سود کلان اقتصادی امریکا

اعراب از ترس ایران موشک می‌خرند

۱۰ مهر ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۰۷۴۲۲ اخبار اصلی خاورمیانه
مسئولانی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اخیرا در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل جلساتی را با امریکایی‌ها داشته‌اند که در آنها تلاش شده تا حمایت‌های بیشتری از سامانه‌های دفاعی آنها صورت بگیرد.
اعراب از ترس ایران موشک می‌خرند

دیپلماسی ایرانی: مسئولان امریکایی اعلام کردند که ایالات متحده و هم پیمانان عربش در کشورهای حاشیه خلیج فارس تلاش می کنند تا در سایه افزایش تنش ها با ایران همکاری های دفاع موشکی خود را تقویت کنند و در همین رابطه به زودی قراردادهای تسلیحاتی جدیدی را منعقد خواهند کرد.

به گزارش وب سایت شبکه خبری الجزیره، مسئولانی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس اخیرا در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل جلساتی را با امریکایی ها داشته اند که در آنها تلاش شده تا حمایت های بیشتری از سامانه های دفاعی آنها در برابر تهدیدهای احتمالی از سوی ایران صورت بگیرد.

یک مقام عالی رتبه امریکایی که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «هدف ما کمک به هم پیمانان ما در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است تا بدین ترتیب نیازهای آنها را بر طرف کنیم. آنها با تهدیدهای موشکی مواجه هستند و ما می خواهیم به آنها برای رویارویی با این تهدیدها در بهترین شکل ممکن کمک کنیم.»

در حالی که این مقام امریکایی از ارائه هر گونه اطلاعات بیشتر درباره جزئیات این همکاری ها خودداری کرد، شرکت امریکایی "مارتین لوکهید" گفت که توافق ابتدایی ای به ارزش 1.96 میلیارد دلار در دسامبر گذشته برای فروش دو سانه موشکی مرتفع با امارات متحده عربی منعقد کرده است. این شرکت همچنین تاکید کرد که این برای نخستین بار است که چنین سامانه دفاعی ای را به طرفی در خارج از ایالات متحده امریکا می فروشد.

شرکت مارتین لوکهید که بزرگ ترین شرکت تولید کننده اسلحه برای وزارت دفاع امریکا محسوب می شود، همچنین گفت که کشورهای دیگر عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله عربستان نیز تمایل خود را برای خرید این سامانه ها نشان داده اند.

در این میان روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است که وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، اعلام کرده است که طرحی برای فروش سامانه تسلیحاتی به کویت به ارزش 4.2 میلیارد دلار در اختیار دارد که شامل 60 موشک از طراز "پاتریوت" از نسل جدید "باک – 3" و بیست خمپاره انداز و چهار رادار و پایگاه های مراقبت از راه دور می شود.

این روزنامه همچنین اشاره کرده است که امارات متحده عربی نیز طی چهار سال گذشته در حدود 12 میلیارد دلار سامانه موشکی خریداری کرده است. کما این که عربستان سعودی نیز سامانه های موشکی پاتریوت خریداری کرده و در طول سال گذشته نزدیک به 1.7 میلیارد دلار برای به روز رسانی سامانه های موشکی جدید صرف کرده است. بنا به اسناد منتشر شده این سامانه ها شامل رادارها و سامانه های نظارتی است که ارزشی بالغ بر دو میلیارد دلار دارند. این سامانه ها سامانه های موشکی دیگری به ارزش دو میلیارد دلار دیگر نیز به همراه خود دارند.

کارشناسان بر این اعتقادند در صورتی که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس اقدام به استقرار سپر دفاع موشکی کنند، روابط ایران با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بیش از پیش متشنج خواهد شد، به ویژه که در گذشته نیز ایران تهدید به بستن تنگه هرمز کرده بود.

بر اساس اطلاعات مسئولان امریکایی و اسناد منتشر شده در رسانه ها، هدف از خرید این سامانه های دفاعی حمایت از شهرها، پالایشگاه های نفتی، خطوط لوله نفتی و پایگاه های نظامی امریکا در برابر تهدیدهای حمله احتمالی ایران است.

استقبال کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از خرید این سامانه ها پرسش های بسیاری را مطرح کرده است، به ویژه که این پروژه های جدید چیز تازه ای نیستند و بارها پس از جنگ خلیج فارس دوم در سال 1990 مطرح شده اند اما هر بار فرماندهان دفاعی کشورهای عربی خلیج فارس اجرای آنها را به تاخیر انداخته اند.  

کارشناسان استراتژیک می گویند که این سپرهای موشکی شاید نشانگر استراتژی جدیدی باشند که قرار است به زودی در منطقه به اجرا در آیند، بدین ترتیب که هدف از استقرار آنها ارتباط دادن شش کشور عربی حاشیه خلیج فارس از طریق یک سامانه موشکی مشابه، مرتبط و مشترک در برابر هر گونه حمله احتمالی از سوی ایران در صورت تعدی به آن کشور است.

عبدالخالق عبدالله، استاد علوم سیاسی دانشگاه امارات در این باره می گوید: «کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به این سپرهای موشکی نیاز دارند چرا که در منطقه متشنجی به سر می برند و نزدیک به ایران هستند، ایرانی که روز به روز بر توانایی های نظامی و موشکی اش می افزاید و هر روز قدرت نظامی اش را بیشتر تقویت می کند.»

وی همچنین می گوید: «سامانه های موشکی پیشنهادی در مرحله اول به هیچ وجه هجومی نیستند بلکه بیشتر برای حمایت از تاسیسات حیاتی کشورهای عربی به خصوص پایگاه های نفتی مستقر شده اند به ویژه که تهدیدهای اسرائیل علیه ایران برای انجام یک حمله نظامی به این کشور نیز روز به روز افزایش می یابد.»

عبدالخالق همچنین می گوید: «اگر چه ایران یک دلیل اصلی برای این رقابت تسلیحاتی در منطقه محسوب می شود اما نمی توان مخفی کرد که ایالات متحده امریکا بیشترین سود اقتصادی را از این قراردادهای تسلیحاتی می برد.»

وی تاکید می کند، کاملا روشن است که یک توافق کلی عربی در شورای همکاری خلیج فارس وجود دارد که این سامانه ها مشترک باشند تا بدین ترتیب ثقل سیاسی بیشتری به کشورهای عربی خلیج فارس بدهند. 

کلید واژه ها: شوراي همكاري خليج فارس ايران و امريكا


نظر شما :