ناو ایرانی به بندر سودان رسید

پیام اسرائیل برای خارطوم و تهران

۰۹ آبان ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۱ کد : ۱۹۰۸۵۱۱ اخبار اصلی خاورمیانه
جمهوری اسلامی یک ناو به همراه نیرو های دریایی را به سودان فرستاد و به این ترتیب به تحریک نظامی انجام شده از سوی تل آویو پاسخ گفت.از نظر اسرائیلی ها، روابط نظامی نزدیک بین ایران و سودان یک تهدید جدی به شمار می رود.
پیام اسرائیل برای خارطوم و تهران

دیپلماسی ایرانی: چند روز پس از اعلام خبر حمله اسرائیل به یک پایگاه موشکی در خارطوم ، که ادعا شد توسط ایران هدایت می شده است، جمهوری اسلامی یک ناو به همراه نیرو های دریایی را به سودان فرستاد و به این ترتیب به تحریک نظامی انجام شده از سوی تل آویو پاسخ گفت.

به گزارش دیلی تلگراف، رسانه های سودانی اعلام کردند که در بندر سودان مراسمی برای استقبال از نیروی دریایی ایران و ناو متعلق به جمهوری اسلامی برگزار شده است.

همچنین فرمانده این نیرو ها نیز با همتای سودانی خود ملاقات کرده است.

این در حالی است که از نظر اسرائیلی ها، روابط نظامی نزدیک بین ایران و سودان یک تهدید جدی به شمار می رود. چرا که ایران هم اکنون نیز از طریق نیرو های نیابتی مانند حزب الله و تجهیزاتی که در اختیار آنها قرار می دهد می تواند اسرائیل را تهدید کند.

رسانه های اسرائیل اعلام کرده اند که بمب افکن های اف 15 دور برد توانسته اند یک پایگاه موشکی در سودان را هدف قرار دهند. آنها همچنین ادعا کرده اند که این پایگاه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اداره می شده است. به دنبال این حمله دولت سودان به سازمان ملل شکایت کرد. از سوی دیگر به موازات اعلام خبر بمباران پایگاه موشکی سودان، مقامات در تهران اعلام کردند تصاویری از سایت های نظامی اسرائیل و دیگر نقاط حساس این کشور در اختیار دارند که توسط پهپادی که اخیرا توسط حزب الله به آسمان اسرائیل هدایت شده، ضبط شده است.

اسماعیل کوثری، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با مهر اعلام کرده است که تصاویر ضبط شده از طریق این پهپاد به طور آن لاین انتقال یافته است.

العربیه در گزارشی تحلیلی با اشاره به حمله به پایگاه موشکی سودان و گمانه زنی هایی که در خصوص تشابه این حمله به حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران مطرح می شود، می نویسد، ایران ، سودان نیست و حمله به خارطوم برای انهدام کارخانه اسلحه سازی مانند حمله به یکی از راکتورهای هسته ای تهران نخواهد بود. بنابراین گزارش هرچند فاصله جغرافیایی مشابهی بین اسرائیل تا خارطوم و اسرائیل تا تهران وجود دارد اما نیازی نبود که تل آویو این حمله را نشان دهد تا توانایی های نظامی خود را به اثبات برساند. برخی بر این گمانند که هدف اسرائیل از این حمله تنها نشان دادن پتانسیل های نظامی نبوده و برآورد واکنش ها به حمله نیز در این استراتژی تل آویو لحاظ شده است.

این در حالی است که اسرائیلی ها در گذشته نیز تلاش کرده اند دوران پس از حمله به تاسیسات هسته ای ایران را برای خود مجسم کرده و آن را به تصویر بکشند. در سال 2007، نیروی هوایی اسرائیل به نیروگاه هسته ای سوریه حمله کرد و در اوایل سال 2009 نیز حملاتی را در نوار غزه انجام داد. اسرائیلی ها سپس در سال 2010 به یک پایگاه قاچاق سلاح در سودان حمله کردند که گفته می شد تجهیزات را در اختیار حماس قرار می دهد.

این حمله ها پیامی برای تهران داشت و آن محدود کردن قدرت مانور جمهوری اسلامی در کشورهای آفریقایی بود. از سوی دیگر حفاظت بیشتر از نوار غزه در برابر انتقال سلاح نیز از دیگر اهداف حمله های 4 سال گذشته اسرائیل به سودان است.

با این حال در شرایطی که کمتر کسی در مورد اقدام نظامی اسرائیل در سودان دچار تردید است، مقامات تل آویو در این مورد سکوت اختیار کرده اند. در چنین سطحی نمی توان گفت که ایران در محاسبه های خود تجدید نظر خواهد کرد و موضع خود را تغییر خواهد داد. از سوی دیگر ارسال ناو ایرانی به بندر سودان حاکی از آن است که جمهوری اسلامی در صدد نشان دادن حمایت خود از این کشور است که قدرت نظامی قابل توجهی ندارد.

این در حالی است که تجربه حمله اسرائیل به سودان نشان می دهد که مقامات دولت نتانیاهو از اقدام نظامی یکجانبه بدون هماهنگی کامل با آمریکا ابایی ندارند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: سودان اسرائیل این حمله تل آویو پایگاه موشکی جمهوری اسلامی


نظر شما :