شیعه تهدیدی برای مصر نیست

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۲۹ کد : ۱۹۱۶۳۷۶ سرخط اخبار
رئیس دفتر حافظ منافع مصر در ایران با اشاره به نقش راهبردی جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه ای، شیعه هراسی در مصر را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه البدیل، خالد عماره گفت: برخی طرفهای بین المللی سعی می کنند مانع از نزدیکی روابط میان مصر و ایران شوند و قطع روابط میان دو کشور طی سالیان گذشته ضربات زیادی به دو طرف وارد کرده است.

وی افزود: ایران کشوری محوری است و ائتلاف میان مصر، ایران و ترکیه مهم است زیرا منطقه به نزدیکی این سه کشور نیاز دارد.

خالد عماره درباره دیدار عصام الحداد مشاور محمد مرسی رئیس جمهوری مصر به ایران گفت: هدف از این دیدار جلو بُردن پرونده سوریه به ویژه با توجه به وجود طرح چهارگانه مصر است.ایران خواستار فعال شدن این طرح بود و نوعی اطمینان به تحرک مصر وجود دارد.

وی درباره مبالات تجاری میان مصر و ایران افزود: حجم مبادلات هنوز به سطح مورد نظر نرسیده است. زیرا در حالی که حجم مبادلات تجاری ایران با امارات 23 میلیارد دلار است حجم مبادلات مصر با ایران از 130 میلیون فراتر نمی رود.

خالد عماره درباره گردشگری نیز اظهار داشت: مصر به گردشگران ایرانی برای تقویت اقتصاد خود نیاز دارد و هم اخباری درباره گسترش شیعه در مصر وجود دارد با رفتار ایرانی ها مغایرت دارد زیرا در تهران 20 درصد سنی  وجود دارد که شیعه نشده اند. گردشگران ایرانی به ترکیه می روند در حالی که 99 درصد مردم آن سنی هستند و شیعه نشده اند.

وی درباره روابط دو جانبه تصریح کرد: دیدارهای دوجانبه ای ظرف ماههای گذشته در سطح سران یا وزیران وجود داشته است و محمد مرسی در طی نشست سران اسلامی در قاهره با احمدی نژاد دیدار کرده است و معاون وزیر خارجه ایران سفری چند هفته قبل به مصر داشته است.

وی درباره ارتقای روابط دوجانبه بیان کرد: ما نباید شتاب زده عمل کنیم زیرا هنوز در مراحل اولیه برقراری روابط پس از گذشت 30 سال هستیم به ویژه که برخی کشورها مخالف اتحاد مصر با ایران هستند و باید با کمال آرامش و متانت عمل کرد.

 

کلید واژه ها: مصر شیعه


نظر شما :