرانی ما بیشتر استراتژیک است و برای همین احتمال این که از هر گونه پروژه نظامی که با حمله به سوریه ارتباط داشته باشد، حمایت کنیم، کاملا مردود است در عین حال بعید است که منطقه به یک درگیری منطقه ای که شامل همه کشورهای خاورمیانه شود، سوق یابد.

وی تاکید می کند، اردن به هیچ وجه مواضع ثابت سابق خود را در قبال مساله سوریه تغییر نداده و به رغم وجود تهدیدهای حمله نظامی به سوریه قصد ندارد به هیچ عنوان خود را درگیر آن کند و رهبران اردن به همه طرف ها توصیه می کند که به راه حل سیاسی بحران سوریه ایمان داشته باشند. مشکلات و نابه سامانی های کشور دوست و برادر سوریه باید فورا پایان یابد اگر چه به روشنی می بینیم هیچ دیپلماسی فعالی در تعامل با سوریه مشاهده نمی شود.

منابع نزدیک به دولت اردن به روزنامه القدس العربی گفته اند که به رغم وجود فشارهای بسیار داخلی امان به هیچ وجه به فکر اخراج سفیر سوریه از اردن، ژنرال بهجت سلیمان نیست.

به گفته این منابع سیاستی که در حال حاضر اردن دنبال می کند، مطابق با اوضاع حساس منطقه و سوریه است برای همین ترجیح می دهد که صبر پیشه کند تا اختلاف ها قواعد دیپلماتیک را به هم نزنند و همچنان بر حفظ کادر دیپلماتیک فعلی سوریه در اردن اصرار دارد و نمی خواهد هیچ گونه حرف یا نظری علیه این کادر از سوی دولت اردن زده شود.

این منابع همچنین تاکید می کنند که اردن از جمله کشورهایی است که با هر گونه حمله نظامی به سوریه مخالف است و آن را نه تنها به مصالح خود نمی داند بلکه معتقد است که به ضرر همه کشورهای منطقه تمام خواهد شد.  

النسور خود در این باره در سخنرانی خود می گوید: «تا زمانی که هدف تمرکز بر درگیری ها در سوریه است، هر گونه اصراری برای حمله نظامی به سوریه هیچ فایده استراتژیکی ندارد و به هیچ وجه به سود حل بحران جاری در این کشور که ثبات در منطقه را زیر سوال برده تمام نخواهد شد.»

وی تاکید می کند، حمله نظامی به سوریه نه تنها هیچ توجیهی ندارد بلکه هیچ کدام از طرف های درگیر نیز اجازه ندارند چنین چیزی را مطالبه کنند. تقاضا برای حمله نظامی به سوریه تنها باعث می شود تا تنش و درگیری و برخوردهای نظامی افزایش یابد و شائبه تلاش برای تجزیه سوریه را بیش از پیش تقویت کند.

نسور درباره تجزیه سوریه می گوید: «اردن همچنان تجزیه سوریه را خطری بزرگ برای استراتژی خود و کل منطقه می داند و همان طور که وزیر امور خارجه، آقای ناصر جوده، بارها در مناسبت های مختلف تکرار کرده است بر یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه تاکید دارد. هیچ کس از تجزیه سوریه سود نمی برد و مخاطرات چنین اتفاقی پایانی ندارد.»

برخی از طرف ها به سود خود می بینند که درگیری ها در سوریه ادامه یابند و به هیچ وجه تمایلی به استفاده از گزینه سیاسی برای حل بحران سوریه ندارند.

النسور همچنین از مواضع برخی کشورهای منطقه در قبال تحولات سوریه انتقاد می کند و می گوید: «برخی از طرف ها به سود خود می بینند که درگیری ها در سوریه ادامه یابند و به هیچ وجه تمایلی به استفاده از گزینه سیاسی برای حل بحران سوریه ندارند. کسانی که از حمله نظامی به سوریه استقبال می کنند درک نمی کنند که این حمله به سود هیچ کس تمام نخواهد شد و تنها باعث مخدوش شدن منطق استراتژیک خاورمیانه می شود.»

نسور همچنین می گوید: «ما هنوز نمی دانیم که زمان، چگونگی، دایره و اهداف حمله نظامی که اکنون در جامعه جهانی از آن صحبت می شود، چیست ولی دردی که از سوی برخی طرف ها بر سر تجزیه سوریه احساس می شود را درک می کنیم و می دانیم که حمله نظامی حتی محدود چنان مخاطراتی را به بار می آورد که تجزیه سوریه بخش کوچکی از آن خواهد بود.»

وی همچنین بر لزوم همکاری سوریه و اردن برای دفع بحران جاری در سوریه تاکید می کند و در نهایت ابراز امیدواری می کند که هیچ حمله نظامی ای به سوریه صورت نگیرد.وزیر امور خارجه اردن همچنین می گوید که کشورش کوچک و بزرگ تحرکات مرزهای شمالی را زیر نظر دارد و برای همین سپر نظامی بزرگی را برای جلوگیری از سرایت تحولات سوریه به خاک خود تدارک دیده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه اردن حمله نظامی به سوریه تجزیه سوریه


نظر شما :