لاریجانی:

معیار برنامه هسته‌ ای ایران فتوای رهبری است

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۸:۲۱ کد : ۱۹۱۵۳۵۳ سرخط اخبار

 الیاس اوماخونوف، نایب رییس شورای فدراسیون روسیه با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش ایسنا، در این دیدار لاریجانی روابط بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را دوستانه خواند و با اشاره به سوابق طولانی این روابط گفت: دو کشور همسایه ایران و روسیه از روابط نزدیک راهبردی با یکدیگر برخوردارند و منافع مشترک آنها ایجاب می کند همکاری ها و رایزنی های فی مابین استمرار یابد.

وی در ادامه گفت: زمینه های مشترک متعددی برای همکاری های منطقه ای و بین المللی بین دو کشور اعم از مقابله با خطرات ناشی از تروریسم و قاچاق موادمخدر وجود دارد که با منافع و نیز دغدغه های آنها پیوند دارد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات منطقه ای به ویژه سوریه گفت: طرح های خطرناکی برای ایجاد تغییرات طولانی مدت در منطقه جریان دارد و دشمنان منطقه ای و فرامنطقه ای ایران و روسیه به دنبال ماجراجویی و مشکل آفرینی در سوریه هستند که این وضعیت استمرار همکاری های و رایزنی های گسترده میان دو کشور را اقتضا می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بر ضرورت افزایش حجم مبادلات اقتصادی، تجاری و تقویت همکاری های نظامی و صنعتی بین ایران و روسیه تاکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران علاقمند است به موازات روابط سیاسی خود، روابط پایدار و طولانی مدت را با روسیه در عرصه های مختلف دیگر اعم از اقتصادی و تجاری و صنعتی داشته باشد و مجلس شورای اسلامی از این رویکرد کاملا حمایت می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به موضوع هسته یی نیز اشاره کرد و گفت، بر کسی پوشیده نیست که جمهوری اسلامی ایران در راستای برنامه هسته یی از خود صداقت کامل نشان داده است که نقاط و معیار حقیقی آن فتوای شرعی رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرام بودن تولید و استفاده از سلاح هسته یی است.

لاریجانی در همین ارتباط افزود: با تحقق کامل حقوق هسته یی ایران بر اساس ان.پی.تی می توان به توفیقات مورد انتظار در مذاکرات گروه 1+5 خوش بین بود.

در ادامه این دیدار همچنین الیاس اوماخونوف نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه از ایران به عنوان کشوری مهم در منطقه و یک دولت واقعی برای روسیه نام برد و گفت: در روابط و مناسبات بسیار مهم بین دو کشور افق های بسیار روشنی وجود دارد که ریشه در پیوندهای عمیق دوستی بین آنها است.

وی افزود: در سطح منطقه ای و بین المللی نیز مسائل و دغدغه های مشترکی وجود دارد که حل و فصل آنها نیاز به اشتراک مساعی روسیه و ایران دارد. درضمن تاکید بر مواضع نزدیک و مشترک دو کشور درزمینه های مختلف از جمله تحولات منطقه ای و جهانی گفت: ما یکبار دیگر بر حمایت تغییرناپذی روسیه از حقوق همه جانبه ملت ایران تاکید می کنیم.

اوماخونوف با اشاره به مذاکرات صورت گرفته هیات روسی با مقامات مختلف کشورمان در طول این سفر نیز گفت: نیمی از مذاکرات انجام شده در کنار مباحث سیاسی و پارلمانی به بررسی راه های توسعه هرچه بیشتر مبادلات اقتصادی، تجاری و صنعتی اختصاص داشته است.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت مجالس دو کشور بستر افزایش تبادلات فیمابین در زمینه های ذکر شده هرچه بیشتر فراهم گردد.

نایب رئیس شواری فدراسیون روسیه در زمینه مسائل هسته یی نیز گفت: پارلمان ها صدای ملت ها هستند و بر این اساس پارلمان ایران، حق دارد فارغ از هرگونه ملاحظات دیپلماتیک صدای مردم ایران را در موضوع حقوق هسته یی با اشاره به با بانگ رسا به گوش تمام جهان برساند تا بدین طریق مانع از تحریف های رسانه ای غرب شود.

در این دیدار اوماخونوف مراتب دعوت همتای روسی رئیس مجلس شورای اسلامی را جهت انجام سفر رسمی به مسکو به ایشان ابلاغ نمود.

کلید واژه ها: روسیه یی هسته یی مجلس شورای مجلس شورای اسلامی مجلس فدراسیون دیدار فدراسیون روسیه


نظر شما :