نتیجه محاسبه های تهران

آمریکا در اقدام نظامی جدی نیست

۳۰ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۶:۴۷ کد : ۱۹۱۲۹۴۹ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
در صورتی که این نگرش در بین مقامات تهران تقویت شود که آمریکا گزینه نظامی را روی میز نگاه نداشته ، آنگاه ایالات متحده حقیقا درگیر جنگ دیگری در منطقه خواهد شد .
آمریکا در اقدام نظامی جدی نیست

دیپلماسی ایرانی: در بسیاری از مواقع، درک ایران بسیار دشوار است اما اینکه تهران در آستانه ازسرگیری مذاکرات هسته ای می گوید سانتریفوژهای جدیدی را در تاسیسات هسته ای نطنز نصب کرده، نیازی به تعبیر و تفسیر ندارد. تهران از باراک اوباما هراسی ندارد. مقامات جمهوری اسلامی در محاسبه های خود به این نتیجه رسیده اند که رئیس جمهور آمریکا از اقدام نظامی علیه پیشرفت برنامه های هسته ای ایران استفاده نخواهد کرد.

یکی از عواملی که موجب این نتیجه گیری ایران شده، تصمیم آمریکا مبنی بر کاهش شمار ناو های هواپیمابر در منطقه خلیج فارس است. مقامات تهران می گویند اگر آمریکا در گزینه نظامی جدی بود به جای کاهش ناو های هواپیما بر، تعداد آنها را افزایش می داد.

همچنین انتخاب باراک اوباما در زمینه به کاری گیری چاک هگل به عنوان وزیر دفاع، از نگاه تهران نشانه ای از تفکر رئیس جمهور آمریکاست. به بیان بهتر تهران بر این عقیده است که اگر آمریکا عزمی راسخ داشت، چهره ای بسیار تند رو تر و مخالف با ایران را به عنوان وزیر دفاع معرفی می کرد. البته شاید اوباما به واقع قصد ارسال چنین پیامی را نداشته ، اما نتیجه کار این بوده که تهران چنین برداشتی را داشته است.

از سوی دیگر اشاره مقامات آمریکایی که به اینکه نیروهای بیشتری را از افغانستان خارج خواهند کرد نیز به عنوان یک نشانه مثبت دیگر در ذهن مقامات تهران نقش بسته است. اگر آمریکایی ها قصد حمله به ایران را داشتند باید به جای خروج نیرو ها از افغانستان،حضور فیزکی خود را در زمین و دریا تقویت کنند.

از نگاه ایران، دولت آمریکا در مورد سوریه نیز قصدی جدی ندارد. سال گذشته مقامات در واشینگتن به طور مکرر موضع گیری های تندی علیه دمشق داشتند. آنها می گفتند اسد باید برود. اما اکنون نشانه ای از آن موضع گیری های تند مشاهده نمی شود. از منظر تهران، اشاره گاه و بی گاه کاخ سفید به انیکه اسد باید از قدرت کناه گیری کند یا برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی باید متوقف شود، تنها یک مانور دهی دیپلماتیک است.

نشانه دیگری که سیاست سوریه آمریکا برای ایران ارسال می کند این است که ایران همچنان در خاورمیانه قدرت دارد. اتحاد ایران با اسد و حزب الله، تهران در در قلب سیاست های مدیترانه شرقی قرار داده است.

این در حالی است که در برنامه های هست های نیز به نظر نمی رسد ایرانیان آمادگی ساخت سلاح هسته ای را داشته باشند. در عین حال تهران گمان نمی کند که اولویت مساله هست ای اش به اندازه ای باشد که آمریکا را درگیر جنگ دیگری در خاورمیانه کند.

اما باید گفت در صورتی که این نگرش در بین مقامات تهران تقویت شود و ایران به طور کامل متقاعد شود که آمریکا گزینه نظامی را روی میز نگاه نداشته ، آنگاه ایالات متحده حقیقا درگیر جنگ دیگری در منطقه خواهد شد . کاخ سفید اگر خواستار درگیری نظامی دیگری در خاورمیانه نیست باید جدی بودن خود برای استفاده از گزینه نظامی را به ایران ثابت کند و در این زمینه سوریه نقطه خوبی برای شروع است. اگر اوباما در این مورد به خوبی عمل کند، آنگاه دیگر ناچار نیست بین پذیرش ایران هسته ای و یا استفاده از گزینه نظامی ، یکی را انتخاب کند.

منبع : امریکن اینترست / تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: آمریکا اوباما گزینه نظامی


نظر شما :