بهانه تازه رژیم اسرائیل

نفت بلای جان لبنانی‌ها می‌شود؟

۰۶ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۰۷۳۰۵ اخبار اصلی خاورمیانه
در حدود 860 کیلومتر از آب‌های پیرامونی لبنان منابع غنی نفت و گاز وجود دارد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان به زودی به عامل نزاعی میان اسرائیل با لبنان و در عین حال ترکیه و قبرس تبدیل می‌شود.
نفت بلای جان لبنانی‌ها می‌شود؟

دیپلماسی ایرانی: اگر تا پیش از این آتش بحران لبنان تنها مرتبط با اختلاف های داخلی احزاب، فرقه ها و طایفه ها با یکدیگر بود اکنون عامل دیگری نیز به آن اضافه شده است، نفت و گاز. این ثروت خدادادی که می تواند کشور کوچک لبنان را که با بحران های شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، نجات دهد، در عین حال می تواند به عاملی برای نزاع با حکومت های متخاصم نیز تبدیل شود. اسرائیل از وجود مقادیر متنابهی از منابع نفت و گاز لبنان آگاه شده و در صدد است که به هر ترتیبی شده امتیاز استخراج این ذخایر را از چنگ حکومت لبنان در آورد. به ویژه که این نگرانی نیز نزد تلاویو وجود دارد که رسیدن همسایه شمالی اش به ثروت های نفتی به تهدیدی امنیتی و اقتصادی علیه آن تبدیل شود و موازنه سیاسی منطقه ای را به ضرر آن به هم بریزد.

به گزارش روزنامه لبنانی السفیر، در حدود 860 کیلومتر از آب های پیرامونی لبنان منابع غنی نفت و گاز وجود دارد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان به زودی به عامل نزاعی میان اسرائیل با لبنان و در عین حال ترکیه و قبرس تبدیل می شود.

این در حالی است که دولت لبنان تحت فشار افکار عمومی قرار دارد تا هر چه سریع تر کار استخراج و فروش این ذخایر را آغاز کند در حالی که دولت از شعله ور شدن بحرانی جدید در منطقه بر سر این موضوع می ترسد و به همین دلیل از تشکیل کمیسیون ها و کمیته های مرتبط طفره می رود که این مساله باعث ناخرسندی بسیاری از جریان های سیاسی شده است.

کمیته تخصصی زیر بنایی کشور که متشکل از نمایندگان وزارت امور خارجه و ارتش لبنان است از دولت خواسته است که یک انتخاب پراگماتیک انجام دهد و از پانصد کلیومتر مربعی که سازمان ملل و ایالات متحده امریکا پذیرفته اند که متعلق به لبنان است، اقدام به استخراج نفت و گاز کند. این کمیته همچنین به دولت توصیه کرده است که با سازمان ملل وارد مذاکره شده و حقوق کامل دریایی لبنان را به دست آورد و مرزهای دریایی کشور را تا آخرین نقطه قانونی و مشروع ترسیم کند. این کمیته همچنین از دولت خواسته است که از طریق سازمان ملل و ایالات متحده امریکا به اسرائیل فشار وارد بیاورد تا حقوق لبنان در این زمینه به رسمیت شناخته شود.

جبران باسیل، وزیر انرژی و آب لبنان در این رابطه می گوید: «تخمین هایی که از میزان گاز ذخیره شده در این جا به دست آورده ایم که البته شامل مناطق مورد منازعه با اسرائیل نیز می شود در حدود 12 هزار میلیارد متر مکعب است. گزارش های ما حاکی از آن است که منابع متنابهی از این ذخایر زیر زمینی در مناطق شمالی، مرکزی و جنوبی در نزدیکی سواحل لبنان متمرکز هستند.»

در این میان هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در دیدار با نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان در روز سه شنبه 25 سپتامبر که در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل برگزار شد، از وی خواست که به پیشنهاد فردریک هوف، رئیس هیئت ویژه امریکایی در خاورمیانه برای حل مشکل مرزی لبنان با اسرائیل بیشتر توجه کند و بیروت از در تفاهم با تلاویو در آید.

این در حالی است که نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در دیدار با دریک بلامبلی، نماینده ویژه بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل در بیروت به وی گفت: «در گزارشی که وزیر ما آقای باسیل از مشاهدات شخصی اش از میزان ذخایر نفتی و گازی در محیط پیرامونی لبنان و همچنین از حدود مرزی ما ارائه داده است، نشان می دهد که در آن جا ذخایر متنابهی نفت و گاز وجود دارد که همگی در خاک لبنان واقع شده است و ما نمی توانیم به هیچ وجه از آن چشم پوشی کنیم. با این حال ما پیشنهاد می دهیم که هم ما و هم اسرائیل کار استخراج نفت و گاز از این مناطق را متوقف کنند تا بر اساس بند 1701 قانون سازمان ملل مرزها به طور رسمی مشخص شده و راه حلی برای مناطق مورد منازعه یافت شود.»

روزنامه السفیر می نویسد که نماینده سازمان ملل پس از شنیدن اظهارات بری لیوانی آب نوشیده و هیچ پاسخی به وی نداده است.

با این حال بری به این روزنامه تاکید کرده است که حزب امل و حزب الله تاکید دارند که هر چه سریع تر کمیسیونی برای بخش انرژی تشکیل شود تا فرایند اکتشاف و استخراج نفت و گاز از مناطق نفت خیز لبنان آغاز شود.

کلید واژه ها: نفت و گاز لبنان و اسرائيل


نظر شما :