در سایه انتخابات امریکا

تلاویو پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را می‌خواهد

۱۰ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۱۳ کد : ۱۹۰۴۸۱۰ اخبار اصلی خاورمیانه
میزان حمایت نظامی و اقتصادی امریکا از رژیم اسرائیل 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی امریکا، 4 درصد بودجه کشور و 24 درصد هزینه‌های امنیتی امریکا را تشکیل می‌دهد.
تلاویو پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را می‌خواهد

دیپلماسی ایرانی: در حالی که 9 ماه به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا باقی مانده و هم زمان خبر می رسد که مشاور اوباما نقشه حمله نظامی به ایران را در اختیار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل قرار داده است، همکاری های نظامی امریکا و اسرائیل مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.

شبکه خبری الجزیره در وبسایت خود به این موضوع پرداخته است و می نویسد: بحث همکاری های نظامی امریکا و اسرائیل همانند همیشه بر انتخابات ریاست جمهوری امریکا اثر گذاشته است. همکاری نظامی میان تلاویو و واشنگتن همواره مهمترین نوع همکاری میان دو طرف محسوب می شده است. به نوعی می توان گفت که این همکاری ها به یک موضوع مهم مرتبط با امنیت ملی دو طرف تبدیل شده و هر دو نسبت به آن حساسیت ویژه ای دارند. اسرائیل به کمک سلاح های امریکایی همواره تلاش داشته در منطقه دست برتر را داشته باشد و امریکا نیز به واسطه نفوذ اسرائیلی ها و لابی های صهیونیست در لایه های تو در توی سیاسی خود با همکاری های تسلیحاتی خود با این رژیم به نوعی مصونیت سیاسی داخلی برای خود ایجاد کرده است.

گسترش این همکاری ها به اندازه ای است که می توان گفت اسرائیل به سلاح های امریکایی احساس نیاز و وابستگی می کند. به اعتقاد اسرائیل سلاح های امریکایی پیشرفته ترین سلاح های دنیا هستند و تلاویو با حفظ هم پیمانی خود با واشنگتن می تواند به طور انحصاری پیشرفته ترین سلاح های دنیا را در حوزه های مختلف در اختیار داشته باشد.

تا کنون همکاری های امریکا و اسرائیل با یکدیگر در زمینه های نظامی و امنیتی بالغ بر 25 توافق نامه بوده است که همگی مطابق با مصالح اسرائیل تنظیم شده اند. بر اساس این توافق نامه ها امریکا وظیفه دارد که اسرائیل را با پیشرفته ترین سلاح ها و سامانه های نظامی تجهیز کند تا بدین ترتیب بتواند از لحاظ نظامی و سیاسی دست برتر را در مقابل کشورهای عرب همسایه خود داشته باشد.

اسرائیل به سه شیوه تا کنون از امریکا کمک های نظامی دریافت کرده است. اول از همه از طریق برنامه فروش نظامی خارجی که عموما میان دولت های دو کشور با امضای وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، صورت گرفته است. دیگری از طریق فروش مستقیم تجاری که همواره برای اسرائیلی ها ارجحیت داشته است. بدین ترتیب که شرکت ها با یکدیگر توافق می کنند و دولت ها کار ترخیص آنها را با همکاری وزارت امور خارجه تسهیل می کنند. شیوه سوم، از طریق بخش تخصصی پنتاگون در فروش سلاح های دفاعی اضافی است که برنامه ریزی آن توسط پنتاگون صورت می گیرد و عموما شامل سلاح های استفاده شده امریکایی است که ارتش امریکا دیگر نیازی به آنها ندارد.

همکاری نظامی، استراتژیک و امنیتی امریکا و اسرائیل از میانه های دهه پنجاه متحول شد، در طول این مدت امریکا به طور مستقیم با پرداخت کمک های مادی و معنوی به حمایت از رژیم صهیونیستی پرداخت. این روند تا کنون نیز ادامه دارد. در حالی که امریکا از بحران های اقتصادی شدید رنج می برد، کمک های مالی امریکا به اسرائیل قطع نشده و حتی به رغم تشدید بحران مالی باراک اوباما دستور به افزایش 70 میلیون دلاری این کمک ها در هر بخش داده است.

در دهه شست اسرائیل پیش قراول پایگاه های امریکایی برای مواجهه با همکاری های روسیه با کشورهای عرب منطقه بود. گستردگی حجم همکاری های نظامی امریکا با اسرائیل به این رژیم اجازه داد تا پایگاه های صنعتی نظامی عظیمی بسازد.

در خلال جنگ اعراب و اسرائیل در ژوئیه 1967 و پس از آن، دو طرف تفاهم نامه همکاری ای را برای تحقیق، گسترش و بازاریابی نظامی و تسلحیاتی امضا کردند که به واسطه آن اسرائیل توانست تعدادی از جنگنده های اسکای هوک، جنگنده های موسوم به شبح و موشک های هوک را در اختیار بگیرد. در سال 1973 اسرائیل توانست کمک های نظامی بی سابقه ای را از امریکایی ها دریافت کند که ارزش آن 2.2 میلیارد دلار بود. این کمک در کنار حمایت های نظامی دیگر که 1.15 میلیارد دلار می رسید، بود.

پس از امضای معاهده صلح میان مصر و اسرائیل روابط واشنگتن با تلاویو به یک هم پیمانی استراتژیک کامل و بی سابقه گسترش یافت که منطبق با تحولات منطقه بود.

 به گزارش روزنامه کریستین ساینس مانیتور از سال 1976 تا کنون کمک های نظامی ای که اسرائیل از امریکا دریافت کرده نزدیک به 1.6 تریلیون دلار بوده که در نوع خود بی نظیر بوده است. میزان حمایت نظامی و اقتصادی امریکا از اسرائیل 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی امریکا، 4 درصد بودجه کشور و 24 درصد هزینه های امنیتی امریکا را تشکیل می دهد.

 تحریریه دیپلماسی ایرانی


نظر شما :