دفاع نخست وزیر پاکستان از خط لوله انتقال گاز ایران

۲۷ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۵۰ کد : ۱۹۱۴۰۶۴ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، وی در سخنرانی خداحافظی خود که همزمان از رادیو و شبکه های تلویزیون پاکستان به صورت زنده پخش می شد، ضمن دفاع از سیاست خارجی دولت خود افزود: روابط با هند و افغانستان نیز بهبود یافته است.

منابع خبری پاکستان ساعاتی قبل (ساعت 21 به وقت محلی) در خبری گزارش دادند که بر اساس اطلاعیه رسمی دولت این کشور، فعالیت پنجساله پارلمان ملی این کشور در ساعت 24 امشب (شنبه) به پایان خواهد رسید.

به نقل از این منابع، وزارت امور پارلمانی پاکستان در اطلاعیه ای فوری اعلام کرد که مجالس ملی و ایالتی پاکستان امشب پس از پایان پنج سال فعالیت نمایندگان احزاب سیاسی بر اساس ماده 52 قانون اساسی در کشور به کار خود خاتمه خواهد داد.

طبق گزارش رسانه های خبری در پاکستان، این اعلان در پی نشست راجا پرویز اشرف نخست وزیر پاکستان با چهار سروزیر ایالات مختلف این کشور و تبادل نظرها بین اعضای ارشد احزاب سیاسی در مورد معرفی سرپرست دولت موقت با هماهنگی کمیسیون انتخابات برای برگزاری انتخابات پارلمانی آینده (فروردین یا اردیبهشت 92) انجام گرفته است.

راجا پرویز اشرف در ادامه سخنان خود گفت: پاکستان پروژه میلیارد دلاری خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان برای حل بحران انرژی امضا کرده و این درحالی بود که پاکستان در تأمین انرژی با بحران شدیدی مواجه شده بود اما دولت او (حزب مردم) اعتبار پاکستان را با سیاست های خوب احیا کرد.

دوشنبه گذشته با حضور رؤسای جمهوری دو کشور در منطقه صفر مرزی ایران عملیات احداث خط لوله گاز ایران در محدوده پاکستان رونمایی شد.

قرارداد انتقال گاز طبیعی ایران به پاکستان در سال 2010 بین مقامات دو کشور امضا شد و قرار است در طول دو سال آینده روزانه 21 میلیون و 500 هزار متر مکعب گاز طبیعی از بندر عسلویه استان بوشهر به بندر نوابشاه در جنوب پاکستان منتقل شود.

نخست وزیر پاکستان افزود: روند برگزاری انتخابات سراسری پارلمانی در کشور به صورت دوستانه در حال اجراست و از همه احزاب سیاسی، نهادهای ملی، جامعه مدنی و رسانه ها تقاضای ایفای نقش در برگزاری انتخاباتی عادلانه و در فضایی صلح طلبانه می کنم.

وی تصریح کرد: انتخابات مجالس ملی و ایالتی در یک روز برگزار خواهد شد و تمامی امور برای برگزاری انتخاباتی عادلانه و شفاف آماده شده است.

طبق قانون اساسی با انحلال مجالس ملی و ایالتی و پایان فعالیت دولت کنونی، دولت موقت برای برگزاری انتخابات سراسری برای مدت 60 تا 90 روز تعیین می شود.

مقامات دولتی اعلام کرده اند انتخابات سراسری برای تعیین کرسی های نمایندگان مجلس در فروردین یا اردیبهشت 1392 برگزار خواهد شد.

راجا پرویز اشرف گفت: لیست رأی دهندگان به صورت رایانه ای و جدید مهیا شده و هیچ شانسی برای تقلب در روز انتخابات که با حضور گسترده احزاب سیاسی، کمیسیون مستقل انتخابات، قوه قضاییه، رسانه های مؤثر و جامعه مدنی فعال همراه است، وجود نخواهد داشت.

نخست وزیر پاکستان خاطرنشان ساخت که وی در حال تلاش برای رسیدن به یک تفاهم با احزاب مخالفان دولت برای معرفی و تعیین یک سرپرست (رییس) موقت برای دولت انتقالی است.

به نقل از رسانه های خبری محلی، این سخنرانی نشان می دهد که اختلاف بین دولت (حزب مردم) و حزب مخالف و اصلی دولت (حزب مسلم لیگ شاخه نواز) حتی با وجود موافقت نخست وزیر از ایده سرپرست موقت دولت انتقالی هنوز وجود دارد؛ زیرا راجا پرویز اشرف در سخنانش اشاره ای به مورد توافق بر این موضوع با مخالفان نکرده است.

در عین حال، هر دو جناح در روزهای گذشته اسامی نامزدهای تصدی پست نخست وزیری موقت پاکستان را اعلام کردند.

در روز پنجشنبه گذشته راجا پرویز اشرف نخست وزیر کنونی پاکستان اسامی ˈعبدالحفیظ شیخˈ وزیر سابق دارایی، ˈعشرت حسینˈ رییس سابق بانک دولتی پاکستان (SBP) و ˈهزار خان کهوسوˈ از قضات سابق دادگاه (دیوان) عالی پاکستان را برای این عنوان معرفی کرد.

همچنین روز 18 اسفندماه جاری ˈچودری نثارعلی خانˈ رییس فراکسیون احزاب مخالف دولت از حزب مسلم لیگ شاخه نواز در مجلس ملی پاکستان نیز نامهای ˈناصر اسلم زاهدˈ و ˈشاکرالله جانˈ از قضات سابق دادگاه (دیوان) عالی پاکستان و ˈرسول بخش پالیجوˈ برجسته ترین رییس احزاب ملی گرا در جنوب ایالت سند پاکستان را برای این عنوان معرفی کرد و این نامها را برای نخست وزیر پاکستان ارسال کرد.

این سخنرانی به طور عمده در عملکرد شخص نخست وزیر، حزب مردم پاکستان و احزاب متحد با دولت و حزب مردم به عنوان حزب حاکم متمرکز شده بود.

نخست وزیر پاکستان گفت: مهلت قانونی ما (دولت فعلی) تمام شده و ما برای تعیین رییس دولت (موقت) انتقالی باید به افکار عمومی و دادگاه صالحه مردم رجوع کنیم.

وی ادامه داد: اتمام دوره جومت توسط دولت یک رویداد فوق العاده و تاریخی در کشور بود زیرا برای گذراندن دوره دموکراسی از مواردی از جمله مشکلات عمومی، چالش های موجود و درگیری های گوناگون عبور کردیم.

راجا پرویز اشرف گفت که انتقال قدرت در پاکستان توسط یک دولت منتخب مردم که توسط نیروهای دموکراتیک در انتخابات پیروز شده باشد، انجام می شود و همچنین از همه نیروهای دموکراتیک و نهادهایی که نقش خود را در تقویت دموکراسی ایفا می کنند تشکر می کنم.

وی با اشاره به وضع کشور در سال 2008 یعنی زمانی که دولت فعلی حکومت را بر عهده گرفت، تصریح کرد که دولت با بحرانی بزرگ و پیچیده روبرو شده بود و این کشور تقریباً در سطح بین المللی در انزوا به سر می برد.

نخست وزیر افزود: اقتصاد در بدترین شکل ممکن بود؛ بحران انرژی وجود داشت؛ ذخایر ارز خارجی به سطح خطرناکی رسیده بود؛ کشور با کمبود مواد غذایی مواجه بود و بقای خود را با تروریسم تهدید شده می دید.

راجا پرویز اشرف گفت: دولت متبوعش بارها قربانی تبلیغات منفی و اتهامات جعلی شد.

نخست وزیر اذعان کرد که دولت نمی توانست به اندازه کافی در طول پنج سال گذشته کار بکند؛ با این حال، کاهش مشکلات به ارث رسیده از دولت های پیشین و تقویت ریشه های دموکراسی به طوری که هیچ کس نمی تواند آن را در آینده مورد حمله قرار دهد، از خدمات مهم دولت فعلی است.

کلید واژه ها: پاکستان اشرف پرویز پرویز اشرف موقت نخست وزیر احزاب سیاسی رسانه پاکستان را گاز سیاسی


نظر شما :