نگاه رسانه‌های خارجی به نخستین روز اجلاس غیرمتعهدها در تهران

اجلاس عدم تعهد با چاشنی هسته ای

۰۶ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۲ کد : ۱۹۰۶۰۱۴ اخبار اصلی غیرمتعهدها در تهران
رسانه های خارجی در تحلیل نخستین روز این نشست بیش از هر نکته دیگر بر درخواست تهران از جنبش عدم تعهد برای موضع گیری علیه تحریم ها تمرکز کردند. هر چند که دیگر مواضع تهران مانند کاهش قدرت شورای امنیت و مبارزه با تسلیحات کشتار جمعی نیز مورد توجه رسانه های بین المللی قرار گرفت.
اجلاس عدم تعهد با چاشنی هسته ای

دیپلماسی ایرانی: روز یکشنبه اجلاس غیر متعهد ها در تهران با نشست کارشناسی جنبش عدم تعهد در سالن همایش های صدا و سیما افتتاح شد. به نمایش گذاشتن خودرو های متعلق به دانشمندان هسته ای ترور شده در این که مقامات تهران اسرائیل را مقصر آن می دانند و همچنین ارائه بروشور هایی در خصوص برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی از جمله اقداماتی بود که به این نشست با حضور هیات هایی از 120 کشور عضو، رنگ و بوی هسته ای هم می داد.

رسانه های خارجی در تحلیل نخستین روز این نشست بیش از هر نکته دیگر بر درخواست تهران از جنبش عدم تعهد برای موضع گیری علیه تحریم ها تمرکز کردند. هر چند که دیگر مواضع تهران مانند کاهش قدرت شورای امنیت و مبارزه با تسلیحات کشتار جمعی نیز مورد توجه رسانه های بین المللی قرار گرفت.

به گزاری خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه ایران در مراسم افتتاحیه اجلاس جنبش عدم تعهد از این جنبش خواست با تحریم های غرب علیه جمهوری اسلامی که به بهانه برنامه های هسته ای اعمال می شود ، مخالفت کنند. علی اکبر صالحی، تاکید کرد جنبش عدم تعهد باید با جدید علیه تحریم های اقتصادی یکجانبه ای که از سوی کشور های خاص علیه اعضای این جنبش اعمال می شود، موضع گیری کند.

موضوع دیگری که خبرگزاری رویترز به آن پرداخته، آرایش پلیسی شهر و حضور نیروهای امنیتی در تهران است. چرا که به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران در اجلاس تهران 80 کشور در سطح وزیر و بالاتر و 50 کشور نیز در  سطح روسای دولت، شرکت می کنند و باید امنیت اجلاس به طور کامل  فراهم شود.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز با رویکرد مشابهی مساله درخواست ایران برای حمایت از برنامه های هسته ای اش را مورد توجه قرار داده است. این روزنامه آمریکایی می نویسد، ایران در مراسم افتتاحیه اجلاس به دنبال جلب حمایت جنبش غیر متعهد ها از برنامه تولید سوخت هسته ای ای خود بود. بنا بر این گزارش، یک هفته دیپلماسی بین المللی که برای تهران پیش رو است می تواند به افزایش تنش ها بین تهران و واشینگتن منجر شود. این در حالی است که مقامات تهران به وضوح اعلام کرده اند قصد دارند از این نشست با حضور مقاماتی از مصر، هند و افغانستان برای متحد کردن جامعه بین المللی در حمایت از برنامه های هسته ای ایران و همچنین حمایت از موضع ایران در برابر بحران در سوریه استفاده کنند.  این در شرایطی است که اجلاس غیر متعهد ها در تهران تنها دو روز پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین آغاز به کار کرد و روز چهارشنبه نیز گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس در خصوص برنامه های هسته ای ایران منتشر خواهد شد که در آن به نصب صدها سانتریفوژ جدید در تاسیسات هسته ای زیرمینی فوردو در نزدیکی قم نیز اشاره می شود.

روزنامه واشینگتن پست نیز گزارش خود را با موضوع تلاش تهران برای کاهش قدرت شورای امنیت و درخواست برای نابودی تسلیحات کشتار جمعی آغاز کرده است. بنابراین گزارش، ایران قصد دارد از این اجلاس برای به چالش کشیدن نفوذ  آمریکا  و متحدانش استفاده کند. این در حالی است که در بین مدعوین نشست تهران، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز حضور دارد و سفر محمد مرسی، رئیس جمهور مصر به ایران برای شرکت در اجلاس غیر متعهد ها وزن دیپلماتیک آن را افزایش داده است.

صالحی در مراسم افتتاحیه نشست تهران تاکید کرد نابودی تسلیحات کشتار جمعی تا سال 2025 در شرایطی امکان پذیر است که این هدف با جدیت دنبال شود.

روزنامه اسرائیلی اورشلیم پست نیز تیتر ایران در انزوا ، میزبان پادشاهان و نخست وزیران را برای گزارش خود انتخاب کرد. نویسنده این گزارش مدعی شد ایران در ایزوله بین المللی به سر می برد اما با دعوت از رهبران جهان قصد دارد چهره خود در جامعه بین المللی را بهبود بخشد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

کلید واژه ها: برنامه های هسته ای غیر متعهد ها جنبش عدم تعهد رسانه های خارجی


نظر شما :