تنش در روابط لندن - ریاض

عربستان: انگلیس به ما توهین کرد

۲۵ مهر ۱۳۹۱ | ۱۹:۵۸ کد : ۱۹۰۸۰۴۹ اخبار اصلی خاورمیانه
عربستان از حمایت‌های روزافزون غرب از جریان‌های سیاسی اسلامی در پی انقلاب‌های بهار عربی ناخرسند است و می‌گوید از این که غربی‌ها در برقراری این روابط به روابط تاریخی خود با ریاض و دیگر پایتخت‌های کشورهای عربی خلیج فارس، توجه نکرده و با آنها هماهنگی‌ای صورت نداده بسیار عصبانی است.
عربستان: انگلیس به ما توهین کرد

دیپلماسی ایرانی: عربستان سعودی از تلاش تازه مجلس عوام انگلیس بر سر تحقیق در روابط بریتانیا با عربستان و بحرین انتقاد و تهدید کرد که در روابط خود با لندن تجدید نظر خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، مجلس عوام در این گزارش بر تحقیق بر روابط دولت انگلیس با آن چه در بحرین گذشت تاکید کرده است. عربستان این گزارش را توهین به خود دانسته و اعلام کرده است که در روابطش با لندن بازنگری خواهد کرد.

این برای نخستین بار است که در روابط لندن با ریاض و منامه تنش ایجاد می شود. اگر چه بحرین هنوز موضع رسمی ای نسبت به گزارش مجلس عوام انگلیس اتخاذ نکرده اما کارشناسان بر این اعتقادند که خشم عربستان به معنای خشم همه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله بحرین است.

امیر محمد بن نواف آل سعود گفت: عربستان نیروی نظامی خود را برای قلع و قمع تظاهرکنندگان خواستار اصلاحات به بحرین نفرستاد بلکه به عنوان یک کشور عضو شورای همکاری واحدهای تخصصی خود را برای حمایت از تاسیسات زیربنایی و حیاتی بحرین به آن کشور فرستاد و در هیچ عملیاتی نیز ضد شهروندان بحرینی وارد عمل نشد.

کمیسیون امور خارجی مجلس عوام انگلیس ماه گذشته میلادی اعلام کرده بود که تحقیق گسترده ای را بر روند روابط بریتانیا با عربستان و بحرین به خصوص پس از ناآرامی های جاری در بحرین به ویژه پس از حمایت های نظامی ای که منامه از ریاض دریافت کرد، انجام خواهد داد.  

امیر محمد بن نواف آل سعود، سفیر عربستان در انگلیس در این باره گفت: «عربستان راه ها را به روی کمیسیون امور خارجی مجلس عوام بست. ما اجازه نمی دهیم که یک کشور یا عامل خارجی در امور داخلی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دخالت کند. روابط عربستان با کشورهای شورای همکاری یک مساله داخلی میان 6 کشور عربستان، کویت، قطر، بحرین، امارات و عمان است و ما به هیچ وجه دخالت خارجی را در کارهای این شورا تحمل نمی کنیم و آن را نمی پذیریم.»

وی سپس مدعی شد، عربستان نیروی نظامی خود را برای قلع و قمع تظاهرکنندگان خواستار اصلاحات به بحرین نفرستاد بلکه به عنوان یک کشور عضو شورای همکاری واحدهای تخصصی خود را برای حمایت از تاسیسات زیربنایی و حیاتی بحرین به آن کشور فرستاد و در هیچ عملیاتی نیز ضد شهروندان بحرینی وارد عمل نشد.

شبکه خبری بی بی سی به نقل از یکی از مسئولان عربستانی گزارش داد که ریاض به هیچ وجه به مجموعه فعالان حقوق بشر که به ادعای عربستان مورد حمایت طرف های خارجی است اجازه نخواهد داد که بخواهند یک نظام سیاسی جدید که مرتبط با خارج باشد در یک کشور دوست و همسایه عضو شورای همکاری خلیج فارس تاسیس کند.

کارشناسان بر این باورند که این رفتار عربستان در حقیقت واکنش صریح به تحرکات دیپلماتیک و حقوقی انگلیس محسوب می شود و می تواند تنش جدی ای در روابط لندن – ریاض ایجاد کند. واکنش عربستان همچنین به روشنی نشان از خشم کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از دولت بریتانیا نیز محسوب می شود.

عربستان از حمایت های روزافزون غرب از جریان های سیاسی اسلامی در پی انقلاب های بهار عربی ناخرسند است و می گوید از این که غربی ها در برقراری این روابط به روابط تاریخی خود با ریاض و دیگر پایتخت های کشورهای عربی خلیج فارس، توجه نکرده و با آنها هماهنگی ای صورت نداده بسیار عصبانی است.

پیش از این امارات متحده عربی نیز نسبت به مواضع لندن در قبال بازداشت نزدیک به 60 نفر متهم به همکاری و عضویت در جنبش اخوان المسلمین انتقاد کرده بود و اعلام کرده بود که این افراد درصدد کودتا در ابوظبی بودند و امارات به هیچ وجه اجازه نمی دهد که عده ای بخواهند ثبات و امنیت آن را به خطر اندازند.

در همین رابطه مقام های عربستان تهدید کرده اند در صورتی که انگلیس بر پیگیری این پرونده اصرار کند اقدام به لغو همکاری های تجاری موجود خود با آن کشور خواهد کرد.

برخی کارشناسان بر این اعتقادند که عربستان از حمایت های روزافزون غرب از جریان های سیاسی اسلامی در پی انقلاب های بهار عربی ناخرسند است و می گوید از این که غربی ها در برقراری این روابط به روابط تاریخی خود با ریاض و دیگر پایتخت های کشورهای عربی خلیج فارس، توجه نکرده و با آنها هماهنگی ای صورت نداده بسیار عصبانی است.

در این رابطه برخی منابع سیاسی بر این اعتقادند که کشورهای عضو شورای همکاری به شدت رفتارهای غرب به ویژه بریتانیا، هلند و امریکا را زیر نظر گرفته اند و می گویند که این کشورها از جریان های مخالف نظام های حاکم بر آن کشورها حمایت های مالی و رسانه ای می کنند. عربستان مدعی است که اگر در بحرین دخالت نظامی کرده به خواست منامه بوده که در پی دخالت های ایران در امور داخلی این کشور خواستار دخالت ریاض شده بود. ناظران همچنین مدعی اند که حمایتی که ریاض از منامه در رویارویی با ناآرامی ها انجام داده در پی کشف حقایق پشت پرده ای بوده که ثابت می کرده در برهه زمانی خاص برخی جریان های سیاسی از حمایت های خارجی از جمله ایران برخوردار بوده اند.

گفتنی است که بریتانیا خود میزبانی مجموعه های اسلامی مختلف است که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس آنها را منبع اصلی بی ثباتی خود می دانند. آنها همچنین مدعی اند که کشورهای غربی به حمایت از جریان های اخوانی و مجموعه های دینی برخواسته اند و از آنها به عنوان ابزار فشار بر این کشورها استفاده می کنند.  

ناظران در حال حاضر این سوال را مطرح می کنند که ریاض و منامه چگونه می توانند نسبت به گزارش مجلس عوام انگلیس بی تفاوت باشند در حالی که معتقدند این گزارش در سایه ناآرامی های اخیر موجود در عربستان و بحرین می تواند باعث تقویت معترضان شده و آنها را به جدایی در عربستان (به واسطه منطقه الشرقیه) و تغییر نظام در بحرین بیشتر ترغیب کند. 

کلید واژه ها: عربستان و انگليس بحرين و انگليس عربستان و بحرين


نظر شما :