یک برزیلی رئیس سازمان تجارت جهانی شد

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۳ کد : ۱۹۱۵۸۹۸ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ لوموند، روبرتو آزودو(Roberto Azevêdo)، از سوی اعضای سازمان تجارت جهانی به عنوان رییس این نهاد انتخاب شد. اعلام رسمی این خبر به روز چهارشنبه موکول شده است اما منابع نزدیک این خبر را تأئید کرده اند. آزودو توانست رقیب اصلی خود یعنی هرمینیو بلانکوی مکزیکی را در رقابتی تنگانگ پشت سر نهد.
آزودو، اصالتاٌ اهل سالوادور باهیا، از ایالت های شمال غربی برزیل است، او 55 سال دارد و دیپلمات برجسته ای است که شناخت و آگاهی زیادی نسبت به سازمان تجارت جهانی دارد. آزودو نمایندۀ کشورش در سازمان تجارت جهانی بوده است. آزودو در رأس هیئت برزیلی در سازمان تجارت جهانی علیه سوبسیدهای ایالات متحده آمریکا برای پنبه برزیلی و همچنین سوبسیدهای اتحادیه اروپا برای شکر برزیلی مبارزه کرد و به موفقیت دست یافت.
آزودو از سوی اقتصادهای نوظهور(بریکس: متشکل از روسیه، چین، برزیل، هند، آفریقای جنوبی) برای کاندیداتوری در رأس سازمان تجارت جهانی انتخاب شد. انتخاب آزدودو در حالی اهداف سیاسی را دنبال می کند که کشورش درصدد ایفای نقش بیشتر در صحنۀ تحولات بین المللی است، از جمله عضویت در شورای امنیت سازمان ملل.
آزودو معتقد است که سیستم تجارت جهانی با مذاکرات دوحه به طول کامل فلج شده است. نشست دوحه در سال 2001 با هدف تسریع رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه برگزار و در آن بر آزادسازی اقتصادی بر اساس قوانین تجارت جهانی تأکید شده بود.
آزودو به دمیدن روح تازه ای در سازمان تجارت جهانی و کمک به کشورهای در حال توسعه و نیازمند معتقد است تا آنها نیز بتوانند صادرات خود را افزایش داده و به جنگ فقر بروند.

کلید واژه ها: تجارت تجارت جهانی سازمان تجارت سازمان تجارت جهانی


نظر شما :