ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی

از حرام شدن انتخابات تا اکران جدایی نادر از سیمین در تلاویو

۲۸ دی ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۱ کد : ۱۹۱۱۶۳۷ اخبار اصلی خاورمیانه
از سفر وزیر امور خارجه ایران به مصر تا فتوای مفتی عربستانی در حرام دانستن انتخابات و البته نظرسنجی در خصوص میزان محبوبیت ایران در کشورهای اروپایی از اخبار قابل توجه هفته گذشته بود
از حرام شدن انتخابات تا اکران جدایی نادر از سیمین در تلاویو

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

هدف سفر صالحی به مصر چه بود؟

محمد کامل عمرو، وزیر امور خارجه مصر در گفت وگو با روزنامه عراقی الزمان گفت که سفر علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان به قاهره در وهله نخست با هدف یافتن راه حلی برای حل بحران سوریه صورت گرفته است.

عمرو همچنین گفت که ایران بازیگری اساسی در این بحران است که نمی توان به هیچ وجه آن را نادیده گرفت.

وزیر امور خارجه مصر در این گفت وگو تلطیف روابط قاهره با تهران به حساب امنیت خلیج فارس را رد کرد.

دیدار ویژه معاون لاوروف با یکی از رهبران مخالفان اسد

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در امور خاورمیانه با میشل کیلو، یکی از رهبران مخالفان سوری و رئیس هیئت "پایگاه دموکراسی" در ژنو دیدار کرد و آخرین تحولات جاری در سوریه را با وی به بحث نشست.

میشل کیلو از چهره های چپ گرای مخالف اسد است که مورد حمایت فرانسه قرار دارد و یکی از مهره های پاریس در میان مخالفان محسوب می شود.

به گفته بیانیه وزارت امور خارجه روسیه در این دیدار بر پایان دادن فوری خونریزی ها و خشونت ها در سوریه و از سرگیری گفت وگوهای ملی مطابق با دستورالعمل نشست ژنو که در 30 ژوئن 2011 برگزار شد ولی هیچ گاه پیگیری نشد، تاکید شد.

 میزان محبوبیت ایران در کشورهای جهان

روزنامه امریکایی واشنگتن پست گزارشی درباره میزان محبوبیت ایران در کشورهای جهان منتشر کرده است. این روزنامه در 21 کشور جهان درباره احساس مردم آن کشورها درباره ایران پرسیده و در نهایت مدعی شده است که نتایج این نظرسنجی خبر بدی برای تهران محسوب می شود.

در این نظرسنجی میزان محبوبیت ایران در پاکستان 76 درصد بوده در حالی که این رقم در لبنان 39 درصد، تونس 39 درصد، روسیه 36 درصد، یونان 27 درصد، ترکیه 26 درصد، مصر 22 درصد، چین 21 درصد، لهستان 20 درصد، هند 19 درصد، اردن 18 درصد، مکزیک 16 درصد، بریتانیا 16 درصد، ژاپن 15 درصد، فرانسه 14 درصد، ایالات متحده امریکا 13 درصد و برزیل 13 درصد بوده است.

نکته قابل تامل در این نظرسنجی میزان محبوبیت ایران در سه کشور اسپانیا، جمهوری چک، آلمان و ایتالیا است که به ترتیب 9 درصد، 9 درصد، 6 درصد و 5 درصد بوده است.

این روزنامه به معیار و شیوه نظرسنجی خود اشاره نکرده و در این گزارش ننوشته است که در این نظرسنجی چند نفر از شهروندان آن کشورها شرکت کرده اند.

پروژه صهیونیستی کنفدرالی فلسطین کلید می خورد؟

بر اساس اطلاعات ویژه ای که روزنامه القدس العربی، چاپ لندن منتشر کرده در سفر اخیر محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی به اردن و دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه این کشور درباره موضوع صهیونیستی کنفدرالی میان دو طرف بحث و تبادل نظر شده است.

به گفته یکی از افراد نزدیک در حکومت خودگردان فلسطینی که به گفته این روزنامه از اعضای حلقه نزدیک به محمود عباس است، در مذاکرات پشت درهای بسته در ساعات پایانی شب دوم دسامبر موضوع تشکیل یک حکومت کنفدرالی میان فلسطین و اردن مطرح شده است. در آن جلسه عباس خواستار توضیح بیشتر درباره طرح پیشنهادی و ماهیت آن شده و گفته است که آن را در جلسات بعد مورد بررسی قرار خواهد داد. گفته می شود طرف اردنی اعلام کرده است در صورتی که عباس با این طرح موافقت کند ظرف 60 روز امکان اجرای آن وجود دارد.

امتناع سوئیس از دادن 767 میلیون دلار از اموال مبارک

خبرگزاری سوئیسی دی پی ای گزارش داد که سوئیس از پرداخت 700 میلیون فرانک سوئیس معادل 767 میلیون دلار از پول های بلوکه شده حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق مصر بدون دادن توضیح مشخصی امتناع کرده است.

به گفته این خبرگزاری دولت سوئیس اعلام کرده است، به دلیل این که آشفتگی سیاسی بر مصر حاکم است، از دادن این اموال خودداری کرده است.

پیش از این دولت سوئیس اعلام کرده بود که مراحل قانونی تحویل یک ملیون فرانک سوئیس از اموال بلوکه شده دولت سابق مصر را در دست کار دارد و به زودی دیگر اموال بلوکه شده مبارک را نیز به دولت مصر تحویل خواهد داد.

کسری بودجه 10 میلیارد دلاری رژیم  اسرائیل

دولت اسرائیل که در حال حاضر با یک طوفان سیاسی دست به گریبان است، توسط وزارت دارایی خود اعلام کرده که با یک کسری بودجه واقعی 10.6 میلیارد دلاری مواجه است و بر خلاف ادعاهای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم با کاهش رشد اقتصادی بی سابقه ای مواجه شده است.

به گزارش روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت، چاپ لندن، این در حالی است که دولت تلاویو پیش از این میزان کسری بودجه این رژیم را تنها بیش از 5 میلیارد دلار اعلام کرده بود.

حمایت کائولین پاول از چاک هیگل

کائولین پاول، وزیر امور خارجه و وزیر دفاع اسبق امریکا در مصاحبه با شبکه خبری امریکایی ان بی سی، از نامزدی چاگ هیگل برای وزارت دفاع امریکا دفاع کرد و گفت که بعید می دانم وی تصمیم به حمله به ایران بگیرد.

وی همچنین هیگل را بارزترین حامی سربازان امریکایی دانست و گفت که او برای دفاع از امریکا و سزباران آن بارها حاضر شده است که جان خود را به خطر اندازد.

پاول در پاسخ به این سوال که لابی صهیونیست ها در امریکا با نامزدی هیگل برای وزارت دفاع امریکا مخالفند، گفت: «این تنها لابی اسرائیلی است که مخالف است و نه یهودی ها. هیگل از بارزترین چهره های حامی اسرائیل است اما این به آن معنا نیست که هر تصمیمی که دولت اسرائیل بگیرد، وی تایید کند.»

عراق 170 چاه نفت را وارد خط تولید می کند

دولت عراق اعلام کرد که برای سال جاری میلادی 170 حلقه چاه نفتی جدید که اکثر آنها در جنوب این کشور هستند را وارد خط تولید خود خواهد کرد.

به گزارش روزنامه وب سایت شبکه خبری الجزیره، در حال حاضر ذخایر نفتی کشف شده عراق بیش از 80 میلیارد بشکه است که با ورود این چاه ها این رقم به 110 میلیارد بشکه خواهد رسید.

عامر الفرجی، کارشناسان امور نفت در این باره گفت: «وزارت نفت عراق در حال برنامه ریزی برای حفر چاه های جدید در مناطق عربی کشور به خصوص در منطقه های القرنة الاول و دوم، الزبیر و الرمیله در استان بصره و البزرکان و الحلفایه در استان میسان و چاه های نفت دیگر در منطقه الراشدیه برای سال جاری میلادی است.»

انتخابات حرام است

شیخ عبدالرحمن البراک، عالم تندروی عربستانی انتخابات را حرام اعلام کرد و مسلمانانی را که در انتخابات شرکت می کنند را نیز به کفار تشبیه کرد.

به گزراش خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال، وی در تشریح فتوای خود اظهار نظر کرد که انتخابات تساوی میان علما و جاهلان و زن و مرد ایجاد می کند و این مخالف عقل و شرع است.

وی همچنین برگزاری انتخابات و نامزد شدن فردی برای ریاست یا عضویت در شورای رهبری را امری حرام دانست و گفت که این کار از سوی کفار به جامعه مسلمانان وارد شده است.

اسرائیل چین را هم دشمن می داند

در یک گزارش امنیتی که توسط دولت اسرائیل تهیه شده، آمده است که جریان های مخالف مقاومت فلسطینی از طریق کانال های آبی سلاح ها را از طریق قاچاق دریافت می کنند و به سلاح های ساخت چین دست می یابند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از القدس العربی، در این گزارش آمده است که یک بار یک کشتی موسوم به ویکتوریا در مارس سال 2011 ضبط شد که حامل سلاح های بسیار پیشرفته برای ارسال به مصر و انتقال آنها از آن کشور به غزه بود. در تحقیقات مشخص شد که این کشتی حاوی موشک های ساخت چین موسوم به C704 بوده که توانایی حمله به سامانه های دریایی، نظامی و شهری را دارند، به ویژه می توانند اهداف استراتژیک را در مناطق اسدود و المجدل هدف قرار دهند.

اکران فیلم جدایی نادر از سیمین در اسرائیل

فیلم "جدایی نادر از سیمین" که حق پخش آن در اختیار شرکت سونی است به مدت 5 ماه در اسرائیل پخش شد.

به گزارش دیپلماسی ایرانی به نقل از ال مانیتور، این فیلم با استقبال مخاطبان اسرائیلی مواجه شد در حالی که عموما اسرائیلی ها روی خوشی به فیلم های خارجی نشان نمی دهند.

 

فرار علوی های سوریه به سمت مناطق ساحلی

در پی تشدید ناآرامی ها و خشونت ها در سوریه بسیاری از اعضای طایفه علوی به مناطق ساحلی غرب سوریه پناه برده اند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، بسیاری از علوی ها که عموما طرفدار اسد هستند از مناطق سنی نشین و مرکزی سوریه که عموما محل درگیری مخالفان اسد با ارتش سوریه است، فرار کرده اند و به مناطق غربی به خصوص مناطق علوی نشین ساحلی کوچ کرده اند.

در درگیری های اخیر مخالفان تندروی اسد که عموما سلفی های تندرو هستند تعداد بسیاری از اتباع دیگر ادیان و طایفه ها همانند شیعیان، علوی ها و مسیحیان را قتل عام کرده اند.

کلید واژه ها: سوریه مصر امریکا سوئیس علوی اسرائیل روسیه چین


نظر شما :