آماده سازی تلاویو برای جنگ های بزرگ تر

دشمن را دست کم نگیریم

۱۰ آذر ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۰۹۶۹۴ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
قطعا نمی توان تصور کرد که روزی اسرائیل بخواهد به ایران حمله کند مگر این که واقعا قصد داشته باشد که یک اقدام مهورانه انجام دهد و چشم خود را به روی عواقب آن ببندد.
دشمن را دست کم نگیریم

ديپلماسي ايراني: بي‌شك حمله اسرائيل به غزه بيش از همه تلاويو را متعجب کرد. اسرائيلي‌ها تصور نمي‌كردند كه مقاومت فلسطینی موشك‌هايي در اختيار داشته باشد كه پايتخت‌ را به لرزه در آورد و حتي به فراتر از تلاويو به هرتزليا برسد. سپر دفاع موشكي اسرائيل نيز به رغم آن همه ادعا مشخص شد كه چندان هم سپر قابل اعتمادي براي دفاع از اسرائيل نيست. تلاویو مدعی است که این سپر نزدیک به 80 درصد موشک های شلیک شده از سوی غزه را مهار کرد اما واقعیت این است که به گواه ناظران بین المللی این سپر در خوشبینانه ترین حالت تنها از پس 50 درصد موشک های شلیک شده از نوار غزه بر آمد. اين هم صحيح است كه اسرائيل هزينه‌هاي سنگيني را از سوي حماس متحمل شد كه به هيچ وجه گمان نمي‌كرد كه اين جنبش بتواند از منطقه كوچكي چون نوار غزه اين همه هزينه به روي دستش بگذارد. در بحبوحه بحران اقتصادي كه اسرائيل با آن دست و پنجه نرم مي‌كند، گفته مي‌شود كه تلاويو حداقل متحمل 700 میلیون دلار خسارت بر سر این جنگ 8 روز متحمل شد كه احتمالا ارقام فراتر از اين ميزان است.

شواهد ظاهری نيز حاكي از آن است كه اسرائيل در اين جنگ شكست خورده محسوب مي‌شود. اين صحيح است كه كنست براي نخستين بار تصميم به تشكيل كميته‌اي براي بررسي جنگ 8 روزه غزه نگرفت اما اين دليل نمي‌شود كه حرف دولت تندروي بنيامين نتانياهو پذيرفته شود و گفته شود كه اين رژيم به آن چه مي خواسته، رسيده است.

از جمله مواردي كه مي‌توان گفت تلاويو به آنها نرسيد، يكي اين است كه اين رژيم در پايان نفهميد كه توانايي نظامي حماس دقيقا تا چه اندازه است. تلاويو فهميد كه حماس موشك‌هاي فجر 5 در اختيار دارد، اما آيا موشك‌هايي از اين پيشرفته‌تر نيز در اختيار دارد؟ تلاويو هنوز پاسخي براي اين سوال پيدا نكرده است.

تلاویو همچنین در برابر این پرسش بزرگ قرار گرفت که سپر دفاع موشکی تا کجا می تواند، به آن کمک کند. اگر به ادعای خودش توانسته 446 موشک شلیک شده از سوی نوار غزه را مهار کند، آن گاه در برابر موشک های حزب الله که به ادعای خود اسرائیلی ها حداقل 60 هزار موشک است، چه خواهد کرد؟ یعنی حتی اگر بنا باشد، سپر دفاع موشکی 80 درصد کارایی داشته باشد، باز هم در نهایت حداقل 15 هزار موشک به اسرائیل اصابت خواهد کرد.

تلاويو نه تنها نتوانست دولت حماس را در غزه ناكارآمد كند و سرنگون سازد بلكه براي نخستين بار باعث شد تا روابط كرانه باختري با نوار غزه نزديك‌تر شود و يك دوستی جدید ميان حكومت خودگردان با دولت حماس ايجاد شود. نشانه آن را در حمايت رسمي حماس از حكومت خودگردان در تماس تلفني خالد مشعل با محمود عباس، رئيس حكومت خودگردان فلسطيني و اعلام حمايت از او در تلاش‌هايش براي به عضويت ناظر درآوردن فلسطين در سازمان ملل و حمايت از تلاش‌هاي بين‌المللي او مي‌توان ديد.

تلاويو همچنين در يك محاسبه اشتباه استراتژيك باعث شد تا طرفداران منطقه‌اي حماس بيشتر شوند و مصر نيز به صف حاميان حماس بپيوندد و حتي بسياري تحليل كردند كه تا مرز جنگ با اسرائيل نيز پيش رفته است. فرداي روزي كه اسرائيل به غزه حمله كرد، مصر سفير خود را از تلاويو فرا خواند، سفارت‌خانه خود را در اين رژيم بست، مرز خود با اسرائيل را بست و نيروهاي نظامي خود را در صحراي سينا مستقر كرد، بدون این که مطابق توافق نامه کمپ دیوید با اسرائیل هماهنگ کند. اتفاقي كه اسرائيل به هيچ وجه احتمال آن را نمي‌داد.

اما با همه اين احوال نمي‌توانيم توانايي‌هاي دشمني چون اسرائيل را نیز ناديده بگيريم. اسرائيل نيز به حداقل اهدافي رسيد كه به هيچ وجه نمي‌توان به سادگي از كنار آنها گذشت. اولا به ادعاي اسرائيل 85 درصد از پايگاه‌هاي موشكي حماس در اين جنگ از بين رفت. اين مساله در صورتي كه صحت داشته باشد، نشان مي‌دهد كه حماس براي بازسازي اين ميزان خسارت نياز به زمان دارد و اين زمان مي‌تواند به نفع دشمن‌تراشي‌هاي اسرائيل عليه كشورهاي ديگر منطقه به خصوص ايران تمام شود. ثانيا، اسرائيل با اين جنگ تصور می کند که به شدت از توانایی های نظامی حماس کاسته است. اظهارات مقام های اسرائیلی که می گویند ما به اهداف خود رسیدیم اما نمی گویند که چه اهدافی است، بازگوکننده همین واقعیت است. آنها پیش خود تصور می کنند که دومین محور مقاومت ضعیف شده است. سوریه از یک سو به دلیل ناآرامی های داخلی تضعیف شده و اکنون حماس دومین حلقه تضعیف شده مقاومت از نگاه اسرائیل است. به همین دلیل است که بسیاری می گویند جنگ غزه ابتدای کار بود و جنگ طلبی بعدی اسرائیل حزب الله خواهد بود تا در نهایت به ادعای خود نوبت به ایران برسد.

در این میان اسرائیل بی شک به دنبال ترمیم سپر دفاع موشکی نیز بر خواهد آمد و تلاش خواهد کرد تا آن جا که ممکن است از ضعف های آن بکاهد، و همانند همیشه فلسطینی ها یا لبنانی ها را قربانی آزمایش های خود در این زمینه خواهد کرد.

قطعا نمی توان تصور کرد که روزی اسرائیل بخواهد به ایران حمله کند مگر این که واقعا قصد داشته باشد که یک اقدام مهورانه انجام دهد و چشم خود را به روی عواقب آن ببندد. اما می تواند برای تضعیف مقاومت نهایت تلاش خود را به کار گیرد، این حقیقت را کسی نیست که نداند یا بخواهد منکر آن شود. برای همین است که پس از حمله اسرائیل به غزه مقام های جمهوری اسلامی ایران به صراحت اعلام کردند که از فلسطینی های غزه حمایت کرده اند و امکانات مورد نیاز آنها را در اختیارشان قرار داده اند. آنها می خواهند به اسرائیل بگویند که توانایی های ایران بسیار بالا است و بسیار بیش از حد تصورشان است، نباید ایران را دست کم بگیرند. 

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل حماس و اسرائیل حزب الله و اسرائیل


نظر شما :