کشف نفت در عمق 10 هزار متری خلیج‌فارس

۲۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۹:۱۶ کد : ۱۹۱۲۸۶۷ سرخط اخبار

بهزاد نظری در گفتگو با مهر درباره مهمترین پروژه اکتشافی نفت و گاز در منطقه خلیج فارس با بیان اینکه در حال حاضر بخش عمده ای از میادین نفت ایران در نیمه دوم عمر خود قرار گرفته اند، گفت: بر این اساس به منظور تولید و برداشت صیانتی از مخازن هیدروکربوری استفاده از اطلاعات ژئوفیزیک و فناوری های نوین اکتشافی در دستور کار قرار دارد.

سرپرست اداره ژئوفیزیک شرکت نفت فلات قاره با اعلام اینکه هم اکنون 23 پروژه جدید اکتشافی، زمین شناسی و ژئوفیزیک به طور همزمان در منطقه خلیج فارس در حال اجرا است، اظهار داشت: فعالیت های ژئوفیزیک برای میادین توسعه ای و اکتشافی نفت و گاز به عنوان ابتدایی ترین و اساسی ترین  بخش عملیات توسعه را ایفا می کند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه ضرورت محاسبات و تخمین دقیقی از حجم سنجی مخازن نفت و گاز ایران در خلیج فارس، تصریح کرد: در شرایط فعلی با استفاده از روش های پیشرفته لرزه نگاری لایه های مخزنی عمیق تر تا عمق 10 کیلومتر قابل رصد و مطالعه است.

به گفته وی، این روش های جدید اکتشافی و زمین شناسی کمک می کند تا اهداف تولیدی و اکتشافی آینده را برای صنعت نفت به تصویر ب کشد و به نوعی حجم هیدروکربور قابل استحصال برای سال های آتی را که می توان به عنوان برگ برنده ای در ایجاد ذخائر جدید مطرح شود به صورت بهینه ایجاد کند.

نظری با تاکید بر اینکه فعالیت های ژئوفیزیک در صنعت نفت شامل روش های گران سنجی، مغناطیس سنجی، ژئوالکتریک و رادار است، تبیین کرد: از تمامی این روش ها در صنایع نفت و گاز جهان به عنوان روشهای بسیار پیشرفته اکتشاف نفت و گاز یاد می شود.


ثبت رکورد جدید اکتشافی در نفت و گاز خلیج فارس

به گزارش مهر، سرپرست اداره ژئوفیزیک شرکت نفت فلات قاره با بیان اینکه از یکسال گذشته تاکنون رکوردهای جدیدی در حوزه اکتشاف نفت و گاز در سطح منطقه خلیج فارس حاصل شده است، تاکید کرد: با استفاده از کشتی لرزه نگاری در خلیج فارس رکورد جدید اکتشافی و لرزه نگاری در سال 2012 میلادی حاصل شده است.

 وی، افزود: در حال حاضر در کل 240 کیلومتر مربع منطقه خلیج فارس فعالیت هیا اکتشافی و لرزه نگاری انجام شده است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه در یک سال گذشته حدود 3000 کیلومتر مربع عملیات لرزه نگاری سه بعدی دریایی در خلیج فارس انجام شده است، گفت: 30 درصد از کل پروژه های لرزه نگاری انجام شده از سال 2000 میلادی تاکنون در خلیج فارس در قالب لرزه نگاری سه بعدی انجام شده است.

نظری همچنین با اشاره به تعریف اولویت بندی در انجام فعالیت های اکتشافی و لرزه نگاری، تصریح کرد: بر این اساس در فاز اول لرزه نگاری ساختمان های مشترک نفت و گاز و سپس بر حسب ارزش اقتصادی میادین عملیات اکتشافی و لرزه نگاری انجام شده است.

به گفته وی اولویت دوم برای میادین جدید را بر روی میادینی گذاشتیم که طرح توسعه آنها وجود دارد یعنی طرح های توسعه ای و نقشه جامع توسعه آنها در بخش فنی در حال انجام است.

سرپرست اداره ژئوفیزیک شرکت نفت فلات قاره در پایان از آغاز نخستین عملیات لرزه نگاری چهار بعدی صنعت نفت ایران در منطقه خلیج فارس خبر داد و خاطرنشان کرد: این عملیات پیشرفته اکتشافی در میدان نفتی ابوذر در سالجاری انجام می شود.

کلید واژه ها: اکتشافی نگاری لرزه لرزه نگاری خلیج خلیج فارس نفت و گاز گاز ژئوفیزیک اکتشافی و عملیات منطقه خلیج منطقه خلیج فارس و لرزه در خلیج فارس در خلیج میادین اکتشافی و لرزه نگاری و لرزه نگاری اکتشافی و لرزه جدید اکتشافی


نظر شما :