روزنامه هاآرتص مدعی شد

افزایش سرعت برنامه های هسته ای ایران

۲۰ مرداد ۱۳۹۱ | ۲۳:۰۸ کد : ۱۹۰۵۲۳۴ ترجمه برگزیده
روزنامه هاآرتص در گزارشی مدعی شده است سرعت برنامه های هسته ای نظامی ایران بیش از تصور های قبلی است و دیپلمات های آمریکایی، آلمانی، فرانسوی، انگلیسی و اسرائیلی نیز اطلاعات جاسوسی به دست آمده در این زمینه را تایید می کنند.
افزایش سرعت برنامه های هسته ای ایران

دیپلماسی ایرانی: روزنامه هاآرتص در گزارشی مدعی شده است سرعت برنامه های هسته ای نظامی ایران بیش از تصور های قبلی است و دیپلمات های آمریکایی، آلمانی، فرانسوی، انگلیسی و اسرائیلی نیز اطلاعات جاسوسی به دست آمده در این زمینه را تایید می کنند.

بنابر ادعای این روزنامه اسرائیلی، اطلاعات جاسوسی به دست آمده توسط اسرائیل و 4 کشور دیگر نشان می دهد ایران نسبت به آنچه غرب در گذشته گمان می کرده،  پیشرفت وسیع تری در توسعه اجزای مربوط به برنامه های هسته ای نظامی داشته است.

گفتنی است جمهوری اسلامی همواره بر صلح جویانه بودن اهداف هسته ای خود تاکید داشته و تسلیحاتی بودن این فعالیت ها را تکذیب می کند.

با این حال برخی منابع در این گزارش مدعی شده اند که برآوردهای تازه در ماه فوریه انجام شده اند. زمانی که تهران با درخواست بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از سایت نظامی پارچین مخالفت کرد. سایتی که برخی ادعا می کنند در آن فعالیت های هسته ای نظامی انجام شده است و خودداری تهران از ارائه مجوز دسترسی به آن به این تردید ها دامن زد.

این در حالی است که ماه گذشته، روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف مدعی شده بود سپاه پاسداران ایران تیمی 60 نفره از دانشمندان هسته ای را برای گسترش برنامه های هسته ای نظامی در پایگاه لویزان تشکیل داده است.

از سوی دیگر در موسسه امنیت و علوم بین الملل نیز پی از مخالفت ایران با ارائه مجوز دسترسی به پارچین در چند گزارش مدعی شده ایران در حال پاکسازی سایت پارچین است و روز دوشنبه نیز در گزارشی دیگر ادعای به پایان رسیدن عملیات پاکسازی را مطرح کرد.

گفته می شود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در نشستی پشت درهای بسته که هفته گذشته برگزار شد اعلام کرد برای ایجاد کمیته ای به منظور بررسی احتمال اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران منعی ندارد. هرچند که سرادار احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران اعلام کرده است اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران غیر ممکن است چرا که این اقدام به منزله خودکشی برای رژیم صهیونیستی خواهد بود.

از سوی دیگر شورای روابط خارجی آمریکا اخیرا مقاله ای را با این عنوان منتشر کرده که آیا هنوز هم غرب از هسته ای شدن ایران آگاه می شود یا خیر. در این گزارش آمده اکنون پرسش مهم در مورد احتمال درگیری آمریکا و اسرائیل با ایران این است که آیا تصمیم سیاسی برای هسته ای شدن ایران اخذ شده است یا خیر. گزارش سازمان ملی برآورد جاسوسی حاکی از آن است که برنامه های هسته ای نظامی ایران در سال 2003 متوقف شده و تا اواسط سال 2007 نیز این تعلیق ادامه داشته است.

مقامات آمریکایی بر این باورند تنها شخصی که می تواند در مورد هسته ای شدن ایران تصمیم گیری کند، مقام معظم رهبری است. سناتور های آمریکایی نیز در این زمینه نظر مشابهی دارند. آنها می گویند توانمندی های جمهوری اسلامی برای هسته ای شدن ارتقاء یافته و ورود به باشگاه هسته ای به مجوز رهبری نیاز دارد. حتی برخی تحلیلگران مانند جیمز رایزن بر این عقیده اند که ایران هنوز برای هسته ای شدن تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده است. دیدگاهی که مقامات در تل آویو نیز تا حدودی با آن اتفاق نظر دارند.

به این ترتیب در صورتی که منطق عدم تصمیم گیری سیاسی برای ورود ایران به باشگاه هسته ای در آمریکا و اسرائیل پذیرفته شده باشد، آنگاه اقدام نظامی آنها علیه تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی، انگیزه تهران برای گسترش توانمندی های هسته ای نظامی را افزایش می دهد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه: سه شنبه 17 مرداد 1391 /  باز انتشار: جمعه: 20 مرداد 1391


نظر شما :