بحران سوریه دامن منطقه را می گیرد

۰۷ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۲ کد : ۱۹۰۷۳۳۴ سرخط اخبار

در حالی که بان کی مون، نبیل العربی و اخضر الابراهیمی نسبت به "وقوع درگیری منطقه ای" در سوریه اظهار نگرانی کرده اند، وزیران امور خارجه کشورهای عضو در شورای امنیت بر حمایت از تلاش های الابراهیمی تاکید کردند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی المحیط، مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل اظهار کرد: بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب و اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه نسبت به آن که سوریه به عرصه ای برای وقوع درگیری منطقه ای تبدیل شود، اظهار نگرانی کرده اند.


سه مسئول مذکور در مقر سازمان ملل با یکدیگر دیدار کرده و بر ضرورت یکپارچه شدن جامعه بین الملل برای حمایت از فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه تاکید کردند. آنها همچنین نگرانی خود را نسبت به تداوم اقدامات خشونت آمیز در سوریه مطرح کردند.


مارتین نسیرکی اظهار کرد: بان کی مون، نبیل العربی و اخضر الابراهیمی نسبت به آن که سوریه قربانی مسائلی شود که هیچ ارتباطی با بحران آن ندارند، اظهار نگرانی کرده اند.


سخنگوی سازمان ملل تصریح کرد: آنها به نقض شدید حقوق بشر از سوی مخالفان و دولت سوریه تاکید کردند و از کشورهای اهدا کننده مالی خواستند تا در اقدامات انسانی بیشتری در سوریه مشارکت داشته باشند و آوارگان سوری را در کشورهای همسایه آن جای دهند.


در همین راستا، وزیران امور خارجه کشورهای عضو در شورای امنیت بر حمایت از تلاش های اخضر الابراهیمی تاکید کردند.


از سوی دیگر وزیران امور خارجه کشورهای عضو در شورای امنیت بعد از نشستی با بان کی مون بر لزوم تسریع در روند صلح میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کردند و نسبت به اوضاع مالی نا به سامان تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار نگرانی کردند.


در این نشست که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه و ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس و یانگ جی چی، وزیر امور خارجه چین و سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل حضور داشتند، افزایش تلاش های جامعه بین الملل به منظور مقابله با چالش ها در منطقه ساحل بویژه شمال مالی مورد بررسی قرار گرفت.


شرکت کنندگان در این نشست همچنین به اخبار منتشر شده مبنی بر امضای توافقنامه ویژه در خصوص نفت میان خارطوم و جوبا اظهار رضایتمندی کردند.


از سوی دیگر هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا، یانگ جی چی، همتای چینی اش در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار کرده و در خصوص مسائل منطقه ای بین المللی بویژه بحران سوریه بحث و مذاکره کردند.
 

کلید واژه ها: کی مون


نظر شما :