ادعایی که نیویورک تایمز مطرح کرد

خشاب های ایرانی در آفریقا

۲۴ دی ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۲ کد : ۱۹۱۱۴۷۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نیویورک تایمز با اشاره به مشخص نبودن چرایی ورود ایران به بازار تسلیحات آفریقا می نویسد، انگیزه ایران می‌تواند نفوذ بیشتر در کشورهای آفریقایی باشد.
خشاب های ایرانی در آفریقا

دیپلماسی ایرانی: کارشناسان تسلیحاتی انگلیسی ادعا می کنند در جریان کاوش های سال 2006 خود در کنیا، اوگاندا و سودان جنوبی با خشاب مربوط به کلاشینکف برخورد کرده اند که هیچگاه مشابه آن را ندیده بودند. این خشاب ها کد کارخانه ای نداشتند و گمانه زنی ها بر این است که دلیل آن جلوگیری از پی بردن به منشاء تولید تسلیحات بوده است. پس از آن نیز تحقیقات ادامه پیدا کرد و در نهایت آنها ادعا کردند این تجهیزات ساخت ایران است.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، ایران بخش اسلحه سازی پیشرفته ای دارد اما با توجه به حجم صادرات سلاح، یکی از بازیگران بزرگ تجارت جهانی سلاح ( مانند آمریکا، روسیه، چین و کشورهای اروپایی) به شمار نمی رود. اما به نظر می رسد که صادرات تسلیحاتی ایران در زمینه کلاشینکف ها به کشورهای آفریقایی، قابل توجه است. از سوی دیگر جا به جایی تسلیحات کوچک و حساس و البته ممنوعه ، مانند بمب خوشه ای و مین ، چندان توجه بازرسان را جلب نمی کند. حال آنکه این توع تسلیحات در درگیری های سازمان یافته استفاده گسترده ای دارد.

بنا بر ادعای این روزنامه آمریکایی، ایران در سال های اخیر در صادرات سلاح به کشور هایی که تحت تحریم تسلیحاتی سازمان ملل قرار دارند، نقش موثری داشته و رد خشاب های ایرانی تا ساحل عاج، کنگو و نیجریه و افغانستان گرفته شده است.

ادعای محققان حاکی از آن است که این مهمات کاربرد های مختلفی دارد و در اقصی نقاط جهان پراکنده شده است. حتی برخی ادعای می کنند رد این مهمات در عراق و یک کشتی که به سمت نوار غزه در حرکت بوده ، نیز گرفته شده است.

این در حالی است که مقامات تهران آشکارا به حمایت تسلیحاتی از گروه هایی مانند حماس و حزب الله اشاره می کنند که در جبهه نبرد با دشمن ایران یعنی اسرائیل نیز فعال هستند. جیمز بیوان، بازرس سابق سازمان ملل که از سال 2011، مدیر تحقیقات تسلیحاتی در انگلیس بوده، می گوید، اگر پیش از این از من می پرسیدید سهم ایران در صادرات مهمات سبک به آفریقا چقدر است، پاسخ می دادم، چندان قابل توجه نیست. اما اکنون درک من از این موضوع تغییر کرده است.

نیویورک تایمز در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به صادرات تسلیحاتی ایران می نویسد، این روند تلاش سازمان ملل برای اعمال تحریم های مالی و تسلیحاتی را به چالش می کشد. سازمان ملل  کشورهایی مانند کنگو و سودان را هدف تحریم های تسلیحاتی قرار داده و این در حالی است که مهمات تسلیحاتی ایرانی در این کشورهای مورد استفاده قرار می گیرد.

البته سلاح های کشورهای دیگر از جمله چین، روسیه، مجارستان، جمهوری چک و دیگر کشورهای بلوک شرق هنوز در کنار سلاح های کشورهای آفریقایی و ایران  در آفریقا در گردش است.

نیویورک تایمز با اشاره به مشخص نبودن چرایی ورود ایران به بازار تسلیحات آفریقا به نقل از بیوان می نویسد،  انگیزه ایران می تواند نفوذ بیشتر در کشورهای آفریقایی باشد.

محققان هنوز نمی دانند سلاح های ایرانی توسط دولت یا سرویس های امنیتی این کشور فروخته شده یا توسط دولتی دیگر یا شرکت های پوششی در خارج از کشور.

مهری که این مهمات بر روی خود دارند در اسناد موجود وجود ندارد. مهر آن ها فقط کالیبر و سال ساخت را نشان می دهند.

این در حالی است که در پاییز سال جاری، یک کارخانه اسلحه سازی در خارطوم، پایتخت سودان توسط جنگنده های اسرائیلی هدف حمله قرار گرفت و مقامات تل آویو ادعا کردند سپاه پاسداران در این کارخانه حضور داشته است. ادعایی که هم تهران و هم خارطوم آن را تکذیب کردند اما کمتر از چند روز بعد ناو های ایرانی به منظور نشان دان همبستگی جمهوری اسلامی با سودان در سواحل این کشور پهلو گرفتند و چند هفته بعد نیز بار دیگر این اقدام تکرار شد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: سلاح صادرات مهمات سودان آفریقا


( ۲۲ )

نظر شما :