وزیر دفاع آمریکا

اسرائیل تصمیم حمله به ایران را ندارد

۰۹ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۹ کد : ۱۹۰۴۸۳۴ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه تلاش کرد تصویری آمریکا و اسرائیل را به گونه ای ارائه دهد که در حمایت خود از سخت تر کردن تحریم ها علیه ایران به جای استفاده از گزینه نظامی، اتفاق نظر دارند.
اسرائیل تصمیم حمله به ایران را ندارد

دیپلماسی ایرانی: لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه تلاش کرد تصویری آمریکا و اسرائیل را به گونه ای ارائه دهد که در حمایت خود از سخت تر کردن تحریم ها علیه ایران به جای استفاده از گزینه نظامی، اتفاق نظر دارند.

هرچند مقامات عالی رتبه اسرائیلی ادعا می کنند که تحریم ها علیه ایران در محدود کردن برنامه های هسته ای این کشور بر اثر بوده، اما پانه تا احتمال حمله اسرائیل به ایران در آینده ای نزدیک را منتفی اعلام کرد. وی در مورد اسرائیل اظهار داشت: به گمان من اسرائیل در مورد حمله به ایران تصمیمی اتخاذ نکرده است و آنها به حمایت از جامعه بین المللی در خصوص رویکردی که در قبال تهران اتخاذ کرده است، ادامه می دهند.

این در حالی است که وزیر دفاع آمریکا، روز سه شنبه وارد اسرائیل می شود تا با مقامات این کشور در خصوص پاره ای از موضوعات از جمله مساله ایران گفت و گو کند. سفر وی به اسرائیل تنها چند روز پس از سفر میت رامنی، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به این کشور انجام می شود. رامنی در جریان ملاقات با بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر این کشور وعده داد از اقدام نظامی احتمالی اسرائیل علیه ایران حمایت خواهد کرد.

به گزارش روزنامه واشینگتن پست، دولت باراک اوباما قصد دارد در شرایط کنونی روابط واشینگتن و تل آویو را مستحکم جلوه دهد. این در حالی است که پیش از پانه تا، شماری از مقامات آمریکایی از جمله هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به اسرائیل سفر کرده و بر همکاری دوجانبه آمریکا و اسرائیل به منظور برخورد با اهداف هسته ای ایران تاکید کرده بودند.

پانه تا ادعا کرده است که حفظ فشار اقتصادی بر ایران در محدود کردن برنامه های هسته ای ایران نقض داشته و به همین منظور باید زمان بیشتری برای ثمربخشی تحریم ها در نظر گرفته شود. وی اظهار داشت: تحریم هایی که در چند هفته اخیر اعمال شده اند، سطح جدیدی از تاثیرگذاری را در ایران به نمایش گذاشته اند.

با این حال ستاد انتخاباتی رامنی در تلاش است تا چهره ای متفاوت از همکاری آمریکا با اسرائیل را به نمایش بگذارد. این ستاد پیشنهاد می دهد که رامنی به جای مخالفت با حمله احتمالی اسرائیل به ایران، اعلام کند که در صورت لزوم از آن حمایت خواهد کرد.

البته این موضع گیری به نوعی در اظهارات پانه تا نیز به چشم می خورد. وی تاکید دارد که تحریم ها بهترین راه برخورد با ایران است اما در صورتی که تصمیم هایی در امنیت ملی یک کشور اتخاذ شود، آمریکا به استقلال آن کشور در تصمیم گیر ی احترام می گذارد.

به گزارش واشینگتن پست، هرچند مقامات جاسوسی آمریکا و اسرائیل در گذشته برآورد های متفاوتی در خصوص برنامه های هسته ای ایران داشتند اما اخیرا این دو کشور در مورد برآورد های خود به توافق رسیده اند.

گفتنی است پانه تا در این سفر پنج روزه به تونس،اسرائیل، مصر و اردن می رود. مساله بحران در سوریه نیز از دیگر دستور کارهای وی در جریان این تور خاورمیانه ای است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :