احیای مجدد طالبان برای فشار بر ایران

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۳ کد : ۱۹۱۵۵۳۶ سرخط اخبار

رییس مرکز پژوهش های راهبردی قاهره از تلاش های آمریکا برای احیای مجدد طالبان در افغانستان خبر داد و تصریح کرد: کاخ سفید مصمم است تا دور جدیدی از روابط سیاسی را با گروه های افراطی در منطقه آغاز کند و فشارهای جدیدی را بر ایران وارد سازد.

"علی ابوالخیر" رییس مرکز پژوهش های راهبردی قاهره در گفت وگو با خبرنگار بین الملل تسنیم با بیان اینکه آمریکا در رسیدن به اهداف خود از طریق تعامل با کشورهای مصر و تونس در دوران دیکتاتوری این کشورها به نتیجه دلخواه نرسیده است خاطر نشان کرد: آمریکا بار دیگر تلاش های خود را آغاز کرده است تا این بار با احیای روابط خود با گروه ها و کشورهای تندرو و منزوی، دوستانی را گرد هم آورده و ایران را از سوی گروه های تندرو تحت فشار و محاصره قرار دهد.

وی تلاش های آمریکا برای برقراری تعامل با جنبش تندروی طالبان در افغانستان را ناشی از سیاست های جدید این کشور در قبال خاورمیانه عنوان کرد و گفت: آمریکا در صورتی که بخواهد بر خاورمیانه سلطه و سیطره پیدا کند باید گروه های تندرو و رانده شده را احیا کرده و این گروه های تروریستی  را وارد عرصه های سیاسی کند.

رییس مرکز پژوهش های راهبردی قاهره گرایش آمریکا به سیاست استفاده از گروه هایی مانند القاعده و طالبان را ناشی از کمرنگ شدن نقش دیکتاتوری کشورهای مصر و تونس در عرصه منطقه ای دانست و خاطر نشان کرد: کشورهای مصر و تونس که تا پیش از آغاز جریان بیداری اسلامی به کشورهای میانه رو معروف بوده و تحت سیطره و نفوذ آمریکا بودند پس از وقوع انقلاب ها و تغییر نظام هایشان راه دیگری را در پیش گرفته و ایالات متحده را در رسیدن به اهداف خود ناامید ساخته اند؛ از این رو آمریکا ناچار است برای حفظ سلطه و سیطره خود بر کشورها و منابع و ثروت های خاورمیانه به استفاده از زور و خشونت متوسل شود.

ابوالخیر همچنین به استراتژی های جدید آمریکا در دور دوم ریاست جمهوری اوباما اشاره کرد و گفت: طبق اظهار نظرهای اخیر کاخ سفید این کشور استکباری در صدد است تا به جنگ های زمینی خاتمه داده و دیپلماسی های جدیدی را برای تعامل با کشورهای منطقه در پیش بگیرد.

وی همه اقدامات و استراتژی های آمریکا در منطقه را تلاش برای محاصره محور مقاومت و تضعیف این جریان اسلامی خواند و اظهار داشت: آمریکا که به گفته خود تا پیش از این راه اعتدال و میانه روی با کشورهای منطقه برای تعامل بیشتر با رژیم صهیونیستی را در پیش گرفته بود اکنون به ناچار باید راه دیگری را در پیش گرفته و امنیت رژیم صهیونیستی را به روش دیگری تامین کند.

رییس مرکز پژوهش های راهبردی قاهره تلاش های آمریکا برای اتحاد با قطر و نیز تعدیل روابط با اردن را از گزینه هایی بر شمرد که ایالات متحده در دستور کار خود قرار داده است تا اتحاد جدیدی را در منطقه ایجاد کرده و به این وسیله در راستای رسیدن به اهداف خود برای تضعیف مقاومت گام بردارد.

ابوالخیر در ادامه به نقش استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای منطقه پرداخت و توضیح داد: شاید بتوان ایران را تنها کشوری بنامیم که دغدغه جهان اسلام را هیچ گاه از خود دور نساخته و به دنبال اتحاد و یکپارچگی جهان اسلام علیه کفر جهانی است.

وی با تاکید بر اینکه ایران به عنوان یک کشور اسلامی با نظام های حاکم بر ملت های مسلمان منطقه بسیار متفاوت است تصریح کرد: در شرایطی که سران کشورهای منطقه به دنبال منافع و اهداف سیاسی هستند ایران به دنبال فراهم ساختن شرایطی است که مسلمانان جهان با یکدیگر اتحاد برقرار کرده و از هرگونه تنش و تفرقه پرهیز کنند.

رییس مرکز پژوهش های راهبردی قاهره، همه تلاش های آمریکا در منطقه را تلاش برای مهار ایران عنوان کرد و افزود: آمریکا سال ها پیش از این برای تضعیف مقاومت گام های بسیاری برداشته و هزینه های هنگفتی متحمل شده بود اما وقوع جریان بیداری اسلامی همه رشته های این کشور را پنبه کرد و اکنون این کشور استکباری بار دیگر به تکاپو افتاده است تا با کشورهای دیگری اتحاد برقرار کرده و از تلاش های ایران برای تشکیل امت یکپارچه اسلامی جلوگیری کند.
ابوالخیر همگرایی آمریکا و رژیم صهیونیستی در مرحله جدید تعامل با گروه های وهابی را در راستای تحقق اهدافی مانند سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: آمریکا به خیال باطل خود تصور می کند در صورتی که ایران را از سر راه بردارد قادر خواهد بود محور مقاومت منطقه را ساقط و سرنگون سازد اما چنین تفکری هرگز رنگ واقعیت را به خود نخواهد دید.

وی با تاکید بر اینکه سلطه و سیطره رژیم صهیونیستی بر منطقه خاورمیانه هدف نهایی آمریکا از همگرایی با مخالفان جبهه مقاومت اسلامی است خاطر نشان کرد: در صورتی که چنین رخدادی تحقق می یافت آمریکا می توانست بر منطقه سیطره کامل پیدا کرده و با محو تدریجی دین اسلام به اهداف و خواسته های خود جامه عمل بپوشاند.

رییس مرکز پژوهش های راهبردی قاهره حمایت کشورهای استکباری از عملیات تروریستی سریالی در کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران و عراق را ناشی از دشمنی سرسختانه آمریکا و کشورهای استکباری با این کشورها دانست و اظهار داشت: همه عملیات های تروریستی که هر از چند گاهی در ایران قربانی می گیرد و اخیرا دانشمندان هسته ای این کشور را هدف قرار داده است حکایت از آن دارد که دشمنان ایران و اسلام در تلاش هستند تا ایران را از داخل و خارج کشور هدف فشارهای مضاعف قرار داده و به خیال خود این کشور را تضعیف کنند.

ابوالخیر کشور فلسطین را از دیگر کشورهای منطقه برشمرد که سال هاست هدف هجوم صهیونیست ها و قدرت های استکباری قرار گرفته و همچنان از هجوم این قدرت ها در امان نیست.
وی با تاکید بر اینکه کشور شیعی ایران و کشور سنی فلسطین به یک اندازه تحت آماج فشارهای قدرت های استکباری قرار دارند تصریح کرد: همه این شواهد حکایت از آن دارد که شیعه و سنی به یک اندازه از سوی استکبار جهانی مورد هدف قرار گرفته اند؛ از این رو می توان استنباط کرد که هدف نهائی این قدرت ها محو و نابودی اسلام است و ایران و فلسطین تنها بهانه ای برای رسیدن به این هدف هستند.

رییس مرکز پژوهش های راهبردی قاهره جانبداری قدرت های استکباری از مذاهب شیعه و سنی را ظاهرسازی و توطئه ای برای ایجاد تفرقه میان این مذاهب عنوان کرد و گفت: استکبار جهانی به خوبی می داند که تنها با کاشتن بذر نفاق و تفرقه می تواند مسلمانان را از اتحاد و یکپارچگی باز دارد و با تفرقه انداختن میان مسلمانان می تواند بر آنان حکومت کند.

ابوالخیر گروه های شیعه و سنی را به پرهیز از تفرقه و درگیری فراخواند و افزود: آنچه استکبار جهانی از آن هراس دارد وحدت همه گروه های اسلامی و سلطه اسلام راستین بر جهان و جهانیان است.
وی بر ضرورت افزایش آگاهی و بیداری در میان ملت های مسلمان تاکید کرد و گفت: در شرایطی که توطئه های دشمنان و بدخواهان اسلام تمامی ندارد مسلمانان لازم است با افزودن بر آگاهی های خود و هوشیاری در برابر انواع و اقسام توطئه ها از ریختن آب به آسیاب دشمن پرهیز کرده و از راه دادن دشمنان در میان مسلمانان خودداری کنند.

رییس مرکز پژوهش های راهبردی قاهره سیاستمداران، فرهیختگان و علمای دین را بهترین گزینه ها برای اشاعه آگاهی و هوشیاری در میان ملت های مسلمان برشمرد و خاطر نشان کرد: چنانچه همه دانشمندان و عالمان هر یک به وظیفه اطلاع رسانی خود عمل کرده و یکایک آحاد جامعه را از توطئه های دشمنان و پرهیز از تفرقه آگاه سازند ملت های اسلامی خواهند توانست به بیداری کامل نائل شده و همه نظام های کفر و طاغوت را از میان امت اسلامی برچینند و به سلطه استکبار جهانی بر اسلام و مسلمانان خاتمه دهند.

ابوالخیر مسلمانان جهان را به وحدت و یکدلی فراخواند و تصریح کرد: مسلمانان جهان تنها در صورت اتحاد و یکپارچگی خواهند توانست بر استکبار جهانی غلبه پیدا کرده و آزادی و عزت و کرامت را برای تک تک آحاد امت اسلامی به ارمغان بیاورند.

کلید واژه ها: آمریکا راهبردی قاهره مسلمانان قاهره مرکز پژوهش اسلام پژوهش های راهبردی های راهبردی قاهره راهبردی مرکز پژوهش های راهبردی پژوهش های راهبردی قاهره پژوهش استکباری تفرقه مقاومت سیطره سلطه استکبار جهانی کشورهای منطقه استکبار تعامل قدرت به اهداف رسیدن به با کشورهای بیداری نشان کرد: در پیش سنی دشمنان خاطر نشان کرد: تلاش های آمریکا در میان تضعیف خاورمیانه رژیم صهیونیستی جدیدی


نظر شما :