درخواست برای سکوت در قبال مذاکرات ایران و آمریکا!

۰۶ آبان ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۵ کد : ۱۹۰۸۳۹۸ سرخط اخبار

موضوع احتمال برگزاری گفت و گوهایی مستقیم میان ایران و آمریکا، همچنان در بسیاری از محافل سیاسی و تحلیلی مورد بحث است و شایعات درباره آن جریان دارد. در این میان، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از مقامات این رژیم خواسته از هرگونه اظهارنظر درباره این موضوع خودداری کنند.

 
به گزارش «تابناک»، اخبار حاکی از آن است که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اندکی پس از انتشار گزارش ها مبنی بر احتمال مذاکره ایران و آمریکا، با ارسال ایمیلی به سفارتخانه ها و کنسولگری هایش در سراسر جهان از آن ها خواسته بنا بر نظر نتانیاهو، از هرگونه اظهارنظر در این رابطه خودداری نمایند.
 
روزنامه «نیویورک تایمز» ضمن انتشار این خبر نوشته در بخشی ایمیل مذکور آمده است: «یادآوری می کنیم که نخست وزیر اعلام کرده هرگونه تقاضایی برای مصاحبه درباره این موضوع، نیازمند اجازه وی است». به نوشته این روزنامه، زیر سه کلمه «نیازمند اجازه وی» خط کشیده شده که نشانه تأکید روی این موضوع می باشد.
 
نیویورک تایمز می افزاید این ایمیل بخشی از تلاش گسترده تر، از جمله دستورالعمل دولت به همه کارکنانش است مبنی بر ایتکه هر کسی با رسانه ها سر و کار دارد، باید درباره این موضوع سکوت اختیار کند. 
 
به اعتقاد این روزنامه، هدف اصلی نتانیاهو این است که جلوی ایجاد مجدد شکاف سیاسی میان ایالات متحده و اسرائیل را بگیرد و اجازه ندهد بار دیگر اظهارنظرهای مقامات دولتش تأثیری منفی بر روابط با آمریکا بر جای بگذارد؛ به ویژه در شرایطی که آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است و خود نتانیاهو نیز با انحلال پارلمان، خود را برای برگزاری انتخابات زودهنگام آماده می کند.
 
با این حال، به نظر می رسد هشدارهای نتانیاهو کمی دیر به دست وزرای کابینه اش رسیده؛ زیرا تنها ظرف چند ساعت پس از انتشار گزارش نیویورک تایمز مبنی بر توافق ایران و آمریکا برای مذاکره، حداقل سه تن از آن ها اقدام به اظهارنظر در این باره کردند و نظر هر یک نیز با دیگری متفاوت بود.
 
نیویورک تایمز با اشاره به اینکه گزارش قبلی اش ابهامات زیادی را در سراسر دنیا به وجود آورده، اشاره می کند که هرچند شخص باراک اوباما در مناظره با میت رامنی اظهار داشت این گزارش صحیح نیست، اما در بخش دیگری از این مناظره خطاب به رامنی گفت: «من خوشحالم که شما اکنون سیاست ما مبنی بر اعمال فشار و نیز داشتن مذاکرات بالقوه با ایرانیان را تأیید می کنید».
 
به هر حال این روزنامه با اشاره به نزدیک بودن انتخابات در آمریکا و رژیم صهیونیستی، می نویسد موضوع برنامه هسته ای ایران در هر دو آن ها به یک مسئله محوری تبدیل شده و هم اوباما و هم نتانیاهو درباره اظهارنظرهای مختلف در این موضوع حساس هستند. 
 
نیویورک تایمز در ادامه به اظهارنظرهای مقامات اسرائیلی درباره این موضوع پرداخته که با وجود ادعای نتانیاهو مبنی بر اطلاع نداشتن از وقوع هرگونه توافق میان ایران و آمریکا، هریک به بیان موضعی متفاوت از دیگری پرداخته اند.
 
در مجموع، آنچه از گزارش نیویورک تایمز برمی آید این است که در میان مقامات اسرائیلی، هنوز هیچ گونه اتفاق نظری درباره نحوه واکنش نسبت به مذاکرات احتمالی میان ایران و آمریکا وجود ندارد و این رژیم سعی دارد با اتخاذ سیاست صبر و انتظار، فعلاً از درگیر شدن در این موضوع خودداری کند.

کلید واژه ها: آمریکا نتانیاهو ایران و آمریکا تایمز


نظر شما :