لغو تدریجی تحریم ها در مقابل اقدامات اعتماد ساز

غرب در انتظار پاسخ تهران به بسته پیشنهادی

۰۹ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۰ کد : ۱۹۱۳۳۵۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای
دیپلمات نزدیک به هیات ایرانی در حاشیه مذاکرات قزاقستان در گفت و گو با المانیتور اعلام کرد هنوز هم درخواست هایی که غرب از ایران دارد در مقابل آنچه که به تهران ارائه می کند،بسیار بیشتر است. وی گفت مشکل اینجاست که آنچه که غرب می خواهد با امتیاز هایی که می دهد، همخوانی ندارد.
غرب در انتظار پاسخ تهران به بسته پیشنهادی

دیپلماسی ایرانی: سرانجام پس از انتظاری 8 ماهه، مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، در آلماتی ؛ پایتخت قزاقستان از سرگرفته شد اما همانگونه که پیش بینی می شد این گفت و گو ها با توافقی جامع همراه نبود و اکنون غرب می گوید که در انتظار پاسخ تهران به بسته پیشنهادی است. بسته ای که در مقابل تلاش تهران برای تعدیل نگرانی های بین المللی بر سر برنامه های هسته ای اش، لغو برخی تحریم ها در بخش تجارت طلا، بانکداری و پتروشیمی را پیشنهاد می دهد. نیویورک تایمز در زمینه می نویسد، غرب در انتظار پاسخ تهران به بسته ای است که لغو تدریجی تحریم ها را در مقابل اقدامات اعتمادساز از سوی ایران، پیشنهاد می دهد.

این در حالی است که امیدواری ها به کارآمدی نشست قزاقستان، حتی پیش از آغاز آن نیز اندک بود. در آستانه این مذاکرات، مقامات تهران اعلام کردند که تنها در صورتی که تمامی تحریم ها لغو شوند، غنی سازی 20 درصدی را تعلیق خواهند کرد. از سوی دیگر یک دیپلمات نزدیک به هیات ایرانی در حاشیه مذاکرات قزاقستان در گفت و گو با المانیتور اعلام کرد هنوز هم درخواست هایی که غرب از ایران دارد در مقابل آنچه که به تهران ارائه می کند،بسیار بیشتر است. وی گفت مشکل اینجاست که آنچه که غرب می خواهد با امتیاز هایی که می دهد، همخوانی ندارد. این مقام آگاه در پیش بینی چشم انداز گفت و گو ها این نکته را خاطرنشان کرد که احتمالا بهترین نتیجه ای که می تواند از نشست آلماتی به دست آید، توافق برای برگزاری نشست های کارشناسی است که پیش از تعطیلات سال نو در ایران، آغاز خواهد شد. این دیدگاهی است که شماری از دیپلمات های غربی نیز آن را اعلام کرده اند. به گفته آنها انتظار حداقلی از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) این است که دست کم نشست های کارشناسی برگزار شود.

این همان الگویی است که پس از شکست 3 دور مذاکره در سطح عالی در بهار سال جاری، دنبال شد و پس از اینکه مذاکره کنندگان ارشد نتواستند به توافق برسند، کارشناسان دست به کار شدند تا با برگزاری نشست هایی در استانبول، راهی برای برون رفت از بن بست جاری بیابند. البته این تلاش ها نیز تا اواخر تابستان به پایان رسید و عملا پس از حتی برای برگزاری مذاکرات کارشناسی نیز بین تهران و غرب توافق نشد.

اکنون در شرایطی باز هم موضوع نشست های کارشناسی مطرح است که رسانه های روسی به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات گزارش داده اند که هیچ پیشرفت روشنی در گفت و گو ها حاصل نشده است. از سوی دیگر یگ دیپلمات ایرانی نیز به المانیتور گفته است آنچه تا کنون انجام شده در واقع مذاکره نبوده است و دو طرف بر سر اصول به بحث نشسته اند. در همین راستان خبرگزاری اینترفکس نیز در تشریح فضای مذاکرات می نویسد، پیشرفت خاصی وجود نداشته است و فضا خیلی خوب نیست. این در حالی است که رویترز به نقل از برخی مقامات غربی فضای مذاکرات را مفید ارزیابی کرده و تلویزیون دولتی ایران نیز از عبارت خیلی جدی برای توصیف حال و هوای گفت و گو ها استفاده کرده است.

با این حال مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون می گوید که اکنون توپ در زمین ایران است. ایرانی که تا کمتر از 4 ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو دارد و بسیاری بر این باورند شانس توافق هسته ای با جمهوری اسلامی پیش از برگزاری این انتخابات بسیار پایین است.

ابهام در بسته پیشنهادی ایران

هرچند بخش هایی از بسته پیشنهادی غرب به ایران از طریق برخی دیپلمات ها به رسانه ها درز کرده است اما هنوز محتوای بسته پیشنهادی ایران به غرب مشخص نیست. روز سه شنبه برخی دیپلمات های ایرانی اعلام کردند ایران نیز بسته ای جدید برای غرب دارد که نسخه های متفاوتی از آن تهیه شده و با توجه به محتوای بسته غرب، بسته پیشنهادی ایران نیز ارائه خواهد شد. به این ترتیب به نظر می رسد تیم ایرانی با پیش بینی پیشنهاد هایی گه غرب می تواند به ایران ارائه کند، بسته ای را هم وزن با هر یک از پیشنهاد ها تنظیم کرده باشد.

به گزارش نیویورک تایمز، گروه 1+5 ، به عنوان نخستین گام از ایران می خواهد غنی سازی 20 درصدی را تعلیق کرده و تمامی ذخایر اورانیوم غنی شده با خلوص بالا را به خارج از کشور مننقل کند. تعطیلی فورود، سایت غنی سازی در نزدیکی قم نیز دیگر درخواست این گروه است.

این در حالی است که سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده مسکو در مذاکرات 1+5، ابراز امیدواری می کند که دو طرف به جای پیشنهادی های متقابل به یکدیگر به مرحله تعامل وارد شوند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

کلید واژه ها: مذاکرات هسته ای مذاکرات ایران و 1+5


نظر شما :