گذرگاه رفح برای مقامات ایرانی همچنان بسته می ماند

مرسی تابلوی ورود ممنوع را بالا برد!

۳۰ آبان ۱۳۹۱ | ۱۸:۳۷ کد : ۱۹۰۹۴۰۲ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: آزاده افتخاری
تصور می شد مصر مرسی بر خلاف مصر مبارک اجازه عبور مقامات ایرانی از این گذرگاه را صادر کند اما آنچه در واقعیت اتفاق افتاد چراغ قرمزی بود که در مقابل چراغ سبز به سفر وزیر امور خارجه تونس به نوار غزه، به علی اکبر صالحی نشان داده شد.
مرسی تابلوی ورود ممنوع را بالا برد!

دیپلماسی ایرانی: گذرگاه رفح، تنها راهی است که می توان از طریق آن به نوار غزه وارد شد. کنترل این گذرگاه در دست مصر است. هرچند تصور می شد مصر مرسی بر خلاف مصر مبارک اجازه عبور مقامات ایرانی از این گذرگاه را صادر کند اما آنچه در واقعیت اتفاق افتاد چراغ قرمزی بود که در مقابل چراغ سبز به سفر وزیر امور خارجه تونس به نوار غزه، به علی اکبر صالحی نشان داده شد.

وزیر امور خارجه ایران در نخستین نشست گفت و گوی ملی سوریه در تهران در روز شنبه اعلام کرد قصد سفر به غزه را دارد تا با مردم مظلوم فلسطین همدردی کند. وی پیشتر با دکتر رمضان شلح، دبیر کل جهاد اسلامی در فلسطین تماس گرفته و ضمن اعلام همبستگی با مردم غزه از تمایل برای سفر به این منطقه خبر داد بود. اما شلح انجام این سفر را به موافقت مصر مشروط کرد. مصری که در چهار ماه گذشته محمد مرسی را به عنوان رئیس جمهور خود پذیرفته اما هنوز نقشه راه برای رابطه با تهران را با وجود علاقمندی ها و انگیزه های فراوان جمهوری اسلامی تعیین نکرده است. تهران از مصر مرسی انتظار داشت رویه ای خلاف حسنی مبارک در پیش گیرد. هرچند مرسی برای انتقال ریاست دوره ای جنبش عدم تعهد به ایران در شهریور ماه سفری چند ساعته و شتاب زده به تهران داشت که در 3 دهه گذشته بی سابقه بود اما آنچنان که جمهوری اسلامی امیدوار بود، مرسی با سیاست های تهران همسو نشد.

سوریه صحنه آشکار وجه تمایز های تهران و قاهره به شمار می رود اما اکنون غزه نیز آیینه ای تمام نما از واقعیت روابط ایران و مصر در دوران پس از مبارک است. مبارکی که هیچگاه مجوز عبور از رفح را برای مقامات تهران صادر نکرده بود و اکنون جانشینش نیز که گفته می شود فرسنگ ها با سیاست های وی فاصله دارد، همچنان علاقمندان ایرانی سفر به غزه را پشت رفح نگاهداشته است.

به گزارش پایگاه خبری المصریون، مرسی درخواست صالحی برای سفر به نوار غزه از طریق گذرگاه رفح را رد کرده و مدعی شده است که این اقدام بر خلاف مصالح فلسطینیان است. این در حالی است که رئیس جمهور مصر درخواست مشابه رفیق عبدالسلام وزیر امور خارجه تونس را پذیرفته و از آن استقبال کرده است.

گذرگاه رفح تنها نقطه ورود رسمی به نوار غزه است که در خاک اسرائیل قرار دارد و کنترل دیگر گذرگاه ها در دست اسرائیل است. اما حتی گفت و گوی تلفنی صالحی با محمد کمال عمرو همتای مصری اش برای فراهم شدن مقدمات عبور از رفح موثر واقع نشد.

این در حالی است که به موازات وزارت خارجه ایران، مجلس شورای اسلامی نیز از اوایل هفته جاری سرگرم پیگیری های لازم برای اعزام هیاتی پارلمانی به غزه بود. منصور حقیقت پور ، از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نخستین مقامی بود که از سفر این هیات به ریاست علائدین بروجردی خبر داد. بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به برخی ادعا ها در خصوص اینکه موشک های فجر 5 که حماس برای حمله به اسرائیل از آنها استفاده کرده، ایرانی است، گفته بود، حمایت ایران معنوی است و حماس در تولید سلاح خودکفاست.

در حالی که به نظر می رسد با توجه به مخالفت با سفر صالحی، امکان عبور هیات پارلمانی از گذرگاه رفح نیز وجود نداشته باشد، تهران همچنان بر حمایت همه جانبه از مردم غزه تاکید دارد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی اخیرا درخواست دخالت نظامی کشور های اسلامی در فلسطین را مطرح کرد. همچنین سرلشگر فیروز آبادی نیز با اشاره به لفاظی های مقامات صهیونیستی علیه ایران خاطرنشان کرده که حمله به غزه را پیش بینی کرده بود چرا که اسرائیل علیه تهران رجز خوانی کرد اما در نهایت این رجز خوانی به حمله به مردم مظلوم غزه ختم شد.

آزاده افتخاری

نویسنده خبر

کلید واژه ها: مصر رفح مرسی گذرگاه صالحی نوار غزه اسرائیل


نظر شما :