با ارائه پیشنهاد تازه از سوی ایران

چشم انداز مذاکرات هسته ای مبهم تر شد

۱۷ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۶:۱۷ کد : ۱۹۱۴۶۰۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای
کریستین ساینس مانیتور از احتمال ایجاد یک بن بست در مذاکرات خبر می دهد و دلیل این پیش بینی را پیشنهاد تازه ای اعلام می کند که از سوی تهران روی میز گذاشته شده است.
چشم انداز مذاکرات هسته ای مبهم تر شد

دیپلماسی ایرانی: مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، در حالی در آلماتی، پایتخت قزاقستان از سرگرفته شده که تهران می گوید پیشنهاد جدیدی را به این گروه ارائه داده است. هرچند هیات مذاکره کننده هسته ای ایران این بسته پیشنهادی را جامع  و راهی برای فراهم آوردن بستری جدید برای مذاکرات توصیف کرده اند، مقامات غربی بر این باورند که با ارائه این پیشنهاد دچار سردرگمی شده اند و اکنون این گمانه زنی در محافل دیپلماتیک غربی تقویت شده است که تهران با روی میز گذاشتن پیشنهادی تازه به جای پاسخ به بسته پیشنهادی غرب، به دنبال خرید زمان است.

مذاکرات بین هیات مذاکره کننده ایران و نمایندگان آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان( گروه 1+5) قرار است ، امروز نیز ادامه داشته باشد اما مقامات غربی از عدم پاسخ دهی تهران به بسته پیشنهادی شان ابراز دلسردی کرده اند.

علی باقری، معاون سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در جریان کنفرانس خبری که عصر جمعه در آلماتی برگزار شد، اعلام کرد بسته پیشنهادی جدید برای تعدیل نگرانی ها و فراهم آوردن بستری جدید برای مذاکرات طراحی شده است. هرچند وی به جزئیات این طرح اشاره ای نکرده اما برخی منابع خبری اعلام کرده اند که در آن به بحران سوریه نیز اشاره شده است.

به گزارش واشینگتن پست، دیپلمات های غربی می گویند ایران پیشنهادی را ارائه داده است که تنها تغییر اندکی نسبت به مواضع سابق تهران پیدا کرده است. به گفته آنها، تنها جزئیات اندکی از این بسته پیشنهادی مورد بحث قرار گرفته است. یک دیپلمات غربی نیز که به شرط فاش نشدن نامش از هتل پوش در آلماتی با این روزنامه آمریکایی گفت و گو کرده است بر این باور است که نوعی سردرگمی بین همکارانش ایجاد شده و آنها به دنبال بررسی اوضاع پیش از ملاقات مجدد با طرف ایرانی هستند.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که پیشنهاد تهران بر مبنای بسته پیشنهادی در روسیه طراحی شده که به آن بر حق غنی سازی اورانیوم در ایران تاکید شده بود. اما مقامات اروپایی و آمریکایی می گویند که انتظار داشته اند تهران به جای پیشنهادی جدید، به بسته پیشنهادی ارائه شده در جریان مذاکرات 7 و 8 اسفند ماه 91 پاسخ دهد. بسته ای که در آن محدودیت هایی در غنی سازی اورانیوم در ایران اعمال می شد و درخواست محدودیت فعالیت های فودرو نیز مطرح بود. غرب اعلام کرده بود در صورتی که برای 6 ماه چنین اعتمادسازی انجام شود، در جهت تعدیل تحریم ها حرکت خواهد کرد.

با این حال واشینگتن پست گزارش می دهد که امید به پیشرفت مذاکرات با توجه به محتوای نشست روز جمعه، کاهش یافته است. بنا بر ادعای دیپلمات ها، ایرانیان به جای تشریح جزئیات بسته پیشنهادی خود، بیشتر بر مواضع سابق خود تاکید دارند. پیش از این سعید جلیلی اعلام کرده بود نشست آلماتی دو بوته آزمونی برای غرب است که نشان دهد حق غنی سازی اورانیوم در ایران را به رسمیت می شناسد. برخی مقامات تهران نیز تاکید کرده بودند در صورتی که نتیجه عینی مذاکرات لغو تحریم ها نباشد، ایران روند گفت و گو ها را دنبال نخواهد کرد.

این در حالی است که روزنامه لس آنجلس تایمز نیز در گزارشی مدعی شد به نظر می رسد مذاکرات به سوی یک وقفه پیش می رود.

کریستین ساینس مانیتور نیز از احتمال ایجاد یک بن بست در مذاکرات خبر می دهد و دلیل این پیش بینی را پیشنهاد تازه ای اعلام می کند که از سوی تهران روی میز گذاشته شده است. ایران در حالی پیشنهاد تازه را ارائه داده است که جلیلی مذاکرات آلماتی یک را نقطه عطفی توصیف کرده بود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: آلماتی مذاکرات ایران و 1+5


نظر شما :