بیانیه وزارت خارجه امارات درباره جزیره ابوموسی

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۱۳ کد : ۱۹۱۵۸۶۶ سرخط اخبار

وزارت خارجه امارات متحده عربی روز دوشنبه با صدور بیانیه ای به سفر هیاتی پارلمانی از ایران به جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس اعتراض کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه امارات روز دوشنبه با صدور بیانیه ای با ادعای اینکه سفر هیات ایرانی به جزایر سه گانه ابوموسی ، تنب بزرگ و تنب کوچک "نقض آشکار حق حاکمیت و تمامیت ارضی امارات است ، افزود:این اقدام تمامی تلاش های دو جانبه برای حل و فصل این موضوع را تحت الشعاع قرار می دهد.

در این بیانیه آمده است این گونه سفرها ماهیت این حقیقت را که ایران این سه جزیره اماراتی را غصب و در واقع اشغال کرده است، تغییری نمی دهد.

خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی(WAM) نیز روز گذشته گزارش داد که برای انتقال نگرانی و اعتراض دولت امارات به ایران،نماینده ای از وزارت خارجه این کشور با سفیر ایران در ابوظبی دیدار کرده است.

ادعای امارات درباره جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس در حالی مطرح می شود که این کشور از دهه 1990 و پس از گذشت بیش از دو دهه از تشکیل دولت امارات متحده عربی مدعی حاکمیت بر این جزایر شده است و این در حالی است که ایران از هزاره های دور تا کنون مالک بلامنازع این جزایر شناخته شده است.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است به دلیل بدیهی بودن مالکیت و حاکمیتش بر این جزایر نیاز به مراجعه به هیچ مرجع بین المللی نیست و اگر امارات در این باره دچار سوء تفاهم شده است می تواند با ایران به صورت دو جانبه وارد گفتگو شود.

گفتنی است سفر هیاتی از کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی ایران در تاریخ 4 اردیبهشت ماه جاری به جزایر ابوموسی ، تنب بزرگ و تنب کوچک، بهانه واکنش اعتراضی دیر هنگام وزارت خارجه امارات به این سفر شده است.

کلید واژه ها: امارات جزایر تنب


نظر شما :