اعتراف سیا به جاسوسی از نوام چامسکی

۲۳ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۹:۴۴ کد : ۱۹۱۹۸۹۳ سرخط اخبار

280775_775.jpgسازمان اطلاعات مرکزی امریکا(سیا) پس از سال ها انکار، سرانجام به جاسوسی از نوام چامسکی،چهره سرشناس مخالف سیاست های جنگ طلبانه واشنگتن اعتراف کرده است.

به گزارش پرس تی وی سیا اعتراف کرد که در دهه ۱۹۷۰ زمانی که چامسکی فعال ضد جنگ بود، از وی جاسوسی می کرده است.

بنابر یک افشاگری دولتی از اف بی آی که نسخه ای از آن را نشریه « فارین پالیسی» به دست آورده است، سیا نه فقط از این استاد دانشگاه ام . آی . تی جاسوسی می کرده بلکه پرونده ای برای وی تشکیل داده بود که در چند دهه گذشته مخفیانه برای از بین بردن آن از آرشیو این سازمان در تلاش بوده است.

سیا همواره زمانی که با درخواست های قانون آزادی اطلاعات روبرو می شد این موضوع را تکذیب می کرد.سیا اعلام می کرد: « درپاسخ به درخواست شما، ما هیچ سوابقی در اختیار نداریم.»

به گزارش فارین پالیسی، اسناد مربوط در این باره بنابه قانون آزادی اطلاعات از اف بی آی فاش شده است. یادداشتی میان سیا و اف بی آی که تشکیل پرونده ای را درباره چامسکی تائید می کند.

بنابر این گزارش،«این یادداشت که تاریخ آن به ۸ ژوئن ۱۹۷۰ میلادی برمی گردد درباره فعالیت های ضد جنگ چامسکی است و از اف بی آی می خواهد تا درباره سفر آتی فعالان ضد جنگ به شمال ویتنام اطلاعات بیشتری به دست آورد. نویسنده این یادداشت که یک مقام رسمی سیا است می گوید این سفر با تائید نوام چامسکی انجام می شود و بر جمع آوری هرگونه اطلاعاتی درباره افرادی که در این سفر وی را همراهی می کنند، تاکید دارد.»

ایتان تئوهاریس، کارشناسی که با سیا و اف بی آی در زمینه جمع آوری اطلاعات هم کاری داشته می گوید: « سیا در ژوئن ۱۹۷۰ میلادی این موضوع را که این سازمان برای چامسکی پرونده ای تشکیل داده بود، تائید کرد .»

تئوهاریس خاطر نشان کرد: «این پرونده،حداقل یک نسخه از ارتباطات آن ها با اف بی آی و گزارشی را درباره چامسکی که اف بی آی در واکنش به این درخواست آماده کرده، در بر می گیرد.»

این کارشناس افزود : « پاسخ سیا به درخواست های قانون آزادی اطلاعات مبنی بر این که هیچ پرونده ای درباره چامسکی در اختیار ندارد تائید می کند که این سازمان پرونده وی را در زمانی نامعلوم از بین برده است.»

درهمین حال چامسکی در پاسخ به سوالی درباره این پرونده به فارین پالیسی گفت « روزی مشخص خواهد شد نظام های قدرت به هر طریقی که می توانند به آن فکر کنند برای توسعه قدرت خود در تلاش هستند.»

چامسکی گفت : « هیچ چیز در دهه ۶۰ تا اوایل دهه ۷۰ به انداز عملیات های ترور داخلی، کوینتلپرو، رعب آور نبود.»

برنامه کوینتلپرو(COINTELPRO) به برنامه اف بی آی برای بی اعتبار کردن و نفوذ به سازمان های سیاسی داخلی اشاره دارد.

کلید واژه ها: چامسکی


نظر شما :