هشدار انگلیس و آمریکا نسبت به خطر تجزیه سوریه

۳۱ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۷ کد : ۱۹۱۵۱۳۷ سرخط اخبار

همزمان با اینکه تونی بلر اعلام کرد، خطر تجزیه سوریه یک خطر واقعی است، جان کری نسبت به احتمال تجزیه و تقسیم سوریه به دلیل ناآرامی ها در این کشور اظهار نگرانی کرد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس در گفت وگو با خبرنگاران در حاشیه نشست سالانه "روسیه 2013" نسبت به خطرات تجزیه و تقسیم سوریه هشدار و خواهان دستیابی به توافق بین المللی و مشترک برای تضمین وحدت این کشور شد.

 

بلر گفت: خطری که سوریه را تهدید می کند، خطر تجزیه و تقسیم است و این خطر بر تمام منطقه تاثیر گسترده ای می گذارد و تنها محدود به مرزهای سوریه نخواهد بود.

 

وی نسبت به دستیابی به توافق بین المللی در جهت اعمال تغییرات در سوریه که وحدت را به سوریه بازگرداند، اظهار امیدواری کرد و گفت: در غیر این صورت ما در دوره طولانی با پیامدهای تجزیه سوریه مواجه خواهیم شد.

 

از سوی دیگر، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه روز پنج شنبه خواهان لغو تحریم تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه مخالفان سوری شد و اعلام کرد: این تصمیم باید در ماه مه آتی اتخاذ شود.

 

پیشتر فرانسه و انگلیس از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواستند تا تحریم تسلیحاتی مخالفان سوریه را لغو کنند، اما تعدادی از کشورها به این درخواست آنها پاسخی ندادند، چرا که از قرار گرفتن این سلاح ها در دست گروه های تروریستی احساس نگرانی می کردند.

 

فابیوس خواهان همکاری بیشتر با کشورهای میانه رو حوزه خلیج فارس شد تا تضمین شود که گروه های تندرو قدرت را در دست نمی گیرند و آمادگی های لازم برای مرحله پس از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه آغاز شود.

 

از سوی دیگر، فرماندهی کل نیروهای مسلح اردن در بیانیه ای اعلام کرد: 200 سرباز آمریکایی که واشنگتن آنها را به اردن اعزام خواهد کرد، ارتباطی با رخدادهای سوریه ندارند.

 

در ادامه این بیانیه آمده است: این سربازان اولین گروه از میان گروه های دیگری به شمار می آیند که در کنار نیروهای 15 کشور در رزمایش های "شیر آماده" طی هفته های آتی مشارکت می کنند.

 

اخیرا چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که واشنگتن 100 سرباز را به اردن اعزام می کند تا در افزایش توانایی های دفاعی نیروهای اردنی مشارکت داشته باشند.

 

یک منبع مسئول در ارتش اردن اعلام کرد: بعد از آنکه آموزش های "شیر جوان 2" در ژوئن گذشته با مشارکت 19 کشور عربی و خارجی و با حضور رسانه های داخلی و خارجی پایان یافت، برنامه ریزی ها و مقدمه چینی ها برای این رزمایش آغاز شد.

 

وی افزود: نیروهای اردنی توانایی لازم را برای مراقبت از مرزها و دفاع از امنیت و ثبات کشور علیه هرگونه تهدیدی در اختیار دارند.

 

از سوی دیگر، شورای امنیت روز گذشته در بیانیه ای که به اتفاق آراء صادر شد، اعلام کرد: خشونت های روزافزون در سوریه به هیچ وجه مورد قبول نیست و باید هر چه سریعتر پایان یابد.

 

از سوی دیگر، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا 18 آوریل در مقابل کمیته امور خارجه در مجلس سنا نسبت به آن که درگیری ها در سوریه به "تجزیه" در این کشور بینجامد، اظهار نگرانی کرد.

 

کری اعلام کرد که نگرانی ها نسبت به اینکه "درگیری میان طوائف در سوریه رخ دهد" افزایش می یابد و این احتمال وجود دارد که افرادی بدخواه به سلاح های شیمیایی دست یابند.

 

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: کری 20 آوریل به استانبول می رود تا در نشست موسوم به "گروه دوستان سوریه" مشارکت کند و با شرکای اساسی و اعضای از ائتلاف مخالفان سوریه دیدار کند تا راه های حمایت جامعه بین الملل از مخالفان و تسریع در روند انتقال سیاسی در سوریه را مورد بررسی قرار دهد.

 

از سوی دیگر، ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: گزارشی که روز چهارشنبه در شورای امنیت در خصوص خشونت های جنسی در هنگام درگیری ها در جهان ارائه شد، تنها ارتش سوریه را مسئول جنایت های جنسی برشمرد، اما این گزارش به جنایت های مشابهی که مخالفان مرتکب شده اند، تنها اشاره ای گذرا کرد، در حالی که اسناد بسیاری در این خصوص وجود دارد و محتوای این گزارش سوال های بسیاری را ایجاد می کند.

 

ویتالی چورکین خواهان بی طرف بودن و تکیه بر اطلاعات موثق در هنگام بررسی این قبیل موضوعات حساس شد.

 

از سوی دیگر، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: افراد تندرو که تجربه مبارزه را امروز در سوریه کسب کرده اند، در آینده در کشوری دیگر خواهند جنگید.

 

شبکه خبری روسیا الیوم گزارش داد که مسکو درصدد است در سال جاری کمک های بشردوستانه به ارزش سه میلیون دلار به سوریه ارائه دهد.

 

از سوی دیگر، الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه عنوان داشت: مسکو امیدوار است که گروه موسوم به دوستان سوریه تلاش خود را برای آغاز مذاکره میان دولت و مخالفان سوری انجام دهد.

 

اخضر الابراهیمی ، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه امروز (جمعه) گزارش خود را در خصوص آخرین نتایج تلاش هایش برای حل بحران سوریه به شورای امنیت ارائه می دهد.

 

از سوی دیگر ، دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که افراد مسلح ناشناس شب جمعه به رستورانی در منطقه المزة الراقی در غرب دمشق یورش برده و علی بلان، مدیر روابط عمومی در وزارت امور اجتماعی و از اعضای کمیته ی امداد رسانی در سوریه را هدف شلیک گلوله قرار داده و وی را ترور کردند.

کلید واژه ها: سوریه سوی دیگر دیگر تجزیه امنیت مشارکت اردن بیانیه خطر نگرانی


نظر شما :