فصل مشترکی که یک ماهه به جواب رسید

دیپلماسی کشتی قوی تر از دیپلماسی هسته ای

۱۴ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۴:۰۹ کد : ۱۹۱۳۳۶۲ آمریکا پرونده هسته ای ترجمه برگزیده
در حالی که تهران مذاکره با آمریکا را به تغییر رفتار این کشور مشروط می کند، در دیپلماسی کشتی هیچ پیش شرطی وجود ندارد و تنها نگاه مشترک تهران و واشینگتن در زمینه حفظ این ورزش در المپیک توانسته چشم انداز همکاری آنها را در این مورد تقویت کند.
دیپلماسی کشتی قوی تر از دیپلماسی هسته ای

دیپلماسی ایرانی: در یک دهه ای که از داغ شدن مساله هسته ای ایران می گذرد، تحلیلگران بارها به سیاستمداران توصیه کرده اند که به جای تمرکز بر اختلافات با ایران، نقطه های اشتراک را پیدا کرد و بر روی آنها مانور دهند تا تا از این طریق اعتمادسازی شده و زمینه برای خل اختلافات نیز فراهم شود. این الگویی است که برای روابط متشنج ایران و آمریکا نیز پیشنهاد می شود و به تازگی تجربه عینی آن به اثبات رسید.

حذف کشتی از رقابت های المپیک 2020، هرچند یک خبر بسیار بد برای کشتی دوستان بود، اما توانست پس از یک دهه، بار دیگر چارچوبی برای همکاری ایران و آمریکا فراهم کند. در مدت کمتر از یک ماه از اعلام این خبر، نه تنها کشتی گیران آمریکایی با استقبال خوبی در ایران مواجه شدند و آمریکا نیز از کشتی گیران ایرانی برای شرکت در رقابت های میدان تایمز به طور رسمی دعوت به عمل آورد، بلکه دو کشور جبهه مشترکی علیه رای کمیته المپیک برای حذف کشتی تشکیل دادند. از سوی دیگر در حالی که مقامات تهران همچنان از مذاکره مستقیم با مقامات واشینگتن سر باز می زنند، کشتی زمینه ای را فراهم کرده تا مقامات ورزشی دو طرف با یکدیگر در تماس باشند.

به گزارش رویترز، مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، در حالی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه انجام شد که گرمای روابط ناشی از دیپلماسی ورزشی، به نوع خود در تلطیف فضای گفت و گو ها موثر بود.

به گزارش این خبرگزاری انگلیسی، دیپلمات های آمریکایی درآستانه مذاکرات آلماتی، زمینه مشترک کمیابی با جمهوری اسلامی پیدا کردند که با وجود اختلاف نظر های عمیق در دیگر حوزه ها ، می توانند در آن از دیدگاه های یکسان سخن بگویند.

همزمان با آغاز گفت و گو های هسته ای در قزاقستان، یک مقام آمریکایی گفت که به پیروزی ایران در جام جهانی کشتی و دیدگاه های مشترک تهران و واشینگتن برای حفظ کشتی در المپیک واقف است. همکاری ایران و آمریکا در زمینه کشتی بدون اینکه الزامی برای آن وجود داشته باشد، انجام می شود و این در حالی است که در زمینه های دیگر با وجود تمامی فشارهای از فشار اقتصادی گرفته تا سیاسی و اجتماعی، هنوز راهی برای پل زدن بر اختلافات و بی اعتمادی های عمیق پیدا نشده است. ایران و آمریکا از پس از انقلاب اسلامی و زمانی که 52 کارمند سفارت آمریکا در تهران به مدت444 روز گروگان گرفته شدند، روابط دیپلماتیک ندارند. اما ورزش که یکی از ورزش های پرطرفدار در ایران است زمینه ای کمیاب برای روابط دوستانه ایران و آمریکا فراهم آورده است.

رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی در این زمینه گزارش داد: هرچند ما نتوانسته ایم بر سر برنامه های هسته ای ایران به توافق برسیم، کشتی گیران ما در توافق با تهران بسیار خوب ظاهر شدند. تهران و واشینگتن بر این نکته اتفاق نظر دارند که کشتی باید در المپیک باقی بماند و برای تحقق این هدف تلاش های مشترکی انجام خواهد شد. این در حالی است که مقامات تهران نیز می گویند برای جلوگیری از حدف کشتی ، ایران با کشورهای بزرگ در جهان همکاری خواهد کرد. به این ترتیب در حالی که تهران مذاکره با آمریکا را به تغییر رفتار این کشور مشروط می کند، در دیپلماسی کشتی هیچ پیش شرطی وجود ندارد و تنها نگاه مشترک تهران و واشینگتن در زمینه حفظ این ورزش در المپیک توانسته چشم انداز همکاری آنها را در این مورد تقویت کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: چهارشنبه 9 اسفند 1391 / بازانتشار: دوشنبه 14 اسفند 1391    

کلید واژه ها: کشتی المپیک ایران و آمریکا


نظر شما :