جدال حقوقی میان لندن - واشنگتن بالا گرفت

اتهام پولشویی 250 میلیارد دلاری به یک بانک انگلیسی

۱۷ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۹ کد : ۱۹۰۵۲۲۴ اخبار اصلی آمریکا
مقامات در نیویورک ادعا می کنند بانک استاندارد چارتر انگلیس از طریق رابطه با ایران 250 میلیارد دلار پولشویی در سال های 2001 تا 2007 انجام داده و به این ترتیب سیستم مالی ایالات متحده را آسیب پذیر کرده است.
اتهام پولشویی 250 میلیارد دلاری به یک بانک انگلیسی

دیپلماسی ایرانی: مقامات در نیویورک ادعا می کنند بانک استاندارد چارتر انگلیس از طریق رابطه با ایران 250 میلیارد دلار پولشویی در سال های 2001 تا 2007 انجام داده و به این ترتیب سیستم مالی ایالات متحده را آسیب پذیر کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در بیانیه ای که دوشنبه شب از سوی این بانک انگلیسی منتشر شده آمده است: استانداردچارتر قویا این اتهام را رد کرده و علیه مقامات نیویورک که ادعای همکاری این بانک با بانک های ایران را مطرح کرده اند، اقامه دعوی می کند. در ادامه این بیانیه آماده است استاندارد چارتر به طور داوطلبانه بررسی نقل و انتقال های مالی از سال 2010 را آغاز کرده و نتیجه های به دست آمده با ادعای نیویورک همخوانی ندارد. این در حالی است که نیویورک خواستار پاسخگویی مقامات استاندارد چارتر در مورد اتهام وارده شده است.

باوجود تکذیبیه استاندارد چارتر، مقامات آمریکایی می گویند این بانک با همکاری مشتریان ایرانی به هموار شدن مسیر 60 هزار مورد پرداخت بانکی دلاری از طریق شعبه نیویورک خود ، کمک کرده است. به این ترتیب این بانک در زمانی که این گونه معامله ها ممنوع بوده، میلیون ها دلار درآمد داشته است.

با این حال مقامات استاندارد چارتر می گویند 99.9 درصد نقل و انتقال های مالی آنها با ایران در چارچوب قانون بوده است.

تحلیلگران می گویند، در صورتی که اتهام استاندار چارتر اثبات شود، این بانک به پولشویی محکوم خواهد شد و مجازات ها نیز در انتظار این بانک خواهد بود. از سوی دیگر گفته می شود استاندارد چارتر از سال 2004 تا 2007 در خصوص مبادله های مالی خود با مشتریان ایرانی به بانک مرکزی آمریکا دروغ گفته است. البته پیش از سال 2008 این بانک مجاز به انجام تجارت با مشتریان ایرانی بود اما شرط این تجارت ها اطلاع رسانی دقیق و شفاف بود که اکنون مقامات نیویورک ادعا می کنند این اطلاع رسانی انجام نشده است.

این در حالی است که استاندارد چارتر یکی از بزرگترین و مشهورترین بانک ها در جهان به شمار می رود و در 70 بازار بین المللی فعالیت دارد. مشتریان این بانک نیز در زمره بزرگترین شرکت ها و موسسه های مالی قرار دارند. این بانک روزانه تجارتی 190 میلیارد دلاری با مشتریان خود دارد.

اما اتهام پولشویی به استاندارد چارتر در شرایطی مطرح می شود که انگلیس نخستین کشوری بود که در پاییز گذشته تمامی روابط خود با بانک مرکزی جمهوری اسلامی را قطع کرد. از سوی دیگر گزارش ها حاکی از آن است که انگلیس در پشت پرده تلاش ها برای راضی کردن کشور های اروپایی به منظور تحریم نفتی ایران قرار داشته است. همچنین گروهی در اعتراض به تحریم های سنگین انگلیس علیه ایران، در پاییز گذشته به سفارت این کشور در تهران حمله کردند که این امر به تعطیلی سفارت انگلیس در تهران و بازگردانده شدن دیپلمات های ایرانی از لندن منتهی شد. در حال حاضر سوئد حافظ منافع انگلیس در ایران معرفی شده که نشان می دهد لندن قصد ندارد در آینده ای نزدیک روابط خود با تهران را ترمیم کند. تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: انگلیس پولشویی


( ۱ )

نظر شما :