پورمحمدی:

مذاکره با آمریکا خط قرمز نیست

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۲۰:۳۹ کد : ۱۹۱۵۵۹۸ سرخط اخبار سهم دیپلماسی در انتخابات
مذاکره با آمریکا خط قرمز نیست
یک کاندیدای ائتلاف 5نفره اصولگرایان با بیان اینکه هاشمی و خاتمی به عنوان کاندیدا وارد عرصه انتخابات نمی شوند گفت: به نظر من مشایی ظرفیت بالایی برای رای آوری ندارد.
 
به گزارش مهر، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور  و کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 92، در نشست دانشجویی که در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با توجه به تعداد کاندیداها و تکثر در این حوزه انگیزه اصلی شما از حضور در این عرصه چه بود، گفت: دوره مدیریت دولت در حال پایان پذیرفتن است لذا شرایط اقتضا می کند افراد دیگری که می توانند در این عرصه پا بگذارند ظرفیت ها را به کار گیرند و از توانایی کلان مادی و معنوی استفاده کنند. برای رسیدن به اهداف و ارتقاء جایگاه انقلاب این خواست همه دلسوزان کشور است.
 
وی با بیان اینکه در عرصه های مختلف مدیریتی فعالیت داشته افزود: در حوزه مختلف آشکار و پنهان، داخلی و خارجی، دانشگاه و حوزه، قضا و اجرا، سطوح پایین بالا، بخش اداری و اجرایی کشور به نحوی آشنا هستم. از مسائل کشور مطلعم. با دغدغه ها، نیازها، مشکلات آشنایی کامل دارم. سطوح مدیریتی را می شناسم طبیعی است برای هر کسی این موقعیت فراهم شود تمایل به حضور داشته باشد. مثل بنده ای هم نباید مضایقه کند.
 
رئیس سازمان بازرسی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه مسیر حرکتی 3 دولت بعد از جنگ را تشریح کنید گفت: دولت اول پس از جنگ به اقتضای مشکلات و نیازهای گسترده جامعه طبعا تمام ظرفیت خود را برای سازندگی به کار گرفت. در این جهت تلاش زیادی کرد ولی تئوری های به کار گرفته شده جامع و کامل نبود و عملا به عدم تعادل منجر شد. در نهایت خود کارگزاران ترمز را کشیدند تا این تعادل ایجاد شود.
 
کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری کم توجیه به فضای فرهنگی و تمرکز در مسائل اقتصادی را از معایب دولت سازندگی دانست و گفت: در حوزه سیاسی و فرهنگی کمتر پیشرفت حاصل شد مطالباتی در سطح جامعه به خصوص در نخبگی مطرح شد لذا فضا برای دوم خرداد بازتر شد تا آنها بتوانند با ایجاد موج گسترده پیروز شوند. اما در همان موقع نیز اصطکاک نظام سیاسی به اوج خود رسید.
 
وی ادامه داد: در دوره اصلاحات فضا متفاوت بود پالسی به خارج داده بودند که می توانیم شور انقلابی را بکاهیم انگیزه ها برای دخالت بیشتر و بحث استحاله درون نظام جزو تئوری هایی بود که مطرح شد.
 
وی با بیان اینکه احمدی نژاد به شعار انقلاب بازگشت افزود: تاکید بر باورهای عمومی مردم، عدالت، بازگشت به ارزش معنوی باعث شد احمدی نژاد عرصه سیاسی را فتح کند. احمدی نژاد شروع خوبی داشت هر چند ظرفیت کشور هم در آن زمان مناسب بود.
 
پورمحمدی با اشاره به اینکه احمدی نژاد نتوانست برنامه مشخصی برای تحول ماندگار انجام دهد افزود: پایداری کشور به تحول و ثبات اقتصادی نیاز دارد. کارهای زیادی صورت گرفته ولی متاسفانه به حوزه اشتغال، تولید، کیفیت و کمیت تولید توجه زیادی نشد.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور اشتباه بزرگ دوران احمدی نژاد را بی توجهی دولت به تحریم ها دانست و گفت: اجازه دادیم تحریم ها جا بیفتد. زمان دادیم و یک دفعه چشم ها باز کردیم دیدیم جلوی ما را گرفته اند.
 
کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به دانشجویی مبنی بر اینکه نقاط ضعف و مثبت رئیس جمهور فعلی که نباید رئیس جمهور آتی داشته باشد چیست، گفت: خود حضرت آقا در زمان های مختلف نقاط مثبت و منفی را بیان کردند بحث عدالت، بحث محرومیت زدایی، توجه به نقاط دوردست، چرخش مدیریتی، سفرها و سرکشی ها، موج جوانگرایی، جسارت در تصمیم، از جمله نقاط مثبت بود. نقاط منفی هم خیلی مطرح شده فکر می کنم نیازی به بازگو کردن نیست.
 
پورمحمدی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه تیم اقتصادی شما چه کسانی خواهند بود، و مولفه های اقتصاد مقاومتی شما چیست گفت: ما با اصولگرایان در ائتلاف هستیم ولی هنوز آرایش سیاسی را پیدا نکردیم عملا تیم ما در مجموعه اصولگرایی است. لذا با بسیاری از دوستان که در کابینه نهم فعالیت داشتند رایزنی های لازم را انجام داده ایم.
 
وی با بیان اینکه نظام اداری نیاز به اصلاح اساسی دارد افزود: حماسه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی منوط به تکمیل انقلابی زیرساخت هاست. لذا تحول بنیادین در نظام اداری و زیرساخت اقتصادی تنها گفتمان متحول کننده اقتصاد است.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به دانشجویی مبنی بر اینکه اکثر مسئولیت شما در حوزه قضا و دادستانی بوده گفت: در تمام دوستانی که الان کاندیدا هستند مدیریت دولتی ام بیشتر است. 16 - 17 سال مدیر ارشد دولتی بودم. جانشین و معاون وزیر، 5 - 4 سال نیز در دفتر مقام معظم رهبری فعالیت می کردم که آن نیز مکمل حوزه اجراست.
 
پورمحمدی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه توانایی قطع رابطه وابستگی اقتصاد به نفت را دارید گفت: با این اقتصاد رانتی که ما داریم بند ناف را قطع کردن کار سختی است. البته من تئوری دارم نفت موتور اقتصاد کشور است نه نفت خام فروشی و نه نفت پتروشیمی فروشی اینها همه خام فروشی است در حالیکه نفت می تواند برای شما صدها کالا درست کند با ارزش افزوده 20 برابر.
 
وی با بیان اینکه اقتصاد بدون نفت خام و فرآورده دسته اول مد نظر من است افزود: کشوری که دانشجویان فراوانی و انرژی در حوزه نفت و گاز دارد دانش نفت و صنایع دارد با توجه به موقعیت ژئوپولوتیک و ژئواستراتژیک باید روی تبدیل نفت به کالا تمرکز کند.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به دانشجویی مبنی بر اینکه شما کتابچه ای را توزیع کردید آیا این تبلیغ و خلاف قانون نیست گفت: این تبلیغ نیست این برنامه است الان روزنامه ها حرف های من را نقل می کنند حالا کسی این حرف ها را به عنوان جزوه ارائه دهد اینکه تبلیغ محسوب نمی شود البته ابهام قانونی دارد ولی شورای نگهبان عیب و ایرادی نگرفته است آقا هم فرموده اند حماسه سیاسی، مگر حماسه سیاسی 10 روزه خلق می شود؟
 
پورمحمدی در پاسخ به دانشجویی مبنی بر اینکه چرا قبل از وصول نظر جامعتین اعلام کاندیداتوری کردید، گفت: من معاون سیاسی جامعه روحانیت هستم. فکر نمی کنم جامعتین بتواند به نتیجه برسند.
 
وی در پاسخ به دانشجویی که پرسید یعنی اگر آقای هاشمی بیایند به نتیجه می رسید، گفت: در سال 84، هم در مورد احمدی نژاد و هم هاشمی به نتیجه واحد رسیدم و در دور اول آقای لاریجانی بود. لذا این حرف شما صحیح نمی باشد هر چند آسیب هایی که در انتخابات گذشته وارد شده کمی دوستان ما را منفعل کرده است.
 
کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در پاسخ به دانشجویی مبنی بر اینکه به چه دلیلی از شعر حافظ الهام گرفته اید، گفت: ما دغدغه جدی داریم. بحث بداخلاقی که موجب گسست اجتماعی شده نمی توانیم با فضای بدبینی وسوء ظن کار مملکت را جلو ببریم. برای اینکه این بداخلاقی ها با یک پیام زیبا از بین برود از شعر حافظ الهام گرفتم.
 
پورمحمدی در ادامه در پاسخ به سئوالی درباره رابطه با آمریکا گفت: در فضای دیپلماسی اصل بر تامین منافع و مصالح ملت است. درست است که دشمن اصلی آمریکاست ولی اگر آمریکا فریب ندهد و مذاکرات ظاهری نباشد قدرت ما را درک کند کمک به براندازان را قطع کند و به مخالفان و تروریست ها کمک نکند ما می توانیم از آنها امتیاز بگیریم. پس یعنی خط قرمز به آن معنا نداریم. هر چند که برخی می گویند اگر با آمریکا مذاکره کنیم همه مشکلات حل می شود. در حالیکه اینطور نیست اگر آمریکا عرضه داشت یونان، ایتالیا، اسپانیا و قبرس را از بحران مالی نجات می داد.
 
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سئوال دانشجویی مبنی بر اینکه گفته شده شما در مدرسه مروی به طلبه ها 80 هزار تومان کارت هدیه داده اید، گفت: من 50 جای مختلف رفته ام. حالا اگر یک جایی کسی به میل خود کارت هدیه داده است من اطلاع دارم این کار انجام شده ولی خودم این کار را نکردم.
 
پور محمدی در پایان این نشست در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه نتیجه ائتلاف 5 گانه و احتمال حضور هاشمی چه خواهد بود، گفت: از ائتلاف یک نفر باید بیرون بیاید قرار همین است اما مثل اینکه برخی دوستان می خواهند ادامه دهند. این تشتت به ضرر همه است هاشمی و خاتمی نمی آیند مشایی اگر بیاید من برایش ظرفیت بالایی قائل نیستم.

نظر شما :