تلاش برای لغو عضویت ایران در شورای اجرایی صندوق بین الملل پول

۲۲ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۴ کد : ۱۹۱۳۹۰۹ سرخط اخبار

شماری از اعضای صندوق بین المللی پول تلاش می کنند عضویت ایران را در شورای اجرایی این نهاد، لغو کنند.به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، ضعف اقتصاد ایران و کاهش شدید ارزش پول این کشور باعث شده تا برخی کشورها از جمله تونس، مراکش و الجزایر به دنبال جایگزینی برای ایران در شورای اجرایی (constituencies) صندوق بین المللی پول باشند.

آنها مدعی اند عملکرد نماینده ایران در صندوق بین المللی پول ضعیف است و لذا گروهی از کشورها که ایران نمایندگی آنها را برعهده گرفته ، خواهان لغو عضویت ایران در شورای اجرایی هستند.

شورای اجرایی صندوق بین المللی پول متشکل از 24 کشور است که ریاست آن برعهده مدیرعامل این صندوق است.

در این شورا، کشورهای آمریکا، ژاپن، آلمان،فرانسه و بریتانیا در کنار چین و روسیه و عربستان سعودی عضو ثابت هستند.

16 عضو دیگر شورای اجرایی توسط کشورها انتخاب می شوند. معمولا تعدادی از کشورها، یکی از کشورها را به عنوان نماینده خود به مدت 2 سال انتخاب می کنند.

فضل البوعینین کارشناس مالی و اقتصادی در این باره گفت: اعضای انتخابی شورای اجرایی صندوق بین المللی پول باید از نظر اقتصادی، مالی و سیاسی قوی باشند.

پیشتر در اردیبهشت امسال نیز یک لابی مشهور اسرائیلی در آمریکا از صندوق بین المللی پول (IMF) خواسته بود تا عضویت ایران در این نهاد مالی بین المللی را به حالت تعلیق در آورد.

  لابی " اتحاد در برابر ایران هسته ای " که یک لابی صهیونیستی ضد فعالیت های هسته ای ایران در نیویورک است از صندوق بین المللی پول خواست تا ضمن مسدود کردن حساب ایران در این صندوق ، عضویت ایران را به حالت تعلیق در آورد.

ویلیام موری سخنگوی صندوق بین المللی پول در واکنش به نامه لابی صهیونیستی با اعلام این مطلب که صندوق در همکاری های خود با ایران مرتکب نقض قوانین بین المللی نشده است از همکاری های این صندوق با ایران به عنوان ادامه همکاری های معمول صندوق با یک کشور عضو دفاع کرد.

موری با اشاره به اینکه سهم ایران در صندوق بین المللی پول معادل 2 میلیارد و 250 میلیون دلار است ، افزود که این مبلغ دهه هاست که دست نخورده باقی مانده است.

کلید واژه ها: صندوق بین المللی پول صندوق بین المللی پول شورای اجرایی عضویت ایران لابی عضویت


نظر شما :