آیا سوریه حمله را تلافی خواهد کرد؟

۱۳ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۹۱۲۲۶۶ سرخط اخبار

 پس از حمله رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته ای سوریه در سال 2007، این بار یک مرکز تحقیقاتی – نظامی سوریه در شمال شرق دمشق در منطقه "جمرایا" مورد هجوم جنگنده های این رژیم قرار گرفت که این مرکز پیشتر چندین بار مورد حمله مخالفان مسلح نظام سوریه قرار گرفته تا شاید از کنترل دولت دمشق خارج شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روز چهارشنبه خبرهای متعددی بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت. اول گفتند: نیروی هوایی اسرائیل منطقه ای را در مرز مشترک لبنان و سوریه هدف قرار داده که از سوی حزب الله لبنان برای انتقال سلاح از دمشق به داخل لبنان استفاده می شود. پس از آن اعلام شد که یک کاروان نظامی حامل سلاح برای حزب الله لبنان در جاده دمشق – بیروت هدف قرار گرفته و حتی برخی گمانه زنی ها حاکی از آن بود که این کاروان حامل موشک های میان برد ضد هوایی سام 17 سوری است که برای حزب الله لبنان فرستاده شده است.

گزارش های ارتش لبنان مبنی بر تحرکات فشرده غیرعادی هواپیماهای اف 16 اسرائیل بر فراز لبنان این گمانه زنی ها را تشدید کرد تا آن که فرماندهی ارتش سوریه به شکل رسمی اعلام کرد که نیروی هوایی اسرائیل به یکی از مراکز تحقیقاتی ارتش سوریه در منطقه جمرایا در شمال شرق دمشق حمله و این مرکز را با شش فروند موشک هوا به زمین بمباران و ویران کرده است.

جمیرا

رژیم صهیونیستی از آغاز نبردهای داخلی در سوریه بارها از امکان انتقال سلاح های شیمیایی و موشک های دوربرد به لبنان و رسیدن آن به دست حزب الله و دیگر نیروهای اسلامی و جهادی منطقه ابراز نگرانی و اعلام کرده بود که به هرشکل ممکن ولو با حمله نظامی به لبنان و سوریه از این کار جلوگیری خواهد کرد.

این در حالی است که همه کارشناسان نظامی- امنیتی لبنانی و غیر لبنانی و حتی کارشناسان نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی نیز می دانند که حزب الله لبنان تحت هیچ شرایطی به سوی دست یابی به سلاح های کشتار جمعی حرکت نخواهد کرد زیرا این اقدام هرگز به مصلحت مقاومت اسلامی در لبنان نیست؛ اما در خصوص موضوع موشک های دوربرد، حزب الله لبنان به شکل رسمی در اختیار داشتن این نوع سلاح را اعلام کرده و گفته است که توانایی به آتش کشیدن اسرائیل از شمال تا جنوب را دارد.

با این همه هنوز به شکل دقیق معلوم نیست که هدف اصلی اسرائیل ازحمله به جمرایا در نزدیکی دمشق چیست و یقینا مقامات نظامی دمشق نیز در شرایط کنونی قصد ندارند اعلام کنند که در این مرکز به چه نوع تحقیقاتی مشغول بوده اند.

آنچه در این میان مهم است شرایط کنونی حاکم بر منطقه و تجاوز هوایی اسرائیل به خاک سوریه است که هنوز هیچ نشانه ای از هر گونه احتمال پاسخگویی ارتش سوریه به این حمله وجود ندارد، در حالی که اسرائیل خود را محق می داند که در هر زمانی که لازم باشد به سوریه و یا لبنان برای جلوگیری از قدرت یافتن حریفان حمله کند.

حمله هواپیماهای اف 16 اسرائیل به مرکز جمرایا در نزدیکی دمشق می تواند پیامی از سوی این رژیم برای طرف های ذی ربط با مساله سوریه باشد. یکی از این طرف ها روسیه است که حمایت نظامی و اطلاعاتی مداومش از سوریه توانسته خط تمرکز مخالفان مسلح در داخل سوریه را بشکند و ارتش سوریه را همچنان متحد و یکپارچه در برابر مخالفان داخلی و خارجی حفظ کند.

از سویی دیگر این هجوم می تواند پیامی برای ایران و هم پیمانانش از جمله حزب الله و مقاومت اسلامی در لبنان و خاورمیانه باشد. این در حالی است که حزب الله لبنان بارها هشدار داده است که در سایه بحران نظامی و امنیتی حاکم در سوریه ممکن است ارتش اسرائیل بار دیگر دست به حماقتی مجدد زده و تحت عناوینی همچون نابودی سلاح های کشتار جمعی، بخش هایی ازخاک لبنان را آماج حملات خود قرار دهد.

حزب الله با انتشار بیانیه ای ضمن محکوم کردن حمله هوایی اسرائیل به سوریه، تاکید کرد: این حمله نشان می دهد که دمشق همچنان مور حقد و کینه اسرائیل است و این رژیم از هر فرصتی برای سرنگونی آن استفاده می کند.

اما مهمترین موضوع در این خصوص پاسخگویی سوریه به این حمله است؟ آیا سوریه با توجه به شرایط کنونی به این حمله پاسخ خواهد داد یا همچون حمله نیروی هوایی اسرائیل به تاسیسات هسته ای سوریه در شهر دیرالزور در سال 2007، همچنان سکوت خواهد کرد؟ آیا سوریه مستقیما وارد جدال با اسرائیل می شود یا آنکه از عوامل غیر مستقیم برای رویارویی با این رژیم سود خواهد برد؟ آیا سوریه حاضر است در پاسخ وارد معادله ای شود که جنگ را به معنی واقعی به جنگی منطقه ایی و بین المللی در خارومیانه تبدیل کند؟ جنگی که می تواند در ادامه، بحران داخلی سوریه را تحت الشعاع قرار داده و چه بسا مسیر تحولات سوریه را نیز دگرگون کند؟

و این در حالی است که پس از اعلام رسمی حمله اسرائیل به سوریه، مقامات رژیم صهیونیستی و رسانه های گروهی این رژیم سکوت مطلقی را پیشه کرده اند، همانگونه که در سال 2007 نیز همین رویه را در پیش گرفته بودند، شاید آنها منتظر پاسخ رسمی سوریه بودند تا در سایه آن دست به اقداماتی جدید بزنند.

در همین حال برخی از کارشناسان نظامی معتقدند که سوریه در سال 2007 نیز نمی بایست در مقابل حمله اسرائیل به دیرالزور سکوت می کرد و اگر در آن زمان پاسخ لازم را به اسرائیل داده بود اکنون اسرائیل نه ریسک این اقدام مجدد را به جان می خرید و نه جنگی که دو سال اخیر به نیابت از اسرائیل علیه سوریه براه افتاده، آغاز می شد.

کلید واژه ها: سوریه اسرائیل لبنان دمشق حزب الله سلاح حزب الله لبنان الله لبنان هوایی اسرائیل ارتش سوریه در سال 2007 لبنان و هوایی اسرائیل به این حمله موشک


نظر شما :