اروپا به دنبال توقف روابط مالی با بانک مرکزی جمهوری اسلامی

تحریم با نسخه انگلیسی

۰۵ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۱ کد : ۱۹۰۷۲۷۵ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
نویسنده خبر: آزاده افتخاری
پیشنهاد لندن برای تقویت اقدامات تنبیهی در چهار بخش مالی، تجاری، انرژی و حمل و نقل است. همچنین هلند نیز پیشنهاد های مشابهی را ارائه داده است.
تحریم با نسخه انگلیسی

دیپلماسی ایرانی: هنوز جوهر امضاء قانون تحریم نفت ایران در بروکسل خشک نشده بود، که برخی مقامات در اتحادیه اروپا زمزمه احتمال افزایش بیش از پیش تحریم ها علیه ایران را مطرح کردند. به موازات تحریم های نفتی که از اول جولای علیه ایران اعمال می شود، تلاش دیپلمات های اروپایی برای تدوین بسته جدیدی از تحریم ها آغاز شد.

انگلیس که به عنوان نخستین کشور جهان در سال 2011 روابط خود را با بانک مرکزی جمهوری اسلامی قطع کرد و بهای آن را با حمله به سفارتش در تهران از سوی گروهی از معترضان پرداخت، از آن پس رهبری تلاش ها برای تشدید فشار بر جمهوری اسلامی را بر عهده گرفت. حتی برخی گزارش ها حاکی از آن است که نسخه تحریم نفت ایران نیز با توصیه های لندن در اتحادیه اروپا پیچیده شده است. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس از زمانی که این تحریم ها علیه ایران به اجرا درآمدند، بارها تهدید تصویب تحریم های بیشتر در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای را مطرح کرد. ماه گذشته نیز، وی به همراه همتایان فرانسوی و آلمانی خود که در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در قبرس حضور داشتند، به طور غیر رسمی موضوع بررسی تحریم های مضاعف را مطرح کرد. کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز که ریاست مذاکرات هسته ای با ایران را بر عهده دارد، ضمن تایید این خبر از بررسی تحریم های جدید در اتحادیه اروپا خبر داد. چندی بعد نیز اعلام شد وزیران امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان در نامه ای رسمی برای اشتون درخواست تشدید تحریم ها علیه ایران را مطرح کرده اند.

دیپلمات ها زمانی از انتشار این نامه خبر دادند که اشتون برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک بود و یک هفته قبل نیز با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و عضو ارشد مذاکرات هسته ای در استانبول ملاقات کرده بود. هرچند این نشست پشت درهای بسته انجام شد اما اکنون علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی جزئیاتی از آن را فاش کرده است. بنا بر گفته وی، یکی از مهمترین موضوعات مطرح در نشست اشتون و جلیلی، پیشنهاد تعلیق غنی سازی 20 درصدی در مقابل لغو تحریم ها بوده که تهران آن را مطرح کرده است. البته پیش از علنی شدن مضمون گفت و گو های مذاکره کنندگان عالی هسته ای ایران و اتحادیه اروپا، اشتون اعلام کرده بود روز پنجشنبه، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، نشستی را با وزیران خارجه کشور های عضو گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) تشکیل می دهد تا آنها را از محتوای گفت و گو هایی که اخیرا با جلیلی داشته آگاه کند.

این در حالی است که به موازات این روند، کشور های اروپایی در حال بررسی تحریم های پیشنهادی انگلیس علیه ایران هستند که به طور ویژه ممنوعیت کشتیرانی و توقف کامل نقل و انتقال های مالی با بانک مرکزی جمهوری اسلامی را درخواست می کند. دیپلمات های اروپایی در این زمینه خاطرنشان کردند اغلب کشور های اروپایی از این طرح حمایت می کنند. با این حال خبرگزاری فرانسه به نقل از برخی دیپلمات ها گزارش داد، مذاکرات بر سر بررسی تحریم های جدید ادامه دارد و هنوز راه درازی پیش رو است. البته وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا به طور رسمی اعلام کرده اند که در نشست 15 اکتبر خود در بروکسل، مساله تحریم های بیشتر علیه ایران را مورد بحث قرار خواهند داد.

اما آنچه هم اکنون تحت بررسی قرار دارد، پیشنهاد لندن برای تقویت اقدامات تنبیهی در چهار بخش مالی، تجاری، انرژی و حمل و نقل است.  همچنین هلند نیز پیشنهاد های مشابهی را ارائه داده است. به گفته دیپلمات ها یکی از سخت ترین بخش های تحریم های پیشنهادی انگلیس، توقف کامل روابط مالی با بانک مرکزی جمهوری اسلامی و ممنوعیت هایی در صنعت کشتیرانی است. در همین حال برخی از کشور های اروپایی شامل اسپانیا و سوئد نگران هستند که این ممنوعیت ها با توقف روابط تجاری برابر باشد.  از سوی دیگر دانمارک و یونان نیز در مورد تحریم ها علیه بخش کشتیرانی نگران هستند.

این در حالی است که لورن فبیوس، وزیر امور خارجه فرانسه روز سه شنبه از آمادگی اتحادیه اروپا برای اعمال دور جدیدی از تحریم ها علیه بخش های تجاری و مالی با ایران خبر داد. رئیس جمهور فرانسه نیز در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، اظهار نظر مشابهی را مطرح کرده بود.

آزاده افتخاری

نویسنده خبر

کلید واژه ها: تحریم اتحادیه اروپا فرانسه اشتون انگلیس مالی جمهوری اسلامی مذاکرات


نظر شما :