اوباما: درباره سوریه با قاطعیت عمل خواهم کرد

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۱ کد : ۱۹۱۵۹۱۱ سرخط اخبار

 باراک اوباما با دفاع از عملکرد خود درخصوص سوریه، هشدار داد که جنگ عراق نشان داد که اقدام بر پایه شواهدی که بر اساس حدس و گمان هستند درباره سلاح های کشتار جمعی، تا چه حد می تواند "خطرناک" باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری مشترکی با رئیس جمهوری کره جنوبی در کاخ سفید، اظهار داشت، «آگاهانه» و بر اساس «بهترین تجزیه و تحلیل های» وضعیت سوریه عمل خواهد کرد.

وی همچنین خطاب به کسانی که نسبت به قاطعیت وی برای عزل بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه تردید دارند، به سرنوشت اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده و معمر قذافی، رهبر سابق لیبی اشاره کرد.

باراک اوباما در جریان کنفرانس خبری مشترک با "پارک گئون -های"، رئیس جمهوری کره جنوبی گفت: من بر پایه شواهد غیرمتقن تصمیم گیری نمی کنم و نمی توانم بر پایه این شواهد، تشکیل ائتلاف بین المللی دهم.

وی با اشاره به جنگ عراق گفت: ما این روش را در گذشته امتحان کردیم و پاسخ مناسبی دریافت نکردیم. در طول دوران ریاست جمهوری من حوادث بسیاری اتفاق افتاد که من اعلام کردم که اقداماتی انجام خواهم داد و نهایتا نیز انجام دادم. اما سخنان بسیاری شنیدم مبنی بر اینکه این کار چرا انجام نشده است؟ چه اتفاقی در حال روی دادن است؟ و چرا این اقدام فردا انجام نمی شود؟

اوباما نهایتا گفت: فرقی نمی کند بن لادن باشد یا قذافی. زمانی که بگوییم، موضع خود را انتخاب می کنیم، گمان می کنم که در این مقطع جامعه جهانی حس خوبی نسبت به این دارد که ما به تعهدات خود عمل کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: هم وظیفه اخلاقی و هم منافع امنیت ملی مان ایجاب می کند که اول از همه به قتل عام ها در سوریه خاتمه دهیم و دوم اینکه یک سوریه با ثبات داشته باشیم که نماینده تمام مردم سوریه باشد و برای همسایگانش هرج و مرج ایجاد نکند.

وی گفت: آنچه قابل درک است همواره این تمایل وجود دارد که به دنبال پاسخ های آسان برویم اما این برای سوریه پاسخگو نخواهد بود و وظیفه من ایجاب می کند تا قاطعانه اقداماتمان را در خصوص منافع امنیت ملی و کمک های بشردوستانه حقیقی و مشروع در خصوص سوریه بسنجم اما این سنجیدن باید بر طبق بهترین منافع آمریکا انجام شود و اطمینان حاصل شود که این تصمیمات بر پایه تمایلات گرفته نمی شود و تنها بر پایه تحلیل های منسجم انجام شده که موجب ثبات و امنیت در این منطقه می شود.

اوباما ادامه داد: هزینه هنگفتی در عمل نکردن وجود دارد و به همین دلیل است که ما تلاش داریم تا اقدامی انجام دهیم.

به گفته اوباما، برای وی عامل اصلی تصمیم گیری در چگونگی شتاب بخشیدن به حل جنگ داخلی سوریه این است که آیا چنین اقدامی به سود مصالح عالی امنیتی آمریکا خواهد بود یا خیر.

پیشتر، رییس جمهوری آمریکا گفته بود استفاده از تسلیحات شیمیایی «خط قرمزی» خواهد بود که محاسبات وی در مورد چگونگی عملی را که باید در سوریه صورت گیرد تغییر خواهد داد.

در کنفرانس خبری، اوباما گفت جامعه بین المللی می داند وی به تعهداتش عمل می کند و به تصمیم خود در صدور دستور حمله ای که اسامه بن لادن را کشت، و پیوستن به ناتو در کمک به انقلابیون لیبی برای سرنگونی معمز قذافی اشاره کرد.

کلید واژه ها: سوریه آمریکا اوباما


نظر شما :