سفر رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا به تلاویو

پیام این سفر چیست؟

۲۷ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۰۸۱۰۱ اخبار اصلی خاورمیانه
روزنامه معاریو گزارش داد که قرار است ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا در مراحل پایانی مانور نظامی مشترک اسرائیل و ایالات متحده امریکا که هفته آینده آغاز خواهد شد، سفری را به رژیم صهیونیستی انجام دهد.
پیام این سفر چیست؟

دیپلماسی ایرانی: روزنامه عبری معاریو گزارش داد که قرار است ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا در مراحل پایانی مانور نظامی مشترک اسرائیل و ایالات متحده امریکا که هفته آینده آغاز خواهد شد، سفری را به رژیم صهیونیستی انجام دهد. این مانور بزرگ ترین مانور دو ارتش از زمان تاسیس رژیم صهیونیستی تا کنون محسوب می شود که نام  (Austere Challenge 12) را بر خود دارد و قرار است دو هفته به طول بینجامد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، مقام های عالی رتبه در اسرائیل می گویند که این سفر اگر چه در پایان مانور نظامی انجام خواهد شد اما یک سفر صرف رسمی نخواهد بود بلکه پیام های سیاسی را نیز به همراه خواهد داشت.

در همین رابطه قرار است به همراه دمپسی، ژنرال جیمز استافریدس، فرمانده نیروهای ناتو و فرمانده اروپایی ارتش امریکا در این سازمان نیز به تلاویو سفر کند. منابع آگاه اسرائیلی می گویند که سفر ژنرال دمپسی غیر از دلایل مانور نظامی دلایل سیاسی نیز خواهد داشت. به گفته این منابع ژنرال دمپسی در این سفر بر عمق روابط نظامی میان ایالات متحده امریکا و اسرائیل و موضع سرسختانه و ثابت امریکا در حمایت از اسرائیل تاکید خواهد کرد.

به نوشته معاریو امریکایی ها تصمیم گرفته اند که شمار نیروهای نظامی شرکت کننده در این مانور نظامی مشترک را که تصمیم انجام آن در نیمه اول سال جاری میلادی اتخاذ شده است به تقاضای دولت اسرائیل افزایش دهند. پیش از این و در پی بروز تنش در روابط امریکا و اسرائیل بر سر برنامه هسته ای ایران، امریکا تصمیم گرفته بود که شمار نیروهای خود را در این مانور نظامی کاهش دهد.

ژنرال دمپسی در ابتدای ماه گذشته میلادی گفته بود که نمی خواهد ارتش امریکا درگیر حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران شود، مساله ای که باعث بروز تنش در روابط تلاویو و واشنگتن شد.

این مانور بزرگ ترین مانور مشترک ایالات متحده امریکا و اسرائیل تا کنون محسوب می شود و قرار است در خلال آن نیروهای دو طرف آموزش های نظامی لازم برای رویارویی با موشک های بالستیک و انواع دیگر موشک ها و همچنین حملات هوایی جنگنده ها و جنگنده های بدون خلبان و همچنین میزان آمادگی نیروها و افزایش توانایی های برای همکاری نزدیک میان یکدیگر را ببینند.

در این مانور نظامی که چهار هفته به طول خواهد انجامید 5 هزار سرباز به فرماندهی نیروی هوایی ایالات متحده امریکا، اروپا و شماری از سامانه های دفاع هوایی شرکت خواهند داشت و قرار است در خلال آن سناریوهای مختلف و پیچیده و چگونگی اتخاذ تصمیم های مربوطه در پی وقوع این سناریوها توسط وزارت دفاع و دفتر ریاست جمهوری مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرند.

شبکه 10 تلویزیون اسرائیل روز گذشته اعلام کرد که در مرحله نخست از این مانور نظامی درباره چگونگی رویارویی با حملات موشکی و شیمیایی و چگونگی انتقال مجروحان این حوادث به مراکز پزشکی در اسرائیل و خارج از آن کار خواهد شد، و در مرحله دوم مانور نیز نیروهای نظامی مشترک دو طرف امریکایی و اسرائیلی بر روی چگونگی استفاده از موشک های حیتس و پاتریوت و همچنین سامانه های دفاع موشک هوک و گنبد آهنین و شلیک موشک های پاتریوت به اهداف مختلف از جمله هواپیماهای کوچک بدون خلبان کار خواهند کرد.

این تلویزیون همچنین اعلام کرد که به زودی ناوهای جنگی اسرائیلی به سامانه های موشکی و راداری پیشرفته "ساعر 4" که تولید سازمان صنایع هوایی اسرائیل است و توانایی شناسایی و نابود ساختن تمامی تهدیدهای هوایی و دریایی در آن واحد را دارد، مجهز خواهند شد.
 

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: امريكا و اسرائيل برنامه هسته اي ايران


نظر شما :