اردوغان مهمان آمریکایی ها می شود

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۸:۳۵ کد : ۱۹۱۵۵۰۱ سرخط اخبار

 نخست وزیر ترکیه قرار است نیمه دوم ماه مه (خرداد) سال جاری میلادی در یک سفر رسمی به واشنگتن برود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، سفر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به واشنگتن در پی سه سفر اخیر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به آنکارا صورت می گیرد.

بسیاری از تحلیل گران قصد دارند تا سفر اردوغان را به نوعی تلاش واضح وی برای بهبود روابط با آمریکا به ویژه پس از عذرخواهی اسرائیل از این کشور در پی حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی مرمره آبی در سال 2010 میلادی تعبیر کنند.

در این سفر اردوغان احتمالا با باراک اوباما، ریاست جمهوری آمریکا در خصوص روند صلح میان فلسطین و اسرائیل، درگیری ها در سوریه و ابتکار عمل جدید آنکارا برای سازش با کردها به گفت وگو می پردازد. تمامی این موارد جزو نگرانی های امنیتی دو طرف عنوان شده است.

در این گفت وگو که قرار است با رسیدگی به مساله روند صلح فلسطین و اسرائیل آغاز شود، به نظر می رسد که واشنگتن از آنکارا بخواهد تا به حماس و فتح برای همکاری نزدیک تر با یکدیگر کمک کند.

هفته گذشته، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به ترکیه سفر کرد.همچنین اردوغان قرار است پس از سفر به واشنگتن به غزه برود.

اردوغان قرار است پیامی را که حاوی مطالبی چون توقف اقدامات خشونت آمیز است از سوی مقام های آمریکایی به رهبران حماس بدهد. این پیام همچنین حاوی مطالبی چون به رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل و تعهد و تبعیت از توافقات گذشته میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل نیز هست.

علت دوم سفر اردوغان به واشنگتن تلاش وی برای متقاعد کردن دولت اوباما برای برداشتن گامی جدی تر در خصوص جنگ داخلی سوریه است. بر هیچکس پوشیده نیست که آنکارا نسبت به عدم انجام اقدامی مفید و مثبت در خصوص سوریه ازسوی آمریکا از مقام های این کشور دلسرد شده است.

سومین مساله ای که نخست وزیر ترکیه در آن با مقام های آمریکایی بحث می کند مساله کردها و روند کنونی صلح با آنهاست. ترکیه توانایی کمک به ایجاد توسعه های منطقه ای و کاستن از پیامدهای منفی در روند صلح با کردها را دارد.

کلید واژه ها: واشنگتن اسرائیل ترکیه اردوغان آنکارا آمریکا فلسطین به واشنگتن


نظر شما :