چراغ سبز خارطوم به پایگاه نظامی ایران در دریای سرخ

۲۱ آذر ۱۳۹۱ | ۱۹:۴۴ کد : ۱۹۱۰۲۴۶ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: روزنامه اورشلیم پست در گزارشی مدعی شده است که ایران با گروه هایی در سودان برای ایجاد پایگاه نظامی در این کشور به توافق رسیده است. بنابراین گزارش عمر بشیر، رئیس جمهور سودان با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به توافقی بسیار پیشرفته دست یافته است که به موجب آن پایگاه های دریایی ایران در بندر سودان یا نقاط دیگری از دریای سرخ احداث می شود. این در حالی است که دو ناو ایرانی روز جمعه پس از تاخیری یک هفته ای در بندر سودان پهلو گرفته اند. این دومین حضور ناو های ایرانی در بندر سودان در یک ماه گذشته به شمار می رود.

نخستین بار ناو های ایرانی به دنبال حمله جنگنده های اسرائیلی به کارخانه اسلحه سازی خارطوم ، در بندر سودان پهلو گرفتند. تل آویو در آن زمان مدعی شده بود سپاه در این کارخانه نفوذ دارد. ادعایی که در ایران و سودان تکذیب شد.

مقامات سودان دلیل حضور ناو های ایرانی در بندر کشوشان را تبادل نظامی اعلام کرده اند. این در حالی است که جمهوری اسلامی می تواند از طریق حضور در دریای سرخ  کنترل خود را بر مسیر کشتیرانی که از طریق آن با حماس در نواز غزه در ارتباط است را ارتقاء دهد.

از سوی دیگر دریای سرخ منطقه ای است که عربستان سعودی رقیب سنی ایران نیز برای نفوذ در آن به شدت تلاش می کند.

گفتنی است ایران و سودان در ماه مارس 2008 یک توافق همکاری نظامی امضاء کردند. بشیر نیز تا کنون بارها به ایران سفر کرده که آخرین سفر وی در مرداد ماه برای شرکت در اجلاس سران جنبش عدم تعهد بوده است.

 

 

 

.

 

کلید واژه ها: سودان در بندر بندر بندر سودان ناو در بندر سودان


نظر شما :