جزییات تحریم‌های جدید کنگره آمریکا علیه ایران

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۱۵۹۳۶ سرخط اخبار

سیاست اعمال فشار و تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران را پایانی نیست و هر روز کار جدیدی در این زمینه از سوی سیاستمداران آمریکایی انجام می گیرد. این بار، شماری از سناتورهای آمریکایی، پیش نویس طرحی را آماده کرده اند که در صورت تصویب، محدودیت های جدیدی را در مقابل اقتصاد ایران قرار خواهد داد و دسترسی کشور به منابع مالی بین المللی را محدودتر خواهد کرد.

به گزارش «تابناک»، گروهی از سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب دمکرات و جمهوری خواه، لایحه ای را تنظیم کرده اند که بر پایه آن، دسترسی ایران به میلیاردها دلار ذخیره ارز خارجی قطع خواهد شد. این گروه، هدف خود را تشدید فشارها بر ایران برای متوقف کردن برنامه هسته ای کشور اعلام کرده اند.

به نوشته «رویترز»، سناتورهای تهیه کننده این لایحه می گویند، دولت ایران با بهره برداری از ذخایر خود در بانک های سراسر جهان (بیشتر در اروپا)، از این ذخایر به منظور دور زدن تحریم های اقتصادی غرب علیه فروش نفت استفاده می کنند.

به گفته این افراد، ایران با تبدیل این ذخایر به ارزهای محلی، از آن برای تأمین منابع مالی واردات و ثبات بخشی به بودجه استفاده می کنند. حجم این ذخایر بین شصت تا صد میلیارد دلار برآورد شده است.

در صورت تصویب، این لایحه که از سوی «مارک کرک»، سناتور جمهوری خواه ایالت ایلینویز، «جو مانچین»، سناتور دمکرات ایالت ویرجینیا و سه سناتور دیگر تهیه شده، از این اقدام ایران و تبدیل ارزها جلوگیری کرده و از تاریخ نهم ماه می (امروز) اجرایی تلقی خواهد شد.

این سناتورها همچنین در بیانیه ای اعلام کرده اند به مؤسسات مالی در سراسر جهان هشدار داده شده که از تبدیل ارزهای خارجی به نیابت از بانک های ایرانی قرار گرفته در لیست سیاه خودداری کنند و یا «با خطر قطع ارتباط با بازار مالی ایالات متحده روبه رو شوند».

رویترز می نویسد، هدف اصلی این لایحه، محدود کردن توانایی بانک مرکزی و نیز شرکت ملی نفت ایران برای انجام مبادلات با ارزهای خارجی است.

انتظار می رود، این لایحه پس از تصویب، اواخر این ماه به قانون تحریم های ایران در مجلس نمایندگان آمریکا افزوده شود.

به هر حال، تصویب این تحریم های جدید، نشان می دهد که رویه افزایش فشارها بر ایران، در میان سیاستمداران آمریکایی به امری روتین تبدیل شده و در حالی که دولت این کشور همواره ایران را به گفت و گو درباره برنامه هسته ای فرامی خواند، لحظه ای از تشدید فشارها علیه ایران غفلت نمی کند.

کلید واژه ها: لایحه مالی تحریم


( ۱ )

نظر شما :