گفت و گوی شاه اردن با مجله امریکایی جنجال آفرید

۳۰ اسفند ۱۳۹۱ | ۰۰:۵۵ کد : ۱۹۱۴۱۲۷ سرخط اخبار

گفت وگوی شاه اردن با مجله آمریکایی آتلانتیک و انتشار بخش هایی از این مصاحبه درباره دیدگاه عبدالله دوم در مورد برخی سران کشورهای عربی از جمله محمد مرسی جنجال رسانه ای گسترده ای به پا کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری «اسکای نیوز»، گفت وگوی «عبدالله دوم» شاه اردن با مجله آمریکایی «آتلانتیک» و انتشار بخش هایی از این مصاحبه جنجالی رسانه ای به پا کرد.

«جفری گولدبرگ» خبرنگار این مجله دیدگاه پادشاه اردن را در مورد برخی سران کشورهای عربی نقل می کند که او  بشار اسد رئیس جمهور سوریه را «روستایی ساده» خوانده و در مورد «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه معتقد است که وی دموکراسی را تنها وسیله ای برای رسیدن به اهداف خاصی می داند.

شاه اردن همچنین معتقد است که محمد مرسی رئیس جمهور مصر شخصی سطحی است و از عمق چندانی بهره نمی برد.

بر اساس مقاله این مجله عبدالله دوم همچنین یادآور شده که هلالی اخوانی از ترکیه تا مصر در منطقه در حال شکل گیری است.

اما در مورد اوضاع داخلی اردن عبدالله دوم تأکید کرده که قصد دارد سلطنتی مشروطه به روش انگلیسی اش در اردن به راه بیاندازد.

وی همچنین معتقد است برای تضمین به قدرت نرسیدن اسلامگراها در اردن او تنها کسی است که می تواند رهبری حرکت به سوی دموکراسی را به عهده بگیرد.

شاه اردن همچنین ابراز امیدواری کرده است که «شاهزاده حسین» ولیعهد بتواند رهبری کشوری را که از ثبات و دمکراسی بهره می برد به عهده بگیرد.

او از گروه اخوان المسلمین در اردن نیز انتقاد کرده و افزوده که آنها به قانون اساسی کشور ایمان ندارند و تنها به مرشد خود وفا دارند و از تعدادی از رهبران قبایل اردنی نیز انتقاد کرده و آنها را «دایناسور» خوانده و متهم کرده که با تعدادی از جریان ها و سازمان های امنیتی محافظه کار در منطقه همکاری کرده اند.

این در حالی است که خبرگزاری رسمی اردن «پترا» در بیانیه ای به نقل از منبعی آگاه در دیوان پادشاهی اردن تأکید کرده است، مقاله ای که در مجله آمریکایی منتشر شده است دچار مغالطه شده است و برخی از مطالب از چهارچوب صحیح خود خارج شده اند.

کلید واژه ها: اردن مجله


نظر شما :