عباس به تهران می‌آید

۰۴ شهریور ۱۳۹۱ | ۲۱:۴۱ کد : ۱۹۰۵۹۳۰ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت امور خارجه از حضور بیش از 80 کشور در سطح وزیر خارجه و بالاتر از آن در شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها تاکنون خبر داد.

به گزارش ایسنا، رامین مهمان پرست در نشست مطبوعاتی که با موضوع برگزاری شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها برگزار شد، اظها رکرد: این اجلاس از فردا (یک شنبه) با حضور هیاتهای کارشناسی کشورهای عضو آغاز می شود.

وی با اشاره به حضور اعضای عالی رتبه هیاتهای کشورهای عضو این جنبش خاطر نشان کرد که امیدواریم شاهد نقطه عطفی در تاریخ جنبش غیرمتعهدها باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بعد از مجمع عمومی سازمان ملل متحد، جنبش غیر متعهدها دومین مجمع بین المللی و بزرگترین نهادی است که می تواند در مسائل بین المللی تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

مهمان پرست همچنین با اشاره به آغاز ریاست ایران بر جنبش غیرمتعهدها به مدت سه سال افزود: با آغاز ریاست ایران بر این جنبش امیدواریم شاهد اقدامات و ابتکارات قابل توجهی باشیم تا در طول این دوره ی سه ساله این جنبش هر چه بیشتر از ظرفیت خودش استفاده کند.

مهمان پرست گفت: بحث های سیاسی و بین المللی و اجتماعی و اقتصادی و غیره در دستور کار این اجلاس است که امیدواریم به بهترین شکل شاهد جمع بندی نقطه نظرات اعضا باشیم.

وی با بیان این که این اجلاس بزرگترین اجلاسی است که در سطح بین المللی و در تاریخ کشورمان برگزار می شود، گفت: همه مسوولان به عنوان یک وظیفه ملی در برگزاری این اجلاس مشارکت داشته و امیدواریم با همراهی ملت عزیزمان شاهد برگزاری این اجلاس به نحو مطلوبی باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سطح میهمانان شرکت کننده در این اجلاس خاطر نشان کرد: تاکنون از سوی 108 هیات شرکت کننده در اجلاس درخواست ها و لیست افراد شرکت کننده را دریافت کرده ایم از مجموع 137 کشور عضو و ناظر و ده سازمان بین المللی عضو جنبش غیرمتعهدها تاکنون 120 کشور و 6 سازمان و نهاد بین المللی سطح حضورشان در اجلاس مشخص شده است. ارزیابی ما از سطح حضور این هیاتها بسیار قابل توجه است چرا که تاکنون حدود 50 هیات در سطح سران که شامل روسای جمهور، پادشاهان و نخست وزیران می شوند در اجلاس شرکت دارند. همچنین 30 هیات در سطح وزیر خارجه شرکت می کند. بنابراین تاکنون 80 کشور در سطح وزیر خارجه و بالاتر از آن در این اجلاس شرکت دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: امیدواریم با رایزنی و مشورتی که این هیاتها در طول این اجلاس خواهند داشت تصمیمات مهمی درباره مسائل و بحرانهای بین المللی و موضوعات صلح و امنیت بین الملل اتخاذ شود.

مهمان پرست همچنین در رابطه با حفظ امنیت و تامین آن در طول برگزاری اجلاس از سوی ایران با تاکید بر برقراری امنیت در بالاترین سطح گفت: امنیت این اجلاس برای ما در بالاترین سطح قرار دارد و مجموعه نهادهای مسوول در این زمینه از جمله نیروی انتظامی و قوای پدافندی کشور به بهترین شکل آماده اند. همچنین دیگر مجموعه های امنیتی کشور در بالاترین سطح امنیت لازم را برقرار کرده اند و معتقدیم یکی از بهترین اجلاس های جنبش غیرمتعهدها در بالاترین سطح امنیت در تهران برگزار خواهد شد.

مهمان پرست همچنین در مورد سطح هیات های شرکت کننده در اجلاس تهران نیز گفت: در این نشست از 50 کشوری که در سطح سران شرکت می کنند تاکنون 29 رییس جمهور، هفت نخست وزیر، 9 معاون رییس جمهور و دو رییس مجلس و حدود 5 نماینده ویژه روسای کشورها هستند. از بین 29 رییس جمهور نیز، 27 رییس جمهور و دو نفر پادشاه هستند.

وی افزود: حدود 23 وزیر خارجه نیز و چند وزیر دیگر به عنوان رییس هیات در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

وی درباره برگزاری نشستی در حاشیه این اجلاس درباره سوریه نیز گفت: از جمله مباحثی که در دستور کار اجلاس قرار خواهد داشت، سند آن است که در سه فصل به آن پرداخته می شود و شامل 688 بند می شود که بعضی از این موضوعات درباره مسائل جهانی، سیاسی منطقه ای و همچنین توسعه و حقوق بشری است.

مهمانپرست توضیح داد: در مسائل منطقه ای موضوعات مختلفی در سند پیش بینی شده است که از جمله مباحث مربوط به فلسطین و عراق و افغانستان و سوریه خواهد بود، البته موضوع مربوط به کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی نیز در دستور کار قرار دارد، بنابراین به صورت طبیعی در دستور کار اجلاس موضوعات مختلف و مسائل منطقه ای مورد بحث و رایزنی قرار خواهد گرفت و اگر مورد اتفاق نظر روسای هیات های شرکت کننده باشد، در سند نهایی درج خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: موضوعی که درباره سوریه مطرح شده است، این است که در حاشیه این اجلاس فرصت فراهم است که طرحی که ایران به صورت جامع برای بحران سوریه آماده کرده است، با حضور کشورهایی که همراه هستند و نسبت به حل مسالمت آمیز بحران سوریه اتفاق نظر دارند، رایزنی صورت گیرد. این رایزنی و نشست در حاشیه اجلاس می تواند کمک کند تا طرح های موردنظر برای حل هرچه سریع تر بحران سوریه به نتیجه برسد و پس از اتمام اجلاس سران جنبش عدم تعهد هم این مساله در دستور کار ما خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس مشورتی دوستان سوریه در تهران و حضور حدود 29 کشور در آن، اظهار کرد: در این اجلاس پیشنهاداتی در مورد بحران سوریه مطرح شد که ازجمله تشکیل گروه تماس از کشورهایی که می توانند در مورد حل بحران سوریه موثر باشند در آن نشست صحبت شد و پس از آن در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مکه مکرمه نیز پیشنهادی توسط رییس جمهور مصر مبنی بر همکاری چهار کشور ایران، مصر، ترکیه و عربستان مطرح شد. ما از این پیشنهاد استقبال کردیم و پس از آن تاکنون دو بار تماس های تلفنی میان وزرای خارجه مصر و کشورمان برقرار بوده است و رایزنی هایی صورت گرفته است. مساله سوریه به عنوان یکی از مهم ترین مسائل منطقه ما مطرح خواهد بود و به صورت ویژه در دستور کار پیگیری ما قرار دارد.

وی اضافه کرد: در نشست تهران این مساله می تواند جزء موضوعاتی باشد که در سند اجلاس پیش بینی شده است اما در حاشیه آن نیز فرصت خوبی برای رایزنی وجود دارد.

خبرنگار دیگری درباره دعوت از اسماعیل هنیه برای شرکت در اجلاس تهران پرسید که مهمان پرست گفت: ما به عنوان میزبان اجلاس موظف هستیم همه اعضا را دعوت کنیم و طبق رویه معمول آن دعوتنامه ها ارسال شده است. از فلسطین نیز رییس حکومت خودگردان فلسطین دعوت شده و ایشان به عنوان نماینده رسمی فلسطین شرکت خواهند کرد. البته برخی میهمانان ویژه نیز دعوت شده اند که نهایتا پس از مشخص شدن حضور قطعی آنها اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت. از فلسطین آقای محمود عباس به عنوان رییس حکومت خودگردان در این اجلاس حضور پیدا خواهد کرد.

مهمان پرست درباره برنامه های جانبی این اجلاس از جمله بازدید از تاسیسات هسته ای کشورمان نیز گفت: این اجلاس فرصت بسیار خوبی است که با توجه اینکه هیات های زیادی در سطح خوبی به کشور ما سفر می کنند، در حاشیه حضورشان بازدیدهایی از مجموعه های مختلف صنعتی، علمی و دیدنی های کشورمان و موضوعات موردعلاقه آنها در نظر گرفته شود. این موضوع بستگی به علاقه هیات ها دارد. در صدد تنظیم برنامه هایی برای بازدیدها با توجه به علاقه آنها نسبت به موضوعات مختلف هستیم.

وی افزود: بازدید از تاسیسات هسته ای هم می تواند یکی از این برنامه ها باشد و اگر مجموعه ای از کشورها مایل باشند در فرصت جانبی حضورشان دیداری از تاسیسات هسته یی داشته باشند، این برنامه را هم تنظیم خواهیم کرد.


مهمان پرست هم چنین درباره ی حضور خبرنگاران در شانزدهمین نشست سران جنبش غیرمتعهدها در تهران نیز گفت: ما برای 120 هیات خارجی پیش بینی هایی کرده ایم و تعدادی خبرنگار نیز با این هیات ها وارد کشورمان می شوند. حدود 600 تا 1000 خبرنگار خارجی وارد کشورمان می شوند. اگر این تعداد با توجه به حضور خبرنگاران در هیات ها افزایش پیدا کنند آمادگی حضور تعداد بیش تر خبرنگاران خارجی را نیز خواهیم داشت.

او اضافه کرد: تعدادی از خبرنگاران خارجی نیز در کشور ما مقیم هستند که این اجلاس را پوشش می دهند و تعدادی از خبرنگاران نیز برای این اجلاس درخواست حضور در کشور ما داشته اند که نسبت به صدور روادید برای آنان اقدام کرده ایم. پیش بینی ما به طور میانگین این است که بین 600 تا 700 خبرنگار خارجی و 400 خبرنگار داخلی برای پوشش اجلاس داشته باشیم.

مهمان پرست افزود: فراهم کردن شرایط لازم برای فعالیت خبرنگاران در نظر گرفته شده تا در کنار پوشش خبری اجلاس اگر درخواست مصاحبه با شرکت کنندگان در اجلاس را داشته باشند سعی می کنیم وسایل لازم را برای این درخواست ها فراهم کنیم.

خبرنگاری در مورد شرکت نکردن ترکیه در اجلاس تهران پرسید که او گفت: ترکیه عضو این جنبش نیست. با توجه به این که ترکیه در ناتو عضویت دارد و یکی از شروط اصلی عضویت در این جنبش، حضور نداشتن در پیمان های نظامی مربوط به قدرت ها بوده است، بنابراین از عبدالله گل دعوت شد به عنوان مهمان ویژه در اجلاس شرکت کند. روز برگزاری اجلاس سران در تهران با روز ارتش در ترکیه تلاقی داشته است و چون مقامات این کشور به ویژه رییس جمهور آن به عنوان فرمانده کل قوا باید در آن مراسم حضور داشته باشند، به نظر نمی رسد هیاتی از مقامات ترکیه در این اجلاس حضور داشته باشند.

مهمان پرست در مورد حضور عربستان، بحرین و قطر نیز در این اجلاس اظهار کرد: به دلیل کسالت وزیر خارجه عربستان، قائم مقام او در نشست تهران شرکت خواهد کرد.

وی ادامه داد: از بحرین و قطر نیز هیات هایی خواهیم داشت که سطح هیات آن ها نیز در یکی دو روز آینده مشخص خواهد شد. هیات کارشناسی در سطح معاون وزیر خارجه خواهد بود. هنوز برای مشخص شدن سطح هیات های اصلی در اجلاس سران فرصت هست. به نظر می آید قطر در بالاترین سطح و بحرین در سطح وزیر خارجه در جلسات حاضر شوند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها درباره شرکت بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در اجلاس سران گفت: همانطور که سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کردند، بان کی مون در راس هیاتی در اجلاس سران کشورهای عضو غیرمتعهد شرکت می کند و ملاقات هایی با مقامات کشورمان خواهد داشت. امیدواریم حضور او بر نقش آفرینی جنبش غیرمتعهدها در تغییر ساختار سازمان ملل متحد موثر باشد.

مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگاری که پیشنهاد داد عنوان جنبش غیرمتعهدها به جنبش علیه استکباریون براساس نظر امام خمینی (ره) تغییر پیدا کند، گفت: هر تغییری در عنوان و اهداف جنبش باید به تصمیم همه اعضا باشد تا قابلیت اجرا پیدا کند. باید منتظر ارائه پیشنهادات و نظر اعضا باشیم.

او درباره حضور رییس جمهور مصر در اجلاس سران و اهمیت سفر وی برای ارتقای روابط دیپلماتیک تهران ـ قاهره خاطرنشان کرد: اجلاس غیرمتعهدها در تهران، اجلاسی بین المللی است و حضور اعضا و سران آن برای شرکت در این اجلاس است. البته طبیعی است که حضور سران کشورها زمینه نزدیک شدن روابط دوجانبه کشورها به ویژه کشور میزبان را فراهم می کند. مرسی در راس هیاتی در اجلاس شرکت می کند و با مقامات کشورمان نیز ملاقات دوجانبه خواهد داشت.

مهمان پرست تاکید کرد: امیدواریم یکی از نتایج بارز اجلاس وحدت نظر میان کشورها برای حضور در صحنه های بین المللی و منطقه یی باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز درباره سطح حضور چین در این اجلاس گفت: ما هیاتی را از چین به سرپرستی دستیار وزیر خارجه این کشور برای شرکت در اجلاس سران غیرمتعهدها داریم. موضوعات مطرح در اجلاس غیرمتعهدها و شرایط حساس بین المللی و منطقه یی و بحران های متعدد اقتصادی و اجتماعی از موضوعاتی است که می تواند مورد توجه همه کشورها به ویژه کشورهای موثر قرار گیرد. هم چنین در این اجلاس بحث های مربوط به توسعه مطرح می شود. حضور کشورهای قدرتمند مثل چین و روسیه می تواند برای اعضای جنبش قابل بهره برداری باشد.

او درباره سطح حضور هیات سوری و روسی در اجلاس سران غیرمتعهدها خاطرنشان کرد: از سوریه هیاتی را در سطح کارشناسان ارشد و وزیر خارجه خواهیم داشت و برای نشست سران این کشور در سطحی بالاتر از وزیر خارجه شرکت می کند. هم چنین از روسیه نیز نماینده ای از وزارت خارجه روسیه شرکت خواهد کرد.

سخنگوی شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در رابطه با سفر محمود عباس و مخالفت اسماعیل هنیه برای سفر به تهران با توجه به دعوت تهران از محمود عباس گفت: تاکنون با توجه به دعوتی که از محمودعباس از سوی تهران صورت گرفته است، وی در اجلاس کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها شرکت می کند و مساله ای درباره حضور رسمی نماینده فلسطین نخواهیم داشت.

وی در رابطه با ملاقات دوجانبه احمدی نژاد و مرسی در حاشیه اجلاس کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها اظهار کرد: با توجه به حضور سران کشورهای عضو، طبیعی است که زمینه برای رایزنی های دو جانبه و چند جانبه برای حاشیه اجلاس فراهم است و در فرصت این اجلاس ملاقاتی میان رییسان جمهور ایران و مصر صورت می گیرد.

دستیار ویژه وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر پرداختن به موضوع کشتار مسلمانان میانمار در اجلاس کشورهای جنبش غیرمتعهدها گفت: در سند اجلاس موضوعات مختلف مورد بررسی هیات های کارشناسی که نشست آن از روز یک شنبه آغاز می شود، قرار می گیرد و چنان چه دستور کار در نشست کارشناسان مورد توافق قرار گیرد، آن دستور در نشست وزیران خارجه مورد بررسی و در صورت توافق به تصویب می رسد و سپس در اجلاس سران به تایید نهایی خواهد رسید. بنابراین هر موضوعی می تواند در سند اجلاس مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

مهمان پرست ادامه داد: دستورکار نشست جدایی از سخنرانی سران کشورهای عضو در اجلاس است. ممکن است در سخنرانی یکی از سران موضوعات مختلفی که در دستور کار نیست، مورد توجه قرار گیرد. هم چنین در حاشیه اجلاس در صورت توافق می توان بحث های مختلف از جمله درباره مسلمانان میانمار نیز جلسه برگزار کرد البته ما از کشور میانمار هیاتی را در سطح وزیر خارجه این کشور داریم و این فرصت مناسبی است که درباره این مساله بحث شود.

سخنگوی وزرات امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سخنرانی مقام معظم رهبری که آیا در افتتاحیه کل اجلاس است یا در اختتامیه آن، گفت: قطعا مقام معظم رهبری در این اجلاس سخنرانی خواهند داشت و احتمالا شاهد سخنرانی ایشان در افتتاحیه اجلاس سران خواهیم بود. افتتاحیه کلی اجلاس روز یک شنبه با حضور و سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان برگزار می شود.

وی درباره موضوعات هسته یی ایران و حمایت اعضای این جنبش از این فعالیت ها به عنوان دستورکار اجلاس گفت: یکی از موضوعات عمده غیرمتعهدها بحث خلع سلاح است و این موضوع به طور جدی در دستور کار قرار دارد. هم چنین بهره مند شدن کشورها از علوم و فن آوری های پیچیده و برتر مورد توجه است. دفاع از حقوق کشورها برای بهره مند شدن از دانش هسته یی و علوم صلح آمیز مورد تاکید کشورهای عضو است.

مهمان پرست درباره حضور دبیرکل حزب الله در این اجلاس گفت: از لبنان هیاتی در راس این کشور در اجلاس شرکت می کنند اما فرد دیگری از لبنان شرکت ندارد.

کلید واژه ها: اجلاس عدم تعهد


نظر شما :