هیکل: مرسی مصر را نمی شناسد

۲۶ آذر ۱۳۹۱ | ۰۳:۵۷ کد : ۱۹۱۰۴۱۳ سرخط اخبار
نویسنده و مورخ مشهور مصری در نخستین موضع علنی خود درخصوص پیش نویس قانون اساسی جدید، با دعوت از مردم این کشور برای دادن رأی منفی در همه پرسی، تأکید کرد: رئیس جمهور فعلی برای شناختن مصر 10 سال زمان نیاز دارد.
 
به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم "محمد حسنین هیکل" در مصاحبه ای تلویزیونی یش نویس قانون اساسی جدید را ناقص دانست و گفت: پیش نویس قانون اساسی برخاسته از مطالبات واقعی مردم مصر نیست، و قانون نباید توسط اکثریت یا اقلیت پارلمانی نوشته شود.
 
وی اظهار داشت: جایگاه واقعی جریان اسلامگرا در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری مشخص شد؛ مرسی در آن زمان 5 میلیون و 700 هزار رأی به دست آورد.
 
هیکل با بیان اینکه اکنون جامعه مصر به دو جریان اسلامگرا و مدنی تقسیم شده، خاطرنشان کرد: مصر اکنون به قانون اساسی موقت یا بیانیه قانون اساسی نیاز دارد؛ تا بتواند به فرصت کافی برای توافق درباره مواد قانون اساسی دست یابد.
 
این مورخ مصری با اشاره به مخالفت ها و اعتراضهای مطرح شده برعلیه اعلامیه قانون اساسی، و پیش نویس قانون اساسی اظهار داشت که حتی برخی از رهبران ارشد اخوان المسلمین به وی گفته اند که اعلامیه قانون اساسی آنها را شگفت زده و شوکه کرد.
 
هیکل: اخوان را بهتر از مرسی می شناسم
 
هیکل گفت: به مرسی گفتم که من اخوان المسلمین را بهتر از خودت می شناسم؛ مرسی از این سخن شگفت زده شد.. من از او پرسیدم که آیا با حسن البنا دیدار کرده ای؟ او پاسخ داد خیر؛ پس به او گفتم که من با حسن البنا در سال 1946 دیدار و گفت و گو کردم.
هیکل اظهار داشت: محمود مکی معاون رئیس جمهور هنگامی که گفت اعلامیه قانون اساسی را تا قبل از صدور آن ندیده، باید از سمت خود استعفا می کرد.
 
مرسی نمی تواند اخوان را متوقف کند
 
وی با اشاره به درگیری های اخیر مقابل کاخ ریاست جمهوری (کاخ الاتحادیه) بین هواداران اخوان و معترضان به اعلامیه قانون اساسی، تأکید کرد: محمد مرسی هیچگاه نمی تواند اخوان المسلمین را متوقف کند.
 
محمد حسنین هیکل در خصوص معاهده مصر و رژیم اشغالگر گفت: نشانی که محمد مرسی به همسر انور سادات داد حامل این پیام به خارج بود که "مصر به صلح تمایل دارد".
 
رهبران اخوان کمپ دیوید را تأیید می کنند
 
هیکل ادامه داد: همه رهبران اخوان المسلمین و حتی رهبرکل این گروه ابقای معاهده صلح بین مصر و رژیم اشغالگر را تأیید می کنند.
 
پیام مرسی به آمریکا با تجلیل از انورسادات
 
وی افزود: اگر مرسی می خواهد از انورسادات قدردانی کند، آیا باید مراسم بزرگداشت در حضور قاتلان او در مراسم کمپ دیوید انجام شود.
 
هیکل خاطرنشان کرد: واشنگتن از مصر خواسته است که تلاشهای واقعی خود را در مسیر صلح (با رژیم اشغالگر) ثابت کند و نشانی که مرسی به همسر انورسادات داد، از نظر او (مرسی) بهترین روش بود.
 
برای آشنایی مرسی با مصر 10 سال زمان نیاز است
 
هیکل درخواست کرد که به مرسی برای آشنایی با پرونده های مصر فرصت داده شود چرا که حتی به رئیس جمهور آمریکا با وجود آنکه عضو کنگره یا حاکم یکی از ایالتها و یا از افراد نزدیک به تصمیم گیرندگان است، فرصتی به مدت 10 هفته داده می شود تا از مسائلی که با آنها آشنا نیست، آگاهی یابد.
 
وی با اظهار نارضایتی از تصمیم ها و سخنرانی های "محمد مرسی" ادامه داد: اگر به رئیس جمهور آمریکا 10 هفته فرصت داده می شود، پس باید به رئیس جمهور جدید 10 سال فرصت داد.
 
اخوان برخلاف مسیر تاریخ حرکت می کند
 
هیکل با اشاره به ضرورت انحلال گروه اخوان المسلمین، اظهار داشت: گروه اخوان المسلمین برخلاف مسیر تاریخ حرکت می کند؛ مرسی و گروهش می دانند که با توجه به جایگاهی که در جامعه دارند نمی توانند به قدرت برسند، و فراهم شدن شرایط بسیاری در داخل و خارج موجب شده است که آنها به جایگاه فعلی برسند.
 
هیکل از رئیس جمهور مصر درخواست کرد که به دنبال ایجاد توافق ملی باشد، و بدین منظور باید افرادی را به کار گیرد که توانایی آینده نگری داشته باشند.
 
هیکل مصر را به خودرویی تشبیه کرد که بدون ترمز و با سرعت در لبه پرتگاه درحال حرکت است؛ وی اظهار امیدواری کرد که کسی بتواند قبل از واژگون شدن این خودرو، ترمز را پیدا کند.
 
20 میلیون دلار کمک قطر پس از تصویب قانون اساسی
 
"یوسف قرضاوی" مفتی مصری که تابعیت قطری دارد، با دعوت مردم مصر برای شرکت در همه پرسی،تأکید کرد رأی مثبت به قانون اساسی موجب ثبات مصر می شود و رأی منفی ضرری بزرگ به این کشور وارد خواهد کرد.
 
قرضاوی در خطبه جمعه در پایتخت قطر گفت: مخالفت با قانون اساسی مانع از جذب سرمایه گذاری های خارجی به مصر، و از جمله آنها 20 میلیارد دلار قطر می شود.
 
نظر متفاوت اخوان درباره قانون اساسی
 
از سوی دیگر "محمد بدیع" رهبرکل گروه اخوان المسلمین مصر، در پیامی مخالفان پیش نویس قانون اساسی جدید را عناصر باقیمانده "رژیم سابق" توصیف کرد.
 
بدیع گفت: این افراد هنوز ناامید نشده و با استفاده از اموال غارت شده، هزینه های بسیاری را برای حفظ منافعشان صرف می کنند.
 
مخالفت البرادعی با پیش نویس قانون اساسی
 
"محمد البرادعی" مؤسس حزب الدستور از سلفی ها و اخوان المسلمین دعوت کرد تا درباره قانون اساسی و جمعیت مؤسسان گفت و گو کنند.
 
البرادعی گفت: از همان لحظه ای که وارد همه پرسی شدیم در مسیر اشتباه قرار گرفتیم؛ ما پارلمانی بدون قانون اساسی تشکیل دادیم که حتی اختیارات خود را نمی داند ؛ و پس از آن بدون قانون اساسی رئیس جمهور انتخاب کردیم.
 
"عمرو موسی" نامزد سابق ریاست جمهوری و از رهبران حزب "جبهه نجات ملی"  نیز از مردم مصر دعوت کرد با شرکت در همه پرسی، مخالفت خود را با پیش نویس قانون اساسی جدید اعلام کنند.

کلید واژه ها: قانون اساسی اخوان المسلمین


نظر شما :