اعتراف رسمی نمایندگان کاخ سفید در برابر کنگره:

اسد حداقل تا یک سال دیگر در قدرت است

۰۱ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۱۸۸۸۳ اخبار اصلی خاورمیانه
ژنرال دمپسی در گزارشی که در برابر نمایندگان کنگره امریکا ارائه می کرد، گفت: «اسد در سایه وضعیت جدید حداقل تا یک سال آینده در قدرت می ماند و اوضاع فعلی به سود او در جریان است.»
اسد حداقل تا یک سال دیگر در قدرت است

دیپلماسی ایرانی: اختلافات در درون جریان مخالفان اسد بالا گرفته است تا آن جا که جان مک کین، سناتور جمهوری خواه آنها را تهدید کرد، جان کری، وزیر امور خارجه ابراز تاسف کرد و ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد ارتش امریکا ابراز عقیده کرد که باید برای غلبه بر این اختلاف ها به فکر گزینه نظامی برای حمله به سوریه افتاد!

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، دمپسی در گزارشی که در برابر نمایندگان کنگره امریکا ارائه می کرد، گفت: «اسد در سایه وضعیت جدید حداقل تا یک سال آینده در قدرت می ماند و اوضاع فعلی به سود او در جریان است.»

کاخ سفید ماه گذشته میلادی گفته بود که برای مخالفان اسد سلاح های سبک خواهد فرستاد اما تا کنون از ارسال سلاح های سنگین و موشک های زمین به هوا و ضد تانک خودداری کرده است. سلاح هایی که مخالفان سوری می گویند تنها در صورتی که به آنها برسند می توانند از پس نظام اسد برآیند و برای سقوط آن کاری کنند.

در عین حال کاخ سفید از شنیدن هر گونه اظهار نظری بر سر دخالت نظامی مستقیم یا اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه خودداری می کند. دمپسی در برابر نمایندگان کنگره گفت که اوباما از او پرسیده است که آیا امریکا توانایی دخالت نظامی در سوریه را دارد اما چیزی درباره این که آیا واقعا تمایل به دخالت نظامی در سوریه دارد یا خیر نگفت. وی اضافه کرد که این موضوع همچنان در حال بررسی است. دمپسی حاضر نشد بیش از این درباره مذاکراتش با اوباما بر سر سوریه توضیح دهد اما گفت پنتاگون همچنان راه های دخالت مستقیم یا غیر مستقیم نظامی در سوریه را بررسی می کند.

این در حالی است که پیشنهاد استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین همانند کاری که امریکایی ها در پاکستان، افغانستان، یمن و سومالی می کنند نیز مطرح است. دمپسی به نمایندگان کنگره گفت که این موضوع نیز در دست بررسی است.

در همین رابطه یک ژنرال بازنشسته بریتانیایی در گفت وگو با روزنامه دیلی تلگراف انگلیس گفت چنین کارهایی هیچ کمکی برای شکست دادن اسد نمی کند و تنها باعث طولانی تر شدن جنگ در سوریه می شود. اگر واقعا امریکا می خواهد بشار اسد سقوط کند باید گزینه نظامی را در مورد آن استفاده کند.

در این میان جان مک کین، سناتور جمهوریخواه به شدت از وضعیت مخالفان اسد انتقاد کرد و گفت تا زمانی که آنها بر سر کوچکترین مسائل با یکدیگر اختلاف دارند، نمی توان به فکر کمک نظامی به مخالفان اسد بود چرا که بیم آن می رود که این تسلیحات به دست جریان های افراط بیفتد. وی از دمبسی پرسید چگونه فکر ارسال سلاح به سوریه می کنید در حالی که هنوز هیچ کاری برای وحدت بخشیدن به مخالفان اسد نکرده اید.

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا هر گونه دخالت نظامی یا حمله نظامی در سوریه را خودکشی دانست و گفت در سایه وجود ایران استفاده از هر گونه نظامی به هر کدام از کشورهای ایران و سوریه به مثابه جنونی تمام عیار است.

مک کین همچنین پس از آن که اظهار نظر کرد که با پیشروی فعلی اسد در میدان مبارزه اوضاع به سود او رقم خواهد خورد، از وی بابت این اظهارات انتقاد کرد و گفت که شما با دیدن پیشروی های اسد مواضع خود را در برابر سوریه تغییر داده اید.

وی همچنین از قطع حمایت های امریکا و غرب از مخالفان اسد انتقاد کرد و گفت: «در حالی که وضعیت مخالفان اسد به دلیل گسترش اختلاف ها روز به روز بدتر می شود اسد به دلیل وجود حمایت های ایران و حزب الله روز به روز قدرتمندتر می شود و ما هیچ کاری در برابر این وضعیت نمی کنیم. دست بسته کناری نشسته ایم شاهد برتری اسد در میدان مبارزه با مخالفانش هستیم.»

این در حالی است که جان کری، وزیر امور خارجه امریکا هر گونه دخالت نظامی یا حمله نظامی در سوریه را خودکشی دانست و گفت در سایه وجود ایران استفاده از هر گونه نظامی به هر کدام از کشورهای ایران و سوریه به مثابه جنونی تمام عیار است.

کری در برابر نمایندگان کنگره امریکا همچنین از این که جامعه جهانی نتوانست کاری برای یک پارچه ساختن مخالفان اسد کند، ابراز تاسف کرد اما گفت: «دخالت نظامی به این سادگی ها نیست. اوضاع خاورمیانه بسیار ملتهب است، در چنین شرایطی استفاده از گزینه نظامی جنون محض است. ببینید چقدر در عراق و افغانستان خون دادیم و پول خرج کردیم ولی در هیچ کدام از آنها اوضاع بر اساس آن چه ما می خواهیم نیست.»

تحریریه دیپلماسی ایرنی/11

کلید واژه ها: سوریه مخالفان اسد امریکا سلاح نمایندگان دمبسی نظامی در سوریه


نظر شما :