آمریکا باید با ایران وارد مذاکره شود

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۰:۰۱ کد : ۱۹۱۵۹۱۹ سرخط اخبار

یک مجله آمریکایی در مقاله ای آورده است که دولت آمریکا برای پی بردن به اهداف آینده ایران و همچنین به منظور جلوگیری از برنامه هسته ای این کشور باید با ایران مذاکراه کند.به گزارش اشراف، «فارن پالیسی» در مقاله ای به قلم «ویلیام لوئرز» به تحلیل گزارش اخیر «پروژه ایران» و مقاله «مایکل سینگ» از اندیشکده واشنگتن پرداخت. تحلیل ارائه شده با تأکید بر اهمیت راهبرد دیپلماسی اظهار داشت که دولت آمریکا اکنون باید از طریق انجام مذاکرات به اهداف سیاسی ایران پی ببرد تا بتواند از پیش برد برنامه های هسته ای این کشور جلوگیری نماید.

مقاله «مایکل سینگ» تحت عنوان «گام های بعدی در رابطه با ایران» به بررسی گزارش اخیر «پروژه ایران» که درصدد تشویق مقامات آمریکا به انجام مذاکرات بر آمده پرداخته است. اگرچه من با برخی از تحلیل های مقاله سینگ موافق نیستم، اما انجام مذاکرات با ایران را به صلاح آمریکا می دانم. «سینگ» در مقاله خود تأکید می کند که آمریکا باید ایران را کماکان در فشارهای سیاسی قرار دهد. «سینگ» همچنین آمریکا را به انجام مذاکرات، قرار دادن خط قرمز علیه ایران و افزایش قدرت نظامی خود تشویق می کند. این در واقع موضع کنونی دولت آمریکا محسوب می شود. گزارش «پروژه ایران» بیان می کند که باقی نگه داشتن فشارهای سیاسی علیه ایران برای دستیابی به توافقات هسته ای بسیار مهم است. این گزارش تأکید می کند آمریکا تنها زمانی باید تحریم های خود را متوقف کند که ایران تضمین نماید هیچ گونه اقدام متقابلی علیه این کشور انجام نخواهد داد. تجربه نشان می دهد که برای پی بردن به راهبردهای ایران، دولت آمریکا باید حتما با این کشور وارد مذاکره شود. آمریکا به منظور افزایش منابع خود باید از اهداف و برنامه های ایران با خبر گردد. «سینگ» معتقد است آمریکا باید از این تحلیل های گزارش «پروژه ایران» استفاده کند تا بتواند دریابد که آیا ایران برای حفظ قدرت خود درصدد دستیابی به توافقات هسته ای است، آیا این کشور قصد مقابله با بحران های کشورهای همسایه را دارد و آیا درصدد بازسازی خسارات ناشی از تحریم ها است. آمریکا با در دست داشتن اطلاعات بیشتر می تواند عملکرد بهتری را در مقابل ایران داشته باشد.ادامه…..

■ استفاده آمریکا از دیپلماسی تنها برای پیش برد اهداف این کشور انجام می شود■

«سینگ» معتقد است که مفهوم دیپلماسی به معنای «برقراری روابط صلح آمیز» نیست، بلکه دیپلماسی صرفا یعنی «برقراری ارتباط بین کشورها». اظهارات وی در این زمینه کاملا درست است. مفهوم دیپلماسی غالبا توسط مخالفان آمریکا به سخره گرفته می شود. «سینگ» معتقد است که منظور آمریکا از دیپلماسی «برقراری روابط دوستانه» است. نظر وی صحت دارد. معمولا کشورها با استفاده از برنامه های دیپلماتیک کشورهای مخالف خود را تحت فشارهای بیش تری قرار می دهند. اگر آمریکا با استفاده از راهبردهای دیپلماتیک بتواند به اهداف خود دست یابد، آن گاه می توان اظهار داشت که راهبرد دیپلماتیک این کشور مناسب بوده است.

■ آمریکا قصد دارد بین تحریم ها و سایر فشارهای سیاسی خود علیه ایران توازن ایجاد کند■

تأثیرگذارترین دیپلمات های آمریکا کسانی هستند که می توانند بین قدرت و اعمال زور این کشور در رابطه با کشورهای دیگر توازن برقرار کنند. این همان نوعی از دیپلماسی است که آمریکا باید در رابطه با ایران بکار گیرد و البته به نظر می رسد که دولت «اوباما» درصدد استفاده از این دیپلماسی بر آمده است.گزارش «پروژه ایران» خواستار نوعی از دیپلماسی است که منافع آمریکا را افزایش دهد و بتواند بین دو کشور ارتباطاتی را برقرار کند. در طی ۳۵ سال اخیر، دولت آمریکا به جز موارد معدودی نتوانسته است با ایران مذاکرات دوجانبه ای را انجام دهد. آمریکا از طریق مذاکرات مستقیم و متعدد می تواند دریابد که آیا قادر به مقابله با برنامه های هسته ای ایران خواهد بود. اکنون زمان آن فرا رسیده است که ما باید بین تحریم ها و سایر فشارها علیه ایران توازن ایجاد کنیم تا بتوانیم در آینده مذاکراتی را با این کشور انجام دهیم که از طریق آن از برنامه های هسته ای ایران جلوگیری کنیم.

کلید واژه ها: آمریکا دیپلماسی مذاکرات ایران» «پروژه ایران» دولت آمریکا «پروژه تحریم آمریکا به سیاسی «سینگ» آمریکا باید درصدد از دیپلماسی تحلیل


نظر شما :