واشینگتن پست مدعی شد

خرید آهنربا برای 50 هزار سانتریفیوژ از سوی ایران

۲۷ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۱۲۷۹۱ اخبار اصلی پرونده هسته ای
تهران 100 هزار آهنربای حلقه ای شکل به دست آورده که طبق قطعنامه های سازمان ملل صادرات آن به ایران ممنوع است. اما چین سال گذشته این قطعه ها را به ایران صادر کرده است.
خرید آهنربا برای 50 هزار سانتریفیوژ از سوی ایران

دیپلماسی ایرانی: ایران اخیرا ده ها هزار آهنربای مخصوص به دست آورده که در سانتریفوژها کاربرد دارد. کارشناسان و دیپلمات ها با مطرح کردن این خبر آن را نشانه ای از تلاش ایران برای توسعه نوعی از فعالیت های هسته ای توصیف می کنند که می تواند راه تولید سلاح هسته ای را کوتاه تر کند.

به گزارش واشینگتن پست، سفارش خریدی که نسخه ای از آن در اختیار کارشناسان هسته ای قرار گرفته حاکی از آن است که  تهران 100 هزار آهنربای حلقه ای شکل به دست آورده که طبق قطعنامه های سازمان ملل صادرات آن به ایران ممنوع است. اما چین سال گذشته این قطعه ها را به ایران صادر کرده است. هرچند ایران در گذشته نیز از طریق بازار سیاه تجهیزات هسته ای مورد نیاز خود را تامین می کرده، اما ویژگی آهنربای سفارش داده شده و اندازه آن این سفارش خرید را به سفارشی نامتداول تبدیل کرده است. گفته می شود قطعاتی که ایران سفارش داده برای استفاده در 50 هزار سانتریفوژ جدید کفایت می کند که تعداد آن 5 برابر سانتریفوژهای فعال کنونی در ایران است.

خبر خرید این آهنرباها در حالی منتشر می شود که مقامات تهران نصب سانتریفوژهای جدید در تاسیسات غنی سازی نطنز را تایید کرده اند. اقدامی که می تواند به افزایش ظرفیت غنی سازی کمک کند.

یک دیپلمات اروپایی با اشاره به تحولات اخیر در برنامه های هسته ای ایران می گوید ، تهران به سرعت می تواند در برنامه های هسته ای خود پیشرفت ایجاد کند. اما هر گام رو به جلو، شرایط را خطرناک تر می کند. این در حالی است که پیشرفت هسته ای ایران می تواند با افزایش فشار اسرائیل علیه برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی همراه باشد. هرچند که به گمان بسیاری از تحلیلگران تبدیل ذخایر اورانیوم غنی شده به سوخت هسته ای که اخیر مورد تایید مقامات تهران قرار گرفته، می تواند زمان را برای ادامه دیپلماسی در قبال ایران افزایش دهد.

مقامات آمریکایی می گویند به نظر می رسد که ایران در ماه های اخیر فهرست بلند بالایی از مواد و تجهیزات حساس هسته ای به دست آورده باشد و دستگیری تعدادی افراد در رابطه با ارسال تجهیزات ممنوعه به ایران می تواند گواهی بر این مدعا باشد.

اما سفارش اخیر ایران برای خرید آهنرباها می تواند حامی از آن باشد که توسعه گسترده تر برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی پیش رو است.

دیوید آلبرایت در توجیه اقدام اخیر ایران می گوید که احتمالا ایران قصد دارد تعداد بسیار زیادی سانتریفوژ بسازد. هرچند منابع خبری واشینگتن پست از اشاره به جزئیات خودداری می کنند اما تاکید دارند که تهران از شرکت های پوششی برای خرید تجهیزات ممنوعه استفاده کرده و تلاش می کند نیت واقعی از خرید تجهیزات را مخفی کند.

اولی هاینونن، بازرس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی که پیش از بازنشستگی در سال 2010 در ایران بوده، بر این ابور است که آهنربا های سفارش داده شده در سانتریفوژهای نسل اول کارایی دارند و نمی توان از آنها برای سانتریفوژهای پیشرفته تر استفاده کرد.

با این وجود بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که تهران با اخباری که در زمینه تبدیل اورانیوم غنی شده به سوخت هسته ای منتشر کرده می کوشد خبرهایی از این دست، نظیر خرید آهنربا برای سانتریفوژها و نصب سانتریفوژهای بیشتر در تاسیسات غنی سازی را خنثی کند و به طور کلی می کوشد به خط قرمز مورد ادعای تل آویو نزدیک نشود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

کلید واژه ها: سانتریفوژهای تجهیزات برنامه های هسته ای


( ۲ )

نظر شما :