لیبی و امیدهای برباد رفته

اهداف انقلاب فراموش شد

۰۱ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۱۲۹۶۰ اخبار اصلی خاورمیانه
بسیاری از مردم می‌گویند که ما به امید آینده‌ای بهتر علیه معمر قذافی قیام کردیم ولی وضعیتی که اکنون در آن به سر می‌بریم آن چیزی نیست که به دنبال آن بودیم.
اهداف انقلاب فراموش شد

دیپلماسی ایرانی: لیبیایی ها روز یکشنبه در سایه تدابیر شدید امنیتی دومین سالگرد پیروزی انقلاب خود علیه نظام دیکتاتوری معمر قذافی را جشن گرفتند. منابع آگاه می گویند که دولت لیبی تدابیر لازم برای این مراسم را به طور کامل تدارک دید و به شهروندان اجازه داد که هر طور خود مایل هستند مراسم پیروزی انقلاب را جشن بگیرند. اما دو سال پس از گذشت انقلاب لیبی، این کشور در چه وضعیتی است؟ مردم از وضعیت پس از انقلابی که غربی ها به خصوص فرانسوی ها و انگلیسی ها در شکل گیری آن نقشی مهم ایفا کردند، راضی هستند؟

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، بسیاری از شهروندان لیبیایی از وضعیت جاری در کشورشان راضی نیستند. گزارش های مختلف می گوید که شهروندان طرابلس، پایتخت، از این که کسی مسئولیت خدمات رسانی در شهر را بر عهده ندارد و کیسه های زباله روز به روز در برابر خانه هایشان بالا می روند، به شدت ناخرسندند.

یکی از مدارس مشهور در نزدیکی باب العزیزیه، کاخ سابق معمر قذافی نیز به دلیل بمباران شدید جنگنده های ناتو به شدت آسیب دیده و شهروندان اطراف این مکان از این که هیچ کس اهمیتی به بازسازی آن نمی دهد، شکایت دارند. به گفته این شهروندان این مکان به محلی برای جمع آوری زباله تبدیل شده و بسیاری از خیابان های منتهی به این مکان نیز به شدت آلوده شده اند. همچنین در برخی از کلاس های آن گروه های تبه کار لانه کرده اند و محیطی ناامن ایجاد کرده اند.

این در حالی است که بسیاری از مردم می گویند که ما به امید آینده ای بهتر علیه معمر قذافی قیام کردیم ولی وضعیتی که اکنون در آن به سر می بریم آن چیزی نیست که به دنبال آن بودیم. بسیاری از لیبیایی ها نیز گلایه می کنند که هزاران نفر را در راه انقلاب لیبی از دست دادند در حالی که کشور به حال خود رها شده و درگیری های قومی و قبیله ای باعث شده است تا حالتی از رکود بر کشور مستولی شود.

بنا به گزارش ها خیابان های لیبی تحت کنترل جریان های مسلح شبه نظامی است. شرق کشور نیز به طور کامل در اختیار جریان های جهادی رادیکال است. بیکاری در کشور بیداد می کند و به رغم کمبود مسکن و وجود طرح های عظیم خانه سازی هیچ حرکتی در این زمینه صورت نمی گیرد.

این در حالی است که دولت نیز از پس مشکلات متعددی که دامنگیر کشور شده، بر نیامده است. همچنین در یکی از گزارش ها آمده است که نمایندگان پارلمان جدید این کشور به دلیل خرابی ناشی از اشغال مقر پارلمان توسط یکی از جریان های مخالف قذافی مجبور شده اند در یک خیمه جلسات خود را تشکیل بدهند.  

از سوی دیگر با افزایش بحران و ناآرامی در کشور بسیاری از شهروندان خارجی به دلیل ناامنی و نگرانی از حملات گروه های تبهکار و شبه نظامی مجبور شده اند که پروژه های خود را متوقف کرده و لیبی را ترک کنند.

اقتصاد لیبی نیز در حالتی از احتضار به سر می برد، تجارت اسلحه به شکل بی سابقه ای افزایش یافته و این مساله باعث افزایش نگرانی ها از آینده امنیتی این کشور شده است.

یکی از فروشندگان سلاح می گوید که در مغازه اش 8 نوع سلاح دارد که نیاز هر نوع متقاضی را برآورده می کند، علاوه بر آن اوضاع کشور پس از انقلاب عقب گرد ملحوظی داشته است، خیابان ها به هیچ وجه آرام نیستند و هیچ کس تمایل ندارد پس از تاریکی شب از خانه اش خارج شود. برخی از شهروندان می گویند به محض تاریکی هوا تعدادی از جوانان مسلح به خیابان ها می آیند و برای مردم مشکل ایجاد می کنند.

گزارش ها همچنین می گویند که سرمایه گذاران خارجی به دلیل نبود قوانین مشخص اقتصادی و افزایش هزینه های سرمایه گذاری رغبتی برای سرمایه گذاری در لیبی ندارند و بسیاری از شرکت ها در حال بستن دفاتر خود و خروج از این کشور هستند.

بسیاری از مسئولان لیبیایی اعتراف می کنند که وضعیت در کشورشان به شدت نا به سامان است و می گوید که اوضاع در لیبی با تونس و مصر کاملا تفاوت می کند چرا که آن چه در آن دو کشور رخ داد جدایی ارکان نظام از یکدیگر بود اما در لیبی سقوط نظام شکست خورده ای بود که برای ایجاد حکومتی جدید باید همه چیز را از نو ساخت.

در بنغازی که نخستین شهر انقلابی علیه حکومت قذافی بود، زمانی که به کنسولگری امریکا در این شهر حمله شد و سفیر امریکا کشته شد، جریان های اسلام گرای تندرو به خصوص "انصار الشریعه" مجبور شدند شهر را ترک کنند، اما اکنون شهروندان دوباره خواهان بازگشت آنها هستند چرا که ساکنان بنغازی برای تامین امنیت خود نیاز به حضور آنها د ارند.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی در این باره می نویسد که اعضای گروه شبه نظامی انصار الشریعه مسئول حمایت از نهادها و حراست بیمارستان های اصلی شهر هستند، آنها همچنین مراکزی را برای حفاظت از ورودی های غربی شهر راه اندازی کرده اند و در حال بازگشت به پست های ایست بازرسی ای که از آنها رانده شده بودند، هستند. شهروندان بنغازی می گویند که اعضای انصار الشریعه در تمیز کردن شهر و کارهای خیریه حضوری فعال دارند.  

در این گزارش تاکید شده است، ظهور جریان شبه نظامی اسلامی دیگری موسوم به "راف الله السحاتی" نشان می دهد که امنیت شهر به طور کامل در اختیار این دو جریان است و کسی توانایی رویارویی با آنها را ندارد.

یکی از اعضای سابق شورای انتقالی می گوید که اوضاع به قدری بد است که نیاز به تصمیم های شجاعانه داریم، برخی از اعضای انصار الشریعه بسیار تندرو هستند اما این گروه به دلیل این که کارهای بسیار خوب اجتماعی انجام داده، چه بخواهیم چه نخواهیم مورد توجه مردم قرار گرفته است.

به گفته وی در حال حاضر جریان های هم پیمان با دولت لیبی و حکومت مصر نقشی مهم در تامین امنیت لیبی جدید ایفا می کنند.

کلید واژه ها: لیبی قذافی انقلاب


( ۲ )

نظر شما :