طالبان باز هم دردسر آفرین شد

۳۰ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۹:۱۰ کد : ۱۹۱۷۶۲۴ سرخط اخبار

 یک منبع خبری آگاه اعلام کرد که بعید است مذاکرات مقدماتی صلح افغانستان در کشور قطر میان آمریکا و مقامات طالبان امروز (پنجشنبه) آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این منبع خبری در پاسخ به این سوال که آیا این نشست امروز برگزار خواهد شد، عنوان داشت: تا آنجا که من می دانم هیچ جلسه ای برنامه ریزی نشده و مذاکرات امروز برگزار نمی شود.

روز چهارشنبه یک مقام بلندپایه آمریکایی عنوان داشت که مذاکرات با طالبان احتمالا پس از آنکه تنش هایی در خصوص نامگذاری دفتر طالبان در شهر دوحه قطر به وجود آمد در چند روز آینده انجام خواهد شد.

روز چهارشنبه مقامات بلندپایه افغانستان واشنگتن را متهم کردند به اینکه تضمین های خود به کابل را نسبت به اینکه این دفتر جدید به عنوان یک هیات بالفعل استفاده نخواهد شد، زیر پا گذاشته است.

آنها به طور خاص به مراسم افتتاحیه این دفتر اعتراض داشتند که طی آن یک پرچم طالبان قرار داده شده و بنری که روی آن عنوان رسمی این گروه یعنی "امارت اسلامی افغانستان" نوشته شده بود.

این اقدام موجب شده بود که این احساس ایجاد شود که طالبان با سطحی از به رسمیت شناخته شدن بین المللی مواجه شده است.

دولت قطر نیز اعلام کرد که دفتر طالبان را که در دوحه افتتاح کرده است مقدمه ای برای ایجاد راه حلی برای درگیری های افغانستان است که تحت عنوان "امارات اسلامی افغانستان" نیست.

به نقل از پایگاه اینترنتی ایلاف، یک مقام در وزارت خارجه قطر به خبرگزاری رسمی این کشور گفت: دفتری که روز سه شنبه افتتاح شد دفتر سیاسی طالبان افغانستان در دوحه است نه دفتر سیاسی امارت اسلامی افغانستان.

این مقام افزود: نام رسمی که بر سر آن توافق شده دفتر سیاسی طالبان در دوحه است.

این منبع خبری در شهر دوحه به خبرگزاری رویترز گفت که تاریخی برای مذاکرات تعیین نشده و دولت افغانستان نیز تصمیمی در خصوص اینکه در این مذاکرات شرکت کند گرفته است.

نمایندگان قطر و طالبان روز سه شنبه دفتر سیاسی این گروه را در دوحه افتتاح کردند تا مقدمه ای برای انجام ارتباطات با آمریکا و تسهیل برنامه ریزی مذاکرات صلح در افغانستان باشد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا تعیین زمان آغاز مذاکرات میان آمریکا و طالبان را رد کرد.

جن پساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد که اطلاعات درباره تعیین زمان نشست آمریکا و طالبان اعلام نشده است


نظر شما :